TS-ogn

Toyota Sportscar - Owners Group Norway 

  • Myklebust sin Starlet KP61

  • Skryt, prat og kommentarer.
Skryt, prat og kommentarer.
 #438926  av Myklebust
 
Den er på sett og vis oppgradert frå herjebil. Etter at eg har fiksa bremsene bak trenger den berre et skikkelig eksosanlegg, så blir det en ganske sivilisert bil av denne :D Men ser ikkje heilt for meg å restaurere den sjølv.

Kan vere interessert i deler. Brukandes, vil det sei rustfritt og fin lakk, eller berre litt bedre en dei som står på? Tar det på PM :)
 #439277  av Myklebust
 
Litt problemer må en forvente med gammal bil :|

Har mekka på bakbremsene i dag. Gikk fint på høgresida heilt til eg skulle på igjen med trommelklokka, men den passa ikkje.. Viste seg at bremsesylindrene på begge sider var lekk og låste på eine stempelet. Dermed var bremseskoa pressa alt for langt ut, og klokka gikk ikkje på igjen. Hadde ikkje jobba med venstresida engang, hadde berre tatt av klokka.

Då eg hadde montert alt ferdig på høgresida (før eg skulle prøve på med klokkene) så prøvde eg bremsepedalen 3-4 ganger. Trykte den ikkje hardt ned, men bygde trykket. Kan det ha ført til at sylindrene slo lekk og låste seg? Rart at det var nøyaktig samme feil på begge sider, sjølv om eg ikkje hadde rørt mekanikken på venstresida.

KP blir hvertfall stående på bukk til eg får nye bremsesylindre :(
Vedlegg
IMAG0920 2000px.jpg
IMAG0920 2000px.jpg (1.52 MiB) Vist 5902 ganger
 #439280  av Inz4ne
 
Prøv å tvinge stemplene inn igjen, og om det går, så kan det være de bare trenger rengjøring og smøring, så sparer du deg for litt kostnad i allefall. nettopp hatt problemet på 205-en jeg holder på med, men der røk lufteskruene så jeg må bytte uansett :P
 #439282  av Myklebust
 
Prøvde med makt, men funker sjeldent det :P Har allerede bestilt nye sylindere frå Rockauto 8)
 #439287  av Inz4ne
 
Da brukte du for lite makt :P de på 205-en lot seg presse tilbake og den bilen hadde stått i 6 år eller deromkring :P men nye deler er jo gøy det og da :)
 #439291  av Myklebust
 
Haha, kanskje det! :lol:

Men siden dei hadde lekkasje, så var dei vel klare for utskifting? :P
 #439304  av Bugster
 
Akkurat bremser er feil sted å spare på kronene. Så jeg synes du gjør smart i å skifte de ut i stedet for å drive med jallamekk. :)
 #439308  av Inz4ne
 
Er ikke akkurat jallamekk og presse opp stempler igjen for å overhale de da, det er fult ut en helgod løsning, om det lar seg gjøre.
 #439720  av Myklebust
 
Endelig blitt ferdig med bremsene! :D

Fekk nye bremsesylindre for ei stund sia, men blir jo aldri tid til å gå ut og få jobben gjort. Viste seg at det ikkje tok lange tida. Sjølve jobben med å skifte bremsesylindre på begge sider og bytte bremsesko på venstresida tok meg vel en liten time. Då eg tenkte meg ferdig satte eg bilen ned og køyrte litt, og heilt openbart måtte lille KP jekkast opp igjen for å stille inn skoa betre. Blei alt for dårlig innstilt på første forsøk.. :roll:

Grunnen til at eg skifta bakbremser var at eg høyrte at det "gnagde" litt bak når eg bremsa forsiktig ned.. Det forsvant ikkje heilt, men blei betre. Bremsekrafta er nogenlunde likt som det var, så litt skuff, men som sagt her: godt med nye deler!

Har virkelig savna KP no! Den er jo utruuulig god og morsom å køyre! Må eg lære meg sveising? :P

Ellers så tenker eg på sommerfelger! Har lyst å sette på nokre skikkelige retrofelger (14" eller 15" med kant?) og bra breie dekk! Noken som selger noke slikt?
Vedlegg
IMAG0970 2000px.jpg
IMAG0970 2000px.jpg (1.11 MiB) Vist 5781 ganger
 #439729  av Inz4ne
 
Skudd i mørket, men kan gnaginga skyldes ujevn slitasje på innsiden av trommelen? Eventuelt skyldes rust om den hadde stått en stund før du kjøpte den? Isåfall kan du jo prøve å pusse ned med smergel papir, eventuelt så kan det vel kanskje skyldes at trommelen har blitt demontert feil en gang i tiden slik at den har fått litt kast?
 #439730  av Myklebust
 
Kan vere du har rett i det! Var rustkant ytterst på innsida av trommelen. Det kan jo ha vore grunnen til gnaginga, kombinert med litt kast. Pussa ned den kanten og det har komt seg en del no.
 #439731  av Inz4ne
 
Bra det ble bedre ihvertfall da :)
 #439833  av Myklebust
 
Tok med KP på skogsveitur idag.. :oops: Kom til en del av veien der det var litt høgt på midten, og en del vegetasjon då.. I form av små grantrær. Endte med at frontleppa som så vidt har holdt seg fast i rustmetall endelig gav opp, og var plutselig synlig i frontrutespeilet :roll:

KP såg jo litt trist og leide seg ut når vi kom heim, så eg fant fram ei gammal Celicaleppe og stripsa på! Faktisk veldig fornøgd med resultatet ;) Blei litt lettere i fronten på en måte. Tok i samme slengen å klipte av verste rusten på frontskjermene og tectylerte i håp om at det ikkje sprer seg så fort igjen.

Legger ved bilder av interiør og motorrom for å vise at KP har endel gode områder tross alt :)

Ellers så har eg virkelig lyst å få til temperaturmåleren og turtelleren igjen. Fantaserer om ei lita basskasse til den óg siden ledninger alt er lagt opp frå før. Om eg skal ha det så må eg ha nytt teppe i bagasjerommet. Noken tips om teppemateriale og kor eg kan kjøpe det? Må vere noke holdbart.
Vedlegg
Frontleppe før etter 2000px.jpg
Frontleppe før etter 2000px.jpg (1.34 MiB) Vist 5726 ganger
IMAG0997 2000px.jpg
IMAG0997 2000px.jpg (1.06 MiB) Vist 5726 ganger
IMAG0994 2000px.jpg
IMAG0994 2000px.jpg (1.06 MiB) Vist 5726 ganger
IMAG0995 2000px.jpg
IMAG0995 2000px.jpg (1.05 MiB) Vist 5726 ganger
 #439846  av ArildM
 
Full av sjarm disse bilene :)
 #440111  av Myklebust
 
Vore på fjelltur idag 8) KP klatrer bratte, svingete grusveier som ingenting! Morrobil! :D
Vedlegg
Haglbyge på toppen. Blåste som Fy og.
Haglbyge på toppen. Blåste som Fy og.
IMAG1023 2000px.jpg (1.31 MiB) Vist 5672 ganger
IMAG1029 2000px.jpg
IMAG1029 2000px.jpg (1.47 MiB) Vist 5672 ganger
IMAG1037 2000px.jpg
IMAG1037 2000px.jpg (1.4 MiB) Vist 5672 ganger
Nede ved fjorden igjen. Samme plass tok eg dei beste bildene av T16en.
Nede ved fjorden igjen. Samme plass tok eg dei beste bildene av T16en.
IMAG1055 2000px.jpg (1.41 MiB) Vist 5672 ganger
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5
  • 6
  • 10