TS-ogn

Toyota Sportscar - Owners Group Norway 

Min bil - skryt, prat og kommentarer.
 #438041  av Oluf
 17 des 2013 14:56
Fikk endelig somlet meg til å lage en tråd om bane bilen min.

Kopierer denne tråden fra ett annet forum da jeg ikke gidder å skrive flere forskjellige tråder. Original tråd her


Bilen er en 1985 mod AE86 Levin hatchback importert fra danmark. Bilen er fullstendig ribbet for all unødvendig mikkmakk og veier ca 850kg som den står nå.
Motoren er byttet ut med en 4AGE 20v "Black Top" fra AE111 sammen med en T50 girkasse og produserer 174hk i motor.
Det drar ikke akkurat skinnet av pølsa, men med en så lett bil og en så lett motor er bilen helt fantastisk godt balansert og ekstremt morro å kjøre.

Specs ellers:
Individuelle spjeldhus med Pipercross filter
OBX Racing grenrør (ikke montert enda)
OBX Racing downpipe (ikke montert enda)
Rør/kanaler for vann bygd om for å passe RWD (denne motoren er originalt tverrstilt)
Lettere reimhjul i alu
Letta svinghjul
Bosch tenningssystem og kabler
Megasquirt V2 ECU
Godspeed alu radiator
Alu oljekjøler
AN10 fittings
Wilwood Forged Dynalite firestemplede kallippere forran
Wilwood 280mm skiver forran
Wilwood klosser
Wilwood stålomspunne bremseslanger rundt baut
Originale kalippere og skiver bak
Megan Racing Coilovers
Tårnstag av ukjent type
Cusco caster kit med stag og brakett
Whiteline stabstag forran og bak
Megan Racing roll-center adapter
Opphengskule av ukjent merke med lengre arm for korrigering av roll-center
Styrekule av ukjent merke med tilsvarende lengre arm
Spindler av ukjent merke
Custom bærearmer
Justerbare stag i hele bakstilling
Nye polyforinger i hele understellet
TRD motorfester
TRD girkassefester
Custom sveisa lang girstang
Original Toyota 1,5 veis LSD differensial
Original bakaksel
Biltema elektrisk kjølevifte
Ballistic motorsykkel batteri
Hovedstrømsbryter av ukjent type
Carbonfiber regreim cover
Origin Labo bakfanger
Origin Labo sideskjørt
Origin Labo framskjermer
Ducktail spoiler
Kuoki (late model) lykter
OMP bøttestoler
OMP firepunkt seler
OMP to eiket alcantara ratt
Custom sveisa fester for stolene (ikke ferdig på passasjerside)
Skrudd bur av ukjent merke (ikke montert enda)
Ketgauge vanntemp,olje temp målere (flere kommer)
Biltema oljetrykk sensor og måler
Original speedometer cluster (turteller virker ikke men skal fikses)
Rota RK-R 15" og en hau med andre 16" felger


Sikkert glemt en hel masse.


Planer for vinteren er å sveise ferdig fester til stol på passasjerside, sveise om flenser på eksosen sik att jeg får brukt det nye grenrøret og downpipen. Frister også med ny ECU og remap, kvassere kammer, balansere veiv etc. Får se hva lommeboka tillater.


Bilder:



Bilen hentes 29.06.2013




Motor og drivverk var montert av forrige eier og hjuloppheng etc ble slengt på i full fart før henting.









Under construction



Har nesten ingen bilder fra selve byggingen da jeg ikke tenkte på lage noen tråd. Skal få tatt noen bilder av motorrom etter hvert å være flinkere til å ta bilder etter hvert som jeg gjør endringer.

Første prøvetur



Bare få dager etter første prøvetur gik turen rett opp til Arctic Circle Raceway der den overaskende nok holdt hele helgen uten ett feilslag. Jeg var da ganske imponert etter å ha stress-bygget denne ferdig på 1,5mnd og diverse løsninger var langt fra optimale :D



Her er noen bilder fra en knakende bra helg på ACR 16-18 august.


























Worklogg og flere bilder kommer utover vinteren :)
Sist redigert av Oluf den 14 mai 2014 22:04, redigert 9 ganger totalt.
 #438047  av Holger
 17 des 2013 18:13
denne har jeg sett til salgs noen ganger :) råkul bil!
 #438072  av ArildM
 18 des 2013 10:08
Må bruke
Kode: Velg alt[thumbnail][/thumbnail]
i stedet for
Kode: Velg alt[img][/img]
når du poster store bilder :)
 #438073  av ArildM
 18 des 2013 10:12
Kul bil, 20v er knallmorsomt, sikkert enda bedre i AE86 enn AW11 :)
 #447802  av Oluf
 23 feb 2015 11:33
Handlet donor bil for motor swap her om dagen, etter å ha grublet frem og tilbake på flere motor alternativer falt valget til slutt på 1UZ-FE. Skulle i utgangspunktet handle kun motor, men hele bilen ble med hjem i stedet, så hvis noen trenger deler til Lexus LS400 så rop ut :)

Fikk jobbet noen få timer i helga og begynte å demontere fronten.








Var selvfølgelig tidenes uvær når vi hentet bilen så den ser ikke ut. Motoren skal ikke settes inn før etter neste sesong, men her er planen så langt:


-Beholde originalt ledningsnett og motor styring foreløpig
-BMW 530d girboks, kappe clutchhus og sveise på clutchhuset fra automat kassa
-Toyota 3S-GTE svinghjul, drille nye hull for bolter, eller noe ferdig custom svinghjul hvis det er noe å få kjøpt som passer
-Se på mulighet for å flytte med og tilpasse traversen og/eller tannstang slik att jeg får servo
-Flytte med bensinsystem over
-Flytte med instrumenter og tilpasse disse
-Gå over motor å se over/bytte pakninger, simmerringer etc.


Hele registeret skal være byttet for ikke lenge siden, så alle reimhjul og lager skal være tipp topp, men tipper jeg sjekker uansett, det er ingenting som er mer surt enn register havari.


Har en liten drøm om å ribbe hele bilen og sende karrosseri til sandblåsing, sømsveise hele karrosseriet, sveise bur og lakkere innvendig/utvendig mens jeg er i gang. Vi får se.
 #447813  av ArildM
 24 feb 2015 16:29
Genialt av 2 grunner.

1: AE86 med 1uz bare må bli bra!

2: Carinaen min gleder seg stort til å overta motor og drivverk! 8)