TS-ogn

Toyota Sportscar - Owners Group Norway 

  • Myklebust sin tredje Carina II!

  • Skryt, prat og kommentarer.
Skryt, prat og kommentarer.
 #442078  av Myklebust
 
Blei ikkje Bandit lyddempa i Latvia? :) Resultatet er heilt klart verdt jobben!
 #442081  av ArildM
 
Joda, de tok gulvet på den. Kunne nok ha vært enda mer dempet, mye veistøy enda, men skal da være litt støy i en sportsbil :)
 #442093  av Myklebust
 
Har en litt blasfemisk tanke på gang :shock: Utrulig god komfort i Carinaen, elsker korleis den flyter over alt av arr, hol og humper i veien. Det er komfortbilen min.

Men her er det eg tenker: Den ser veldig høg ut og den krenger mykje i sving! Motoren er mykje kraftigere enn i Celicaen, men eg får ikkje utnytta det pga. at bilen har alt for mjuke fjæringer/dempere. Den er en flott cruiser slik den er no, men på slike veier eg køyrer så skulle eg hatt den litt stivere. Den ville sett ganske bøsen ut om den satt litt lavere og! :mrgreen:

Det enkleste er å kjøpe senkefjærer. Demperne som står på bilen er så mjuke at eg trur det vil gjere opp for stivere fjærer. Forventer ikkje sportslig understell, men bedre stance og mindre krenging.

http://www.bsbildeler.no/?pno=118603

Ønsker å få litt tilbakemeldinger på korleis det er å køyre på senkefjærer med originale dempere. Noken som har prøvd det?

I tillegg: kan eg forvente høg kvalitet frå H&R, og vil senkefjærer skade bilen på lang sikt? Kan dette skade bilen så dropper eg det, punktum :)
 #442095  av Myklebust
 
Googler litt: http://www.bilforumet.no/topic/129654-4 ... perfarlig/

Høyres ikkje ut som eg får noke bedre køyreegenskaper av å kun bytte til senkefjærer.. Blir visst heller dårligere. Blir jo lavere fordi bilen kviler på fjærene, men i verste fall kan fjæringen hoppe ut av skåla i fart fordi originaldemperane kan ha for lang gange.

Finner ikkje kortere dempere som passer rett på Carinaen :|
 #442098  av Myklebust
 
Ok, takk for innspill! :) Dei fleste skriver at 45-55mm er grensa der en bør sette på korte dempere. 40mm vil jo vere bra innafor den grensa, så eg er ikkje ihjelskremt sånn sett. Men så var det køyreegenskapene då.
 #442099  av Myklebust
 
Trur eg har tenkt litt feil. Fjærer gjer bilen lavere, men vil ikkje nødvendigvis gjere den stivere eller hindre krenging? Uten å skifte dempere?
 #442101  av celicat23
 
Bytter du bare fjærer så blir det stivere for demperene er konstant komprimert, og levetiden på demperene blir litt kortere. Og senkefjærer er vel generelt litt hardere enn originale fjærer..
 #442102  av Myklebust
 
Jada, med på den! Men om fjærene er korte og demperne er lange, vil ikkje då demperne "strekke" seg lenger? Sei at eg køyrer i en venstresving med såpass fart at bilen krenger rimelig kraftig mot høgre. Vil ikkje då dei venstre demperne få veldig lang gange fordi demperne på høgresida kan komprimeres meir?

Lite erfaring med det her ;) Trenger nok en del innspill og forklaringer før eg bestemmer meg.
 #442103  av Myklebust
 
Hmm, det eg tenker feil her er at eg går utifrå at demperne ikkje er meir komprimert med senkefjærer enn dei er originalt. Altså når bilen er i ro. Sei at originalt er dei 50 % (tenkt prosent) komprimert før en setter av gårde, mens med senkefjærer er dei komprimert 60 %, og vil dermed aldri få lengre gange enn originalt, heller kortere..

