TS-ogn

Toyota Sportscar - Owners Group Norway 

  • Oluf's Toyota Supra TRD Widebody

  • Skryt, prat og kommentarer.
Skryt, prat og kommentarer.
 #447996  av ArildM
 
Ikke begynt å knirke i min. Kjøpte mine fra Twosrus :)
 #448151  av Holger
 
husk å smøre inn foringene først så går det fint :)
 #449391  av Oluf
 
Fikk spindlene mine fra sveising her før helga. Såkalte "Aasbø spindler". Har fått armen styrestaget festes på kortet inn 20mm og laget en jig for å få sveist det sammen med original ackerman vinkel. Så nå blir det brukbart rattutslag til jeg skal på ACR. Kjøpte ett ekstra sett med spindler så jeg slapp å kappe de som sto på. De jeg kjøpte kom nok fra en bil som har gått på vinterstid da de ikke så spesiellt bra ut, ga dem en runde med sandblåseren så ble det straks mye bedre :)








"50/50"








De ligger nå å koser seg i white spirit for å få løst opp restene av grease og få ut eventuell sand som har lagt seg inni.
Skal sandblåse resten av forstillingen også og gi det ett strøk med lakk før jeg setter allt sammen igjen med nye polyforinger.
 #449392  av Oluf
 
Det har vært noen skjær i skjøen nå på innspurten mot sesongen så har ikke fått denne på veien enda, men nå ser det ut som det går framover. Har demontert hele registeret for å bytte alle slitedeler. Kjøpte nytt lager til strammeren på multireima, men det viste seg att det kun er på automat denne kan byttes, den er støpt inn i hjulet på manuell utgaven, så denne ødela jeg selvsakt når jeg prøvde å presse ut det gamle lageret. Hjulet får man seff ikke kjøpt separat og ny strammer kostet for det første en nyre samt att den kommer ikke inn på lager i Japan før 27mai, så skal den over sjøen og hit så jeg må nok smøre meg med litt mer tolmodighet gitt :?


Ikke att det spiller så stor rolle, Motul har logistikk problemer og sliter med å levere olje til meg, så det er flere ting som har stoppet litt opp :|

Har i hvertfall fått demontert registeret og byttet alle slitedeler, mangler bare strammeren og olje nå så blir det oppstart :)


Gummien på veivhjulet så fin ut så denne ble ikke byttet.




Forrige eier kjørte med en lekasje på servo pumpa i flere sesonger, så det ser fa*n ikke ut bak her, inntørket olje som har trekt til seg all mulig slags dritt og sitter selvsakt som F. Blir en runde avfetting bak her ved en senere anledning tenker jeg.




Gammel vs nytt strammehjul til regreim.



Gammel vs ny hydraulisk strammer til regreim.




Ny bolt til veivhjulet, denne var vel strengt tatt ikke nødvendig å bytte, men fint med allt som er nytt og shiney 8)




Gamle vs nye muttere




Allt blir satt med riktig moment spec fra Toyota




Regreim er byttet tidligere (HKS kevlar forsterket reim) så denne ble gjenbrukt.






Da er det bare å håpe att de får finger'n ut av baguetten neddi Frankrike så jeg får noe olje å helle på motoren så jeg kan få startet opp snart, det klør litt i fingra kan man si!
 #449393  av ArildM
 
Skjønner det klør med en sånn skjønnhet i garasjen 8)
 #449777  av Oluf
 
Snart tilbake på veien! Siste innspurt nå før ACR 26 Juni.

Sandblåst og lakkert




Brakett til demper forran ble også sandblåst og lakkert hvit.


Nye R2 Racing polyforinger i hele forstilling


Spindel ferdig lakkert, lagrene ble plukket i stykker og lagt i white spirit bad for å fjerne gammel grease før de ble presset inn med nye simmerringer og ny grease.


Nye bolter og camber plater til underarmer.


Nye spacere


Senter til Forgeline felgene polert opp med Scholl S3 Gold og Scholl S30+ på roterende maskin og ett lag Swissvax Autobahn voks etterpå.
Montert med ny indre og ytre del. Går ned fra 10 til 9" brede forran for å utnytte det ekstra rattutslaget og fra 13 til 10" bak.


