TS-ogn

Toyota Sportscar - Owners Group Norway 

  • Svart GT86 -> "Darth 86"

  • Skryt, prat og kommentarer.
Skryt, prat og kommentarer.
 #427909  av GhostRider88
 
Gratulerer med drømmebilen! Sikler på en GT86 selv en gang. Min mk2 heter MR.2 :), så du er på et forum hvor det å "døpe" bilene sine er et velkjent fenomen ;)
 #427913  av Sarlacc
 
GhostRider88 skrev:Gratulerer med drømmebilen! Sikler på en GT86 selv en gang. Min mk2 heter MR.2 :), så du er på et forum hvor det å "døpe" bilene sine er et velkjent fenomen ;)
Takk for det :D
Jeg drømte vel så lenge om Supra og MR2 at det til slutt ble en GT86.
 #427916  av ArildM
 
En bil med litt av det gode fra både Mr2 og supra, kan ikke bli feil det vel?
Like lett som en Mr2 og med FR layout som en Supra? :wink:
 #427935  av Sarlacc
 
ArildM skrev:En bil med litt av det gode fra både Mr2 og supra, kan ikke bli feil det vel?
Like lett som en Mr2 og med FR layout som en Supra? :wink:
Det kan vanskelig bli særlig feil, og bilen er da også rasende morsom å kjøre :D
- Noe som kommer rimelig godt frem av de videoene Atle linket til!
 #427944  av ArildM
 
Nice kjøring der Atle.
Så genialt å se den første forbipasseringen, du har ganske så optimale kjørelinjer mens han fyren med miataen pusher som bare det, i heeelt feile kjøreliner. Så du tar du han igjen uten å løfte en finger en gang, bare såvidt du strekker på dekka 8) Rå bil, rå sjåfør, herlig å knuse en annen bil og fører på den måten :wink:
 #427956  av atledreier
 
Den ene av miataene hadde Toyo R888 og kompressor, så han har ingen unnskyldning. Burde dratt fra meg som en rakett....
 #427960  av ArildM
 
Kjørelinjen og sjåføren har alt å si ;) Var bare et så skrekkelig godt eksempel den forbikjøringa du tar først :mrgreen: Nesten så du ser han kjører dobbelt så langt pga linja han velger :wink:

Er vel ellers original din GT86 Atle?
 #427986  av Sarlacc
 
Fra annen tråd:
ArildM skrev:Kan vel med 100% sikkerhet si at 95% av alle de som senker bil i norge IKKE tenker på rundetidene det skal gi på bane :wink: At bilen blir hard på fjæringen og ekkel å kjøre til daglig? Neida har ikke noe å si. Bare kapp litt ekstra på senkefjærene sånn at bilen SER bra ut...
Men et moderat senkesett slik som på Smokey funker flott både til hverdags og til fest/banekjøring :)
Etter å ha rundet 100 mil på østnorsk telehiv er jeg overhodet ikke fristet til å senke en millimeter... Det skrangler rikelig i amalgamfyllingene som det er. :lol:
Hvis jeg vil gjøre bilen mindre stiv, hvilke muligheter har jeg da? Bytte fra 17" til 16" felger, gjør det noe særlig forskjell?
 #427987  av ArildM
 
Jeg er i ferd med å gå ned fra 17" til 16" felger på SW20en min, håper det gir litt mer comfort på traktorstiene jeg kjører på hver dag på vei til jobb :wink: Mer gummi burde gi litt mer komfortabel tur.
 #428007  av Sarlacc
 
ArildM skrev:Jeg er i ferd med å gå ned fra 17" til 16" felger på SW20en min, håper det gir litt mer comfort på traktorstiene jeg kjører på hver dag på vei til jobb :wink: Mer gummi burde gi litt mer komfortabel tur.
Jepp, det er slik jeg tenker også!

Så da er jeg vel på utkikk etter fine svarte felger... 16X8" 5/100 ET48 (evt ned mot ET40?)

Tre spørsmål (og ja, jeg er totalt grønn)
-Hvor nøye er den 15mm-regelen på innpress egentlig?
-Originalt står det 215/45R17 på bilen, er det da greit (og lurt...) med 245/45R16? Omkretsen blir nesten helt lik.
-Er det mer jeg trenger å finne ut før jeg kjøper felger...
 #428010  av atledreier
 
ArildM skrev:Kjørelinjen og sjåføren har alt å si ;) Var bare et så skrekkelig godt eksempel den forbikjøringa du tar først :mrgreen: Nesten så du ser han kjører dobbelt så langt pga linja han velger :wink:

Er vel ellers original din GT86 Atle?
Helt original, ja.

Syns bilen oppfører seg bra på litt ulendt terreng (norske veier). Mye bedre enn f.eks MR2'en min som var senket på Eibach. Men siden bilen er litt overdempet (vil anta demperne er et kompromiss, siden de VET at svært mange vil senke disse) så har den en tendens til å stusse litt over telehiv i sving. Man kan nok sikkert prøve å få tak i BRZ-fjærer å sette bak, de er litt mykere. Men da vil man ende opp med en litt mindre nøytral bil, siden man får mer grep bak.
 #428013  av ArildM
 
Det viktigste er at du holder deg innenfor original rulleomkrets, at hjulene ikke tar borti ved fult rattutslag, og at dekkene ikke subber i skjermkanten når du kjører. Ellers finnes det gode dekk-kalkulatorer som kan regne ut hvilke dekk som vil være innenfor original omkrets. Ville ha sjekket forskjellige forum og andres erfaringer med hva som passer eller ikke. Ellers er det jo rent grunnleggende å sjekke at bremsene ikke er så store at du må ha 17" felg, men det tviler jeg på?

Ellers det vel skummelt å endre for mye på originalt fjæringsoppsett Atle? Mykere fjærer bake vil jo i verste fall føre til en mer understyrt bil, og det vil du vel ikke ha?
 #428033  av atledreier
 
Nei, vil ikke ha mer understyring. Men siden BRZ har BÃ…DE mykere bak OG stivere framme tenkte jeg at en mellomting der man tok den mykeste av begge to ville gi en grei middelvei.

Men etter to banedager på svært trang bane vil jeg ikke ha MER understyring, nei. Klart dekk er en faktor, og også det faktum at toppfarten var 107km/t på lengste sletta. Vil tro det er annerledes på en "skikkelig" bane der bilen får strekt beina litt mer. På landevei føles GT86 plantet.
 #428052  av Sarlacc
 
atledreier skrev:På landevei føles GT86 plantet.
You're doin' it wrong :mrgreen:

Jeg har ikke vært på ordentlig lukket bane så jeg kan vel bare si, HELT hypotetisk, at jeg liker det faktum at bilen overstyrer på en helt suveren måte. Lett å legge ut, lett å ta inn igjen. Hypotetisk altså.