TS-ogn

Toyota Sportscar - Owners Group Norway 

  • Myklebust sin Celica 4AGE!

  • Skryt, prat og kommentarer.
Skryt, prat og kommentarer.
 #432809  av Myklebust
 
Med tuv-papirer i orden så er det berre å sei ifrå til biltilsynet at eg har mekka til coilovers?
 #432821  av Myklebust
 
Sitter no på nattskift med en kar som har litt erfaring både med senkesett+sportsdempere og med coilovere. Han mener kort sagt at coilovere ikkje er noke å gå for. Blir for stivt for vestlandske veier, for mykje pes når det kjem til registrering og han mener også at dei kjem til å ruste noke jevligt. Han anbefaler meg heller å gå for et senkesett med skikkelige fjærer og dempere.

Ka trur dere blir det beste? Eg er i skikkelig vinglepettermodus no, sia eg har = null erfaring med det her ;)

Så om eg går den andre veien, ka merke på dempere og fjærer har dere gode erfaringer med?
 #432822  av Royalmaas
 
Coilovers med hardhet og høyejustering blir jo overlegent mot senkefjærer og stivere dempere spør du meg..

Men dette kommer jo ann på hvilke merker du går for da kvaliteten varierer veldig.

Angående godkjenning av coilovers trenger du som sagt TUV papirene og papirer på firhjulskontroll. Husk å ha rett høyde når du stikker på visning :)
 #432832  av toyotakp61
 
Du kan jo ikke konkludere med at coilover er for stivt men fjør og demper ikke er det, for coilover er jo bare fjør og demper det og, bare at fjøra er høydejusterbar på fjørbeinet og dempern er gjerne stivhetsjusterbar også! Du får jo fjører i forskjellig sprigrate både på coilovers og seperat. Jeg hadde utvilsomt gått for coilovers!

Og angående rust osv så ruster fjører like fort, det han tenker på er sikkert justeringsjengebanen som blir full av dritt, men det er bare å være nøye med å spyle ut og vaske vekk litt før du justerer;)
Bor selv på nordvestlandet og ække no stress med coilovers
 #432833  av ArildM
 
Som de andre sier :) K-sport sine ruster nok en del om du ikke steller med de. Men det finnes da mye produkter som forhindrer rust. Problemet ditt er vel at du ikke får tak i dempere? Og da har du vel ikke så mange valg...? De har vel enkelte sett som hyllevare, men du kan også få de levert med hvilken hardhet som du selv ønsker. Dermed skulle det ikke være noe problem at det blir for hardt.
 #432863  av Myklebust
 
Sitter og mailer litt med CEO av Ceika.. 8)

Han seier han kan levere coilovers med spring rate på 4, slik at den blir komfortabel nok for norske dritveier. Samtidig blir bilen en god del sportsligere :twisted: Han kan også levere deler eller bygge opp igjen dempere som går i stykker.

I tillegg er han visst en stor toyotafan, og har sjølv hatt en st162, så han veit om forskjellene mellom at160 og st162. Lover passform!

Problemet er berre at han ikkje leverer TUV-papirer med demperne, og eg er lite lysten på å skifte til originaldempere kver gang celicaen skal på EU..
 #432864  av Myklebust
 
Utdrag frå mail:
"I am a huge Toyota fan myself and I build 3SGTE and 2jz engines. I'm on all the forums on the net about celica gt4, mr2oc etc. The demo car we are building is the lightest and probably going to be the fastest celica gt4 (first jdm model from 1987). Extremely lightened (from 1380kg down to 1000kg or even lower with our new carbon ceramic kit soon). I build the whole car and engine myself and our 3SGTE build is very unique with no intercooler and pre turbo water injection on e85. We plan on pushing the engine to qround 650 to 700bhp for Time Attack in France. I have attached a picture of the engine bay. The car is in pieces now undergoing the last chassis modifications and full fiberglass body panels and doors etc. I used to own a st162 too."
 #432868  av Myklebust
 
Ja, der seier du noke! Mitt "fornuftige" alternativ er å prøve å få tak i originale dempere og så heller prøve å oppgradere foringer osv.
 #432872  av ArildM
 
Selvfølgelig er det et bra valg om du får tak i dempere å bare beholde det originalt :)
 #432882  av Myklebust
 
Myklebust skrev:Målet med bilen er å få en pålitelig, strøken klassiker i hånde. Ingen store motorendringer, ingen styling utover det originale. Denne er spesiell frå før og skal holdes original og i så god stand som mulig! :D
Haha, ja kanskje eg skal prøve å holde den original då? Holde fokus? :oops: Har ikkje høyrt med Bildeler Førde endå, så kan jo vere at dei får tak i originaldempere! :D
 #432884  av ArildM
 
Rart om ikke noen kan skaffe dempere som passer til deg da! Er jo ikke en så gammel eller sjelden bil?
 #432887  av Royalmaas
 
Originaldempere er jeg 99% sikker på du kan skaffe hos en Toyota forhandler, det kan jeg forsåvidt sjekke for deg vist du vill.

Eller så får du dempere hos Hellanor, Meca og andre som selger slitedeler.. Hadde jeg vert deg hadde jeg lett etter coilovers eller eventuelt kjøpt Koni dempere og noen gode fjører på nett.
 #432908  av Myklebust
 
Har hørt med Toyota, gikk jo der først :P det som er, er at AT160 ikkje har samme dempere som ST162. Sist eg tenkte på dempere her inne, så linka Arild til ei side der eg kunne sjekke delenummer og finne ut kva andre biler som bruker samme dempere som min. Viste seg at det er berre AT160en som bruker disse demperne, av uvisse grunner.

Men skal sjekke hos Bildeler Førde.
  • 1
  • 6
  • 7
  • 8
  • 9
  • 10