ARP boltene til felgene fikk kose seg i Wolf's Chemicals Deironizer bad.
Var "litt" lei etter å ha montert 160stk bolter og muttere og satt alle med riktig moment.


Etter en stund så det slik ut.


Og etterhvert slik.


Nye Work Brightring hjulmuttere med "lås" på alle.






Ny strammer til multireim.




Endelig var bilen kjørbar..... nok til å kjøre den opp på firesøyleren og rive ned girkasse og clutch.
Gamle clutchen så nesten ubrukt ut.


Byttet simmerring og pilot lager. Pilot lageret var helt f*cked så glad jeg kjøpte nytt.


Ny clutch og svinghjul inn, byttet utløserlager, utløser hub, shims og låseringer.


"The beast" på igjen.


Olje for sesongen ankom, sammen med nye dekk. Ble 275 P-Zero Silver forran og 285 P-Zero Asimmetrico bak.


 #449779  av ArildM
 
MÃ¥ si du har mekka mye! :D blir Knallbra :)
 #449820  av toyotakp61
 
Strøken den bilen din, blir vel godt å få den på veien igjen nå tenker jeg :P
 #449893  av Oluf
 
Etter å ha fått inn girboksen igjen etter timesvis med svette og stygge ord var alt på stell og klart for årets første tur. Da skulle jo seff ikke bilen starte... Sjekka alt og fant til slutt ut att motoren sto i sju stein fordi svinghjulsboltene var for lange og sto rett i den ene lagerbukken til veiva, i manualen til Exedy står det att du skal bruke originale svinghulsbolter, men de var aaaalt for lange og gikk ikke helt inn en gang, gjenbrukte derfor boltene fra ACT svinghjulet da disse var mye kortere, de viste seg å være 2mm for lange.... Det burde vel egentlig ha ringt en bjelle etter å ha satt 50Nm pluss 90 grader uten att motoren rikket seg, men er man stressa så er man stressa, og det kommer som regel å biter deg i ræva. Så da var det bare å rive ned "den lille" girboksen igjen og av med clutch og svinghjul nok en gang, kappet boltene 3mm og gjenga opp og skrudde sammen igjen. Når jeg konkluderte med att jeg måtte ned med faenskapet en gang til kan man si att humøret ikke var heeelt på topp :thumbdown:


Noe mere småtteri ble gjort på innspurten mot ACR.

Byttet bremseslager til stålomspunnede.



Tror ikke det var byttet bremseveske av forrige eier... Nei det er ikke cola.



Driftworks servoveske kjøler ble litt provisorisk montert inn i fanger mot hjulhus foreløpig.



Ny olje på girboks. Royal Purple Synchromax



Firehjulskontroll dagen før avreise til ACR.

4 grader caster
1 grad camber forran (fikk ikke mere uten å miste caster)
1,5 grad camber bak
2 mm toe out forran
2,5mm toe inn bak

Fikk det ikke helt som jeg ville med originale armer, her er oppsettet jeg siktet etter:
Toe front: 2mm ut
Toe rear: 2,5mm in
Camber front: 2
Camber rear: 1,5
Caster: 6




En liten prøvetur for å sikre att alt var i orden.





Det var godt å få kjørt litt nå, hadde en kanon bra helg på sommertreff på ACR. Tok livet av 18 dekk (14 av dem helt nye) og i overkant av 300 liter 98, må si meg fornøyd med det :)




Kjøpte oss dekkmaskin for å ha med i år.



Cruisecontrollen ble slått på og snuten vendt norover mot ACR.





Her er noen bilder fra treffet og litt film. Tok av frontfangeren just in case.































Skru på HD :)

Filmet med vidvinkel så fartsfølelse, vinkel og dybdesyn er helt på tryne.

For de som er utolmodige spol til ca 4:50 uti filmen.

 #450217  av ArildM
 
Hærlig når alt funker på treff 8)
Digg å herje så mye, og så bare sette på Cruisecontrol og kjøre hjem igjen :mrgreen: