TS-ogn

Toyota Sportscar - Owners Group Norway 

  • Myklebust sin tredje Carina II!

  • Skryt, prat og kommentarer.
Skryt, prat og kommentarer.
 #463811  av ArildM
 
Gult er kult 8)
 #464646  av Myklebust
 
Pitteliten update!

Skifta reg.reim og alt tilhørende den 25.05., og skifta olje og -filter her i forrige veke.

Ellers går gamla godt. Hatt problem siste åra med at den lugger når den er kald på overgangen mellom eco- og saaaaatansfort-lyset :lol: Når den skifter kam! :wink: Det forsvant når bensinfilteret var