TS-ogn

Toyota Sportscar - Owners Group Norway 

  • Myklebust sin Starlet KP61

  • Skryt, prat og kommentarer.
Skryt, prat og kommentarer.
 #440961  av tojo2
 
Myklebust skrev:OK, takk! Blir lettere å finne når eg har delenummeret (TOYOTA 41110-10080). Dette med x og u kode forstår eg ikkje heilt, men det er altså en u kode som står i bilen, og det er en med u kode eg må ha? Mulig å finne delenummer til original KP61-diff? Skifta du til KE30-diff av en spesiell grunn? Betre utveksling?

Når eg har figurert ut kva differ frå kva biler som kan passe så sender eg ny mail rundt til skraphandlerne og annonserer på forum. Takker for hjelpa! Hadde nok ikkje funne ut av det her så fort sjøl ;)

No gjelder det berre å finne sakene..
delenr lett om du bruker side jeg linka til http://www.partsbase.org/toyota/starlet ... rential-3/ Orginalen har 3.583 utveksling.
Som sagt bytta jeg for å få den litt kjappere. Fungerte fint sammen med K50 girkassa. .
x kode = en svakere mindre diff med tynnere aksler som ikke passer overens med u kode diff. Også kallt 5.6"
brukt på de fleste kp60 og kp62
u kode også kalt 6" Brukt på sein ke20 , ke30, ke70 ,sein kp61 og AL25. Sikkert på Daihatsu charmant A35 også.

Finnes også en B kode 5.8" fra ke1# + tidlig ke2#. Denne har samme størrelse tykkelse aksler som U kode og senter kan brukes i U bakaksel.

6" navnet referer til diameter på store tannhjulet i diffen
 #440970  av ArildM
 
Litt off topic men hvilken bakaksel er det på TA12 og TA22 da?
 #440971  av tojo2
 
burde du vite som har den :P
ta12 kom vel med s,d og t . Står sikkert på alu ID plata på torpedoveggen. Tre siffer etter bokstav angir utveksling og om lsd/åpen

Ta22: D og T. Tidlige D 6.62?" , deretter T 6,7" Stikkakslinger passer om en annen. T stikker litt lenger fremover
så har litt kortere mellomaksel


En annen måte å identifisere Toyota diffene er å ta ett mål fra mellomaksel flens til diffhus flens.

Har ikke måla i hodet men kan finne ved behov
 #440973  av Myklebust
 
Dele-Guru! :D
 #440976  av tojo2
 
på ingen måte, bare litt over gjennomsnittet intresert i gammel japs .
 #441238  av Myklebust
 
No er eg heilt sikker på at det er diffen. Hadde med en hjelper som kunne fortelle at hjulet på høgresida ikkje bevegde seg verken i fri eller i første gir om eg snudde på det venstre. Mellomakselen går heller aldri rundt.

Skal demontere iløpet av frien.
 #441264  av Myklebust
 
Sånn står KP no. Håper å få tid til å demontere drivakselen enten i måra eller på mandag.

Leiter etter ny diff: viewtopic.php?f=96&t=43051
Vedlegg
IMAG1214 2000px.jpg
IMAG1214 2000px.jpg (1.49 MiB) Vist 15162 ganger
 #441294  av Freebird
 
Artig gammel sliter dette. :)
Fryktelig kjedelig med diffen da, er disse veldig vanskelig å oppdrive? Jeg kan faktisk ikke huske å ha sett en slik Starlet her i landet på mange år.
 #441300  av Myklebust
 
Artig kan eg skrive under på! :D Veldig glad i denne lille tassen! Kan hende eg har diff på kroken, men skal ikkje vere for sikker heilt endå.

Er få igjen av dei ja. Overhørte en gamling i nabogrenda som kom med "Er ikke det der en gammale Starlet'a?" Gikk rett bort og forklarte at "Jepp, det var det, bakhjuls grombil!" :D
 #441849  av Myklebust
 
viewtopic.php?f=68&t=43118&p=441848#p441848

Har ikkje klart å finne meg ny diff. Har hatt to stk på kroken, men begge selgerne ombestemte seg i siste stund.. Signaliserer her at eg er open for å selge om det ikkje daler en gammel toyotadiff ned i fanget mitt innen kort tid.

