TS-ogn

Toyota Sportscar - Owners Group Norway 

  • Rafinus sin Garasje

  • Skryt, prat og kommentarer.
Skryt, prat og kommentarer.
 #399326  av Zepticon
 
Offern skrev: Gammel Crown er jo solgt ny i norge så det er jo ikke noe problem. Husk også at alt som er godkjent i et EU land er godkjent i Norge så lenge alle modifikasjoner er skrevet i vognkort og vekter stemmer!
Bilen må være orginal dersom den skal kunne regges i norge, man kan ikke kjøpe ombygde biler i sverige og importere til norge.
 #399327  av Offern
 
Var å hentet en Beachbuggy bygd på boble, med kortet bunnplate og glassfiberkaross som vi regga i fjor. Ikke noe problem så lenge alt er ført i vognkort og vekter stemmer!

Kjenner flere som tar inn spesielle biler på den måten her jeg bor hvertfall! Kan hende det er verre med høyre ratt så det skal jeg ikke være bombesikker på at går!
 #399329  av Zepticon
 
Offern skrev:Var å hentet en Beachbuggy bygd på boble, med kortet bunnplate og glassfiberkaross som vi regga i fjor. Ikke noe problem så lenge alt er ført i vognkort og vekter stemmer!

Kjenner flere som tar inn spesielle biler på den måten her jeg bor hvertfall! Kan hende det er verre med høyre ratt så det skal jeg ikke være bombesikker på at går!
Vell før 1971 går alt bra, men etter det så må bilen være etter europeisk typegodkjenningen for å få skilt. Det er det jeg ble fortalt på mitt lokale BT. Hvor regga du den og hvilken årgang var det?
 #399334  av Rafinus
 
Man får registrert dem i norge hvis dem er godkjent ombygd i det andre eulandet.
Da kan ikke BT stoppe deg. går og har vert flere heftig ombygde biler her som er hentet ferdig ombygd.

En annen ting man må være obs på er om bilen er en MOTORHISTORISK GJENSTAND mener jeg det heter, BT lager et eget punkt for dette i vognkortet. står dette er det lite du kan gjøre med bilen for da er du som eier "pålagt" å holde bilen så orginal som mulig. det er heldigvis ikke denne, så jeg kan gjøre nesten hva jeg vill=) pluss at vegtrafikkloven som kom i 1971. ikke hadde tilbakegående kraft, altså de gjelder ikke for denne bilen=) Feks de kan ikke ta deg for å kjøre uten setebelte.

Legger ved flere bilder av den fra Siste høstur før den ble satt til vinterlagring :D

Bilde

Bilde

Skulle ta fler bilder, men fikk klage fra et hyggelig par i en meget pen CT200h, de klagde på lukta av den :lol:

Hadde hvert morro og byttet ut sekseren med åtter, men er jo litt sjarm med orginalmotor også.
Luktet litt på ideen og importere en kondemnert LS400 med fungerende motor og driverk :twisted:

Og i dag kom veiva til MR2n tilbake fra cylmo i trondheim så nå er motoren montert sammen, barre og vente girkassedelene som kommer på torsdag.
 #399353  av Zepticon
 
Rafinus skrev:Man får registrert dem i norge hvis dem er godkjent ombygd i det andre eulandet.
Da kan ikke BT stoppe deg. går og har vert flere heftig ombygde biler her som er hentet ferdig ombygd.
Så vidt jeg veit kommer det helt ann på hvilken dokumentasjon som følger med. Man kan feks kjøre bilen til tyskland og få papirer fra DEKRA elelr TÜV og godkjenne det emste, men dem er dyre. Har sendt mail til kontakten min på BT for å sjekke rundt dette, og om det er et smutthull :D
Rafinus skrev: En annen ting man må være obs på er om bilen er en MOTORHISTORISK GJENSTAND mener jeg det heter, BT lager et eget punkt for dette i vognkortet. står dette er det lite du kan gjøre med bilen for da er du som eier "pålagt" å holde bilen så orginal som mulig. det er heldigvis ikke denne, så jeg kan gjøre nesten hva jeg vill=) pluss at vegtrafikkloven som kom i 1971. ikke hadde tilbakegående kraft, altså de gjelder ikke for denne bilen=) Feks de kan ikke ta deg for å kjøre uten setebelte.
Jeg kjenner til 1971 regel ja, og det er grunnen til at jeg jakter på en gammel crown:)
Motorhistorisk er vell forbeholdt spesielle biler, og det er ikke abre bare å registrere på slikt grunnlag så vidt jeg veit. Det må være en bil utenom det vanlige, feks Mazda Cosmo eller noen utgave av Nissan Skyline
 #399361  av Zepticon
 
Zepticon skrev:
Rafinus skrev:Man får registrert dem i norge hvis dem er godkjent ombygd i det andre eulandet.
Da kan ikke BT stoppe deg. går og har vert flere heftig ombygde biler her som er hentet ferdig ombygd.
Så vidt jeg veit kommer det helt ann på hvilken dokumentasjon som følger med. Man kan feks kjøre bilen til tyskland og få papirer fra DEKRA elelr TÜV og godkjenne det emste, men dem er dyre. Har sendt mail til kontakten min på BT for å sjekke rundt dette, og om det er et smutthull :D
Fikk svar i dag og han sa følgende:

Biler som er ombygd i land som har egne nasjonale regler for ombygging vil ikke uten vidre kunne godkjennes i Norge. Et eksempel på dette er alle Kit-cars som går i Sverige, men som man ikke kan godkjenne i Norge.
Dersom det er en ombygging av for eksempel en Supra, så vil man måtte godkjenne denne på nytt i norge, på alle punkter som går ut over den europeiske typegodkjenningen. Alt etter hvilket land ombyggingen er foretatt i, er det varierende krav til dokumentajson, og en godkjenning vil i noen tilfeller være mulig. Eksempelvis vil en bil fra Tyskland, med TUV papirer være fult mulig å godkjenne i Norge, mens en Monstertruck Volvo fra Sverige, ikke vil være mulig å godkjenne dersom den bare er godkjennt etter de svenske ombyggingsreglene.

På veteranbiler som er eldre enn 1971, vil ikke dene regelen gjelde da de er fritatt for dokumentasjonskrav (men de m fremdeles vises på biltilsynet) og man kan derfor importere en kitcar basert på feks et pre1971 VW Boble chassi. og få denne godkjennt.