TS-ogn

Toyota Sportscar - Owners Group Norway 

  • Myklebust sin Starlet KP61

  • Skryt, prat og kommentarer.
Skryt, prat og kommentarer.
 #437631  av Myklebust
 
Fikk bremseheng på vei til jobben idag.. Akkurat i det eg køyrte inn på parkeringsplassen så kjenner eg DEN røyklukta. Bremsene høgre framme var heilt raudglødande! :shock:

Skal snigle meg heim imårra tidlig, også får eg ta av hjulet og sjekke om det er noke openbart feil der. Sånn generelt, kva bør eg sjå etter? Mener det er skivebrems framme, men er ikkje heilt sikker.. Harkje sett særleg på det :oops:
 #437634  av Myklebust
 
Null bremseheng heimover :) og det er skivebrems framme.

Fant ut at alle problem denne bilen av og til har, kjem av det bremsehenget. Problem med bilen eg merker av og til:
  • - Skjener mot høgre nÃ¥r eg slipper rattet.
    - Bremser dårlig.
    - Akser dårlig.
Egentlig ganske openbart :roll: Det første eg la merke til i går kveld, var at den ikkje ville holde følge med bilene foran. Tenkte: "kva er galt med deg idag då? Pleier jo å vere skikkelig hissig?" Køyrer eg bak en som holder ca. 80 så pleier Starleten å føles skikkelig kampvillig ut.. Reagerer kjapt på gassen og vil helst hive seg forbi. Men var skikkelig daff i går altså.

Så det bremsehenget er der nok av og til, berre spesielt i går.
 #437638  av toyotakp61
 
Er nok en av gliderne som er fasrusta. Ta ut hylsa og puss reint, men pass på gummien;)
 #437677  av tojo2
 
Fint å se at den fortsatt underholder :D

bremseheng midlertidig fix : jekk opp og ta av hjulet som henger. ta en dekkspak eller kubein
og bend på kalipper slik at stempel går tilbake. Hold press mens en hjelper rolig pumper bremsa.

Hold på slik 5 - 10 min så går nok calipperen greit en stund.

Bestill 2 nye calippere fra rockauto. ca 1000 ink frakt. 7-10 dager.
Kjøper du "loaded" får du med nye klosser
 #437694  av tojo2
 
bestiller du "with bracket" får du med gliderene også
 #437705  av Myklebust
 
Takker for tips! :D

Blir nok at eg prøver den midlertidige fiksen også ser eg kor lenge det holder. Får jo en klar advarsel frå bilen når den begynner å skjene mot høgre, så eg lar ikkje bremsene bli glødelampe igjen.. :lol: Er jo faktisk i orden no forresten.. enn så lenge :shock:

Skal bruke friperioden no på å mekke litt bil. Tenker å lime skjermspeila med tec-7 (det på venstresida gir litt etter, er en mutter som ikkje holder), ha ut av alle hjula og bytte ut boltene (rust er ekkelt) også skal eg prøve å finne ut kvifor temp.måleren ikkje fungerer. Har du hatt problem med det, tojo2? Løsning?

I tillegg skal nok celicaen få seg grøftelys i løpet av veka :idea:
 #437706  av tojo2
 
Har ikke hatt problem med tempmåler nei. null reaksjon på den ? Er vel å sjekke kontakt til føler først?

Noe annet som ikke funker / forsvant samtidig ?
 #437707  av Myklebust
 
Ellers funker vel det meste som normalt ;) Null reaksjon på tempen ja.

Kor sitter den føleren?
 #437710  av tojo2
 
i eller nær thermostathus. Er vel 2 stk.. øverste er bryteren til kjølevifta mener jeg så ikke den :D
 #437817  av Myklebust
 
Styrt litt med KP idag :)

Skrudde til og limte skjermspeila (no skal dei sitte!), lot det bli lys i taklampen og fekk skifta bolter på framhjula. Mekonomen sendte meg kun ti hjulbolter, så det sugde jo litt. Såg litt på det bremsehenget og, men forstod meg ikkje heilt på det :oops: Trur kanskje skiva har vridd seg litt, for det tar ujemnt. Pussa rust av skivene og klapsa til kalippern med en stor hammer. Funker bra!

KN-filter ordna eg for et par dager sia. Tre klips, skru av et feste, switcheroo, og baklengs. Å bytte luftfilter må jo vere kjekkeste jobben på en bil :mrgreen:

Skal sjå etter det termostathuset imåra.
Vedlegg
100 % påkrevd med KN filter!
100 % påkrevd med KN filter!
IMAG0550 2000px.jpg (547.61 kiB) Vist 5742 ganger
Fikk kjøpt mindre pærer hos BilXtra! Var sånn "under disken"-vare.
Fikk kjøpt mindre pærer hos BilXtra! Var sånn "under disken"-vare.
IMAG0566 2000px.jpg (667.86 kiB) Vist 5742 ganger
Gullbolter! ..Neida, er vel rustfarga snart disse og.
Gullbolter! ..Neida, er vel rustfarga snart disse og.
IMAG0568 2000px.jpg (885.87 kiB) Vist 5742 ganger
Frå den tida det var in med gjerde midt i byn.
Frå den tida det var in med gjerde midt i byn.
IMAG0577 2000px.jpg (687.1 kiB) Vist 5742 ganger
Klassisk sticker-tuning!
Klassisk sticker-tuning!
IMAG0578 2000px.jpg (860.14 kiB) Vist 5742 ganger
 #437820  av ArildM
 
Loving it :)
 #438838  av Myklebust
 
Mekka Starlet idag!
  • - Skifta calipperne + bremseklosser.
    - Motoroljeskift.
    - Bytta gummien på bremse- og clutchpedal.
Farvel, bremseheng! :mrgreen:

Sjekka innunder bilen i samme slengen, og fant egentlig ikkje noke rust av betydning, berre høgre kanalen som har en del. Litt svetting mellom girkasse og motor. Er nok godt mulig å få den restaurert :o Blir ikkje brukt stort til herjing lenger heller. Mest fordi det ikkje er glatt, men også fordi eg innser at den kan reddes. Skal bruke den som pendlebil ei stund no :)

Viss noken ser for seg å restaurere en kjekk Starlet til våren, så gi en lyd!
Vedlegg
Er heldig og har en far som har peil! Kjøpte inn støtter til jobben gjorde han og!
Er heldig og har en far som har peil! Kjøpte inn støtter til jobben gjorde han og!
IMAG0742 2000px.jpg (713.12 kiB) Vist 5628 ganger
IMAG0744 2000px.jpg
IMAG0744 2000px.jpg (713.94 kiB) Vist 5628 ganger
IMAG0747 2000px.jpg
IMAG0747 2000px.jpg (1.07 MiB) Vist 5628 ganger
Kjøpt meg Starlet til å holde GT4-ene mine med selskap!
Kjøpt meg Starlet til å holde GT4-ene mine med selskap!
IMAG0731 2000px.jpg (803.31 kiB) Vist 5628 ganger
 #438841  av ArildM
 
Nice nice :) Greit å få bytta ut caliptrene hvis de henger :)
 #438920  av Myklebust
 
Bestilt bremsesko m/ nye klips og fjærer :) No har eg gode bremser foran, så då er det like greit å ordne dei bak og!
 #438924  av tojo2
 
Har brukandes fremskjermer, bakluke , bakfanger og frontplate om den skal oppgraderes fra herjebil.

Alt eller intet. pakkepris 2500. Samme blåfarge.
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5
  • 10