Skal på skule til hausten, og då blir det uansett lite tid til å mekke og herje.. ;) Håper å finne en som kan bli like glad i KP som eg har blitt!! :)
 #442432  av Myklebust
 
DÃ¥ har eg endelig skaffa ny diff til KP! Takker Holger for det! :)

Då må eg berre få tak i pakningsmiddel (fått tips om Würth Silikonstoff, igjen takk til Holger) og girolje. Satser på å vere ferdig med jobben og råne Starlet igjen i løpet av neste helg :D
Vedlegg
DSC_0134 2000px.jpg
DSC_0134 2000px.jpg (1.25 MiB) Vist 15036 ganger
 #442441  av ST205RR
 
hva var årsak til at diffen tok kveld ?
 #442602  av Myklebust
 
Då var eg endelig i gang med å skifte diffen!

Her er rekkefølgen på å skifte diff slik det er forklart for meg:
1. Tapp ut diffolje.
2. Ta av tromlene og skru løs akslingene (4 stykk 14mm mutter på hver side).
3. Trekk så akslingene et godt stykke ut (trenger ikkje å dra dei heilt ut, med mindre man vil sjå etter om det er skade på dei).
4. Skru løs mellomaksling inn mot diff (4 stykk 12mm).
5. Så løsner man alle mutrene rundt diffen (12mm).
6. Bank litt på diffsenteret for å løsne det.
7. Dra ut klokka.
8. Rens gjerne stikkakslinger og diffhus med parafin.
9. Monter ny diff og utfør steg 5-1.

Tappa massa olje, så var ikkje oljemangel som førte til at diffen røyk. Spilloljen er blågrønn på farge og det var en god del metallspon på bunnskruen. Så diffen kan ikkje vere heilt frisk nei :wink:

Har støtt på et problem allerede på steg 3. Har løsna dei fire 14mm muttrene, men stikkakslingene sitter fortsatt bom fast. Ingen bevegelse inn/ut. Tojo2 nemner jo tidligere her i tråden at eg trenger slagtærs eller at eg kan montere en gammal felg og banke på den. Eg har ikkje slagtærs, og heller ingen felger eg vil bruke på denne måten. Har egentlig berre dei felgene som skal brukes, så er redd for å lage kast i dei. Skulle gjerne blitt ferdig med dette i løpet av helga, så får ikkje kjøpt slagtærs.

Det er ikkje snakk om en splint eg må fjerne?

Trenger tips! Helst i løpet av kvelden! Alle innspill mottas med takk :)

Legger ved bilde av produkta eg tenker å bruke også. BilXtra fant fram denne giroljen, så rekner med at den skal vere i orden. Er det noken som har prøvd det pakningsmiddelet her?
Vedlegg
Har fjernet bremsesko og løsnet muttrene bak.
Har fjernet bremsesko og løsnet muttrene bak.
DSC_0236 2000px.jpg (1.28 MiB) Vist 14984 ganger
DSC_0237 2000px.jpg
DSC_0237 2000px.jpg (1.21 MiB) Vist 14984 ganger
 #442611  av Myklebust
 
Kan vere at stikkakslingene er låst i den ødelagte diffen.. Fer en tur på eid på måndag/tirsdag og kjøper slagtærs og pumpe for å fylle på olje. Trur eg får problem med oljen seinare om eg ikkje har pumpe.

SÃ¥ utsatt. Igjen! :?
 #442621  av tojo2
 
bra begynnelse. Tviler på at stikkakslingene sitter i diffen , er nok heller i hjul lagera.

Slagters kan du lage om du ikke har det for ryddigt i garasjekrokene :lol: har du gamle bremsetrommler liggende ?

Fest noe til de som du kan banke på..eller fest en stag med ett glidelodd til trommelen.
har naboen baleno , honda eller gammal saab ? lån felgen hans :wink: :twisted:
Er du forbi kan du få en stålfelg


Noen girolje flasker har en liten slange som man trekker ut i toppen. Kommer langt med en slik.

Varm opp girolja i varmt vann
så renner den mye lettere
  • 1
  • 5
  • 6
  • 7
  • 8
  • 9
  • 10