TS-ogn

Toyota Sportscar - Owners Group Norway 

  • Myklebust sin Starlet KP61

  • Skryt, prat og kommentarer.
Skryt, prat og kommentarer.
 #442624  av Myklebust
 
Takker for tips!

Står i hjullagera ja? Kan vere eg ødelegger dei då? :?

Har kjøpt girolje alt, men er ikkje slange på dei flaskene. Pumpe og slagtærs er slikt som kan vere godt å ha en annen gang også, så blir at eg kjøper det. Skal prøve det med å varme opp oljeflaska i vann!
 #442638  av tojo2
 
nei, går som regel bra med lagera. Mener å huske at jeg bytta de sist så de er nok ikke slitt heller.

Bør ha presse til den jobben.

MÃ¥ uansett ha ett feste til tersen.
 #442642  av Myklebust
 
http://www.spesialverktøy.no.24nb2.srv. ... y/slagters (linken funker ikkje, klipp og lim)
Slagters til pris i overkant av 3500kr.

Prisen kan ikkje stemme, vel!? :o Rekna med kanskje plussminus 500kr, men det der er drøyt!
Sist redigert av Myklebust den 02 jun 2014 00:20, redigert 1 gang totalt.
 #442643  av Myklebust
 
Er ikkje sjangs å handle verktøy til den prisen der i alle fall. Så eg får prøve ei anna løsning då :?

Har gamle tromler.. Så eg kan jo prøve å skru dei på feil vei og hamre bakifrå.. Hmmm... :wink:
 #442654  av Myklebust
 
http://www.biltema.no/no/Bil---MC/Verkt ... er-191320/

Denne var fin. Riktig pris, ser solid ut. Akkurat slik eg tenkte meg den! Glidehammer er kanskje et bedre ord enn slagters forresten, men det er no en annen debatt ;) Fadern skal til Førde i morgen uansett, så han kjøper nok en slik :)
 #442733  av Myklebust
 
Var lett å få ut stikkakslingene med nye glidehammer'n! Etter å ha fått dei ut var det kake å få ned gamle diffen. Til min store lettelse så er det heilt klart den som har tatt kvelden ja! Dere ser av bildene her at stanga mellom dei indre tannhjula har knekt tvers av! :o Videre har den nok slått ut i diffhuset, for det er et stort hakk i det. Rekner med at det går fint å berre hamre det rett og file det ned litt.

Er lettere senil blitt, så eg husker ikkje korleis diffen stod. Går det an å montere den feil vei? Skal ut seinere i kveld og kanskje bli ferdig med jobben, så eg finner nok ut av det ;)

Lurer også på om det er den lille opningen oppå diffhuset eg skal fylle olje på, eller om det er den store bakpå?
Vedlegg
DSC_0251 2000px.jpg
DSC_0251 2000px.jpg (1.76 MiB) Vist 14781 ganger
DSC_0258 2000px.jpg
DSC_0258 2000px.jpg (1.15 MiB) Vist 14781 ganger
 #442734  av Myklebust
 
Forresten: Brukte du pakningsmiddel sist, tojo2? Fant ikkje mykje rester av verken pakning eller pakningsmiddel :P Har jo fungert uten i så tilfelle. Var mykje olje på.
 #442738  av tojo2
 
he he husker ikke. brukte garantert en av delene. bytta sikkert tetningene ved lagera også. Fyller på den store pluggen bak på hus til det renner over.. Greit om bilen står
skrått forover så du får ekstra olje på. Huset må være reint for metall spon og biter før du setter sammen
Hvis ikke holder det nok ikke lenge.

Blir nok litt tregere aks nå men speedometeret blir rettere
 #442745  av Myklebust
 
tojo2 skrev:Fyller på den store pluggen bak på hus til det renner over.. Greit om bilen står
skrått forover så du får ekstra olje på. Huset må være reint for metall spon og biter før du setter sammen
Bilen står skrått forover :D Har plukka ut alle knuste tannhjul og tørka alle flater med papir+girolje. Må vere godt nok!
tojo2 skrev:Blir nok litt tregere aks nå men speedometeret blir rettere
Heilt i orden. Blir kanskje meir driftsikkert no?

Har støtt på et nytt problem! :roll: Får ikkje stikkakslingene inn igjen på spor. Pleier dette å vere vanskelig? Er der en kjent metode for å få dei inn på igjen? Akslingene kan vippest opp og ned, så gjelder vel kanskje å få dei sentrert inn på diffen, for så å banke dei inn? Fadern har lett for å bruke slegge og rå makt.. Men eg skulle gjerne visst at dei gjekk inn på spora før vi begynner med det!

Stikkakslingene er originale? Så eg slipper å tenke at dei ikkje passer nye diffen?
 #442761  av tojo2
 
Stikkakslingene er orginale men er det en orginal U code diff du har fått og ikke en X code?

Skal gå greit om du lirker litt. Må ha på spor før du bruker makt.

Mål fra mellomaksel flens til diff flens. Skal finne måla på U og X
 #442762  av tojo2
 
Forresten kan du jo bare sammenligne den gamle med den nye - Er de like lange?
Sist redigert av tojo2 den 06 jun 2014 12:58, redigert 1 gang totalt.
 #442763  av tojo2
 
x = 165mm u= 183mm
 #442766  av Myklebust
 
Off.. Då har eg vore ute og målt. Den gamle diffen er U code og den nye er X code.. :|

Då er spørsmålet om eg trenger X code stikkakslinger, eller om det blir feil uansett med nye diffen :roll:
 #442772  av tojo2
 
ungdommen no til dags... trudde jeg hadde masa nok om u/x forskjeller :P

mulig det går men synes u er svakt nok. Vet ikke om platene utafor lagera er like heller. Hadde ikke gidda. Mellomaksel blir kortere enn den skal være også. Bare ett lite steg tilbake. Finn en U diff
  • 1
  • 6
  • 7
  • 8
  • 9
  • 10