Demperne er dermed under meir stress heile tida = meir slitasje. Større sjangse for bunning og, fordi demperne har mindre å gå på. Men det er kanskje einaste minuset?
 #442104  av celicat23
 
Min erfaring er kort og godt at demperene slites fortere ut og at det er null problemer selv med originale dempere og fjærer som er vesentlig kortere enn originalt (70-80mm). Komfort? Ikke akkurat. Kan det være farlig med kjempekorte fjærer + originale dempere? Mye mulig, men kjørte i årevis med fjærer som var voldtatt med vinkelsliper uten problem. Og av tidligere diskusjoner så kan jeg si med en gang at det er folk som vil fortelle deg at "OMFG det er SÅÅÅÅ farlig ass!!!! GOSH A MEJ du måkk'e finne på det!!!" men egen erfaring = null problem (og dette var fjærer som var så korte at når bilen ble jekka opp så hørte du alle fjærene datt ut av skålene)

Mulig jeg hadde flaks alle årene jeg kjørte med det, mulig alle "OMFG det er såååå idiotisk med kappa/korte fjærer" har rett... Don't know, don't care. Det gikk fint for min del. Og 40-45mm senkefjærer har jeg hatt flere ganger og det har vært null problem. Det var aldri ett problem at fjærer datt ut eller noe med det. Du får jo det med TUV og alt mulig (gud veit til carina II, men til det meste annet...)
 #442105  av Myklebust
 
Flott å høyre real-life erfaringer! Får med TÜV-papirer på dei fjærene eg linka til over.

Carinaen blir berre forsiktig sommerkøyrt i åra framover, så demperne varer nok ei stund likevel.. Litt lavere komfort takler eg fint i bytte mot stance og mindre krenging :D

Får sjå om det blir senking i år eller til neste sesong, men eg tar å bestiller fjærene på neste lønning, så slipper eg at dei ikkje er til salgs lenger når eg skal ha dei :wink: er to-tre vekers leveringstid på dei pluss jobben pluss firhjulskontroll etterpå, så blir trangt om tida til denne sesongen.
 #442106  av celicat23
 
Papirer på firehjulskontroll + justering av hovedlys + TUV vil biltilsynet at du tar med. I TUV papirene så står det nummer på fjærene, og det nummeret skal stå selve fjærene også: pass på at de blir montert så det går an å lese av nummerene når BT skal sjekke at det er riktige fjærer ift. TUV dokumentet.
 #442120  av ArildM
 
Senkefjærer er vel normalt sett også hardere enn originale fjærer, slik at disse er tyngre å komprimere med den virkning at bilen ikke krenger så mye i svingene (siden det trengs mere vekt for å presse de sammen). Krengningen kan også motvirkes med kraftigere stabstag, men det gjelder å finne en god balanse. Senkefjærer er ofte en grei plass å starte. Samt å sjekke at alle foringer på bilen er hele og i god stand.

Demperen vil få et virkningsområde som er litt annerledes, maks utslag/lengde vil uansett være den samme, og det er forøvrig her fjæra bør være "stram" slik at den ikke faller ut av skålene den ligger i. Kan du jekke opp bilen og fjæra sitter stramt når du prøver å dra den ut vil den aldri dra ut under normal kjøring heller. Sier seg vel selv siden når hjulet er i friluft vil demperen ha maks utslag, og da må fjæra være stram. Under normal kjøring skal det godt gjøres at man får maks utslag, og dermed er det sjeldent farlig å kjære med fjærer som evt sitter løst når demperen er i maks lengde, men noe jeg aldri ville ha gjort selv :) Og biltilsynet er i alle fall ikke noe happy om dette oppdages :wink:

Tilbake til demperne vil de ha et virkningsområde som er lengre ned når bilen står på bakken siden bilen blir lavere pga kortere fjærer. Dette kan føre til økt slitasje, men så lenge ikke demperen konstant bunner så er det ikke noe problem etter det jeg har erfart tidligere. Tror du kan kjøre mange år før du får problemer, har i alle fall erfart det samme som Marius sier. Hardere dempere vil jo utligne svingningene til fjæra enda mer, slik at bilen blir enda hardere.
Hjelper å tenke på en bil uten støtdempere for å skjønne funksjonen til støtdempere:



Bump stoppern kan også være lurt å korte inn, gjorde det i alle fall på MR2en jeg hadde 40mm fjærer på.
 #442125  av Myklebust
 
Bra forklaring! :D

Har tidligere sett på senkefjærer som noke useriøst berre volvo 240-eigere driver på med, men har endra litt syn på det over tid ;) Blir som sagt å kjøpe no og montere i løpet av sesongen eller over vinteren.

Men forresten, er det mulig å montere dei feil slik at det blir forskjellig høgde på kvart hjørne av bilen? Lurer på korleis eg veit kor mykje dei skal bli skrudd til.. Er det berre å telle omdreininger og satse på at man fant rette høgda, eller er det ikkje mulig å ta feil slik? :)
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5
  • 6
  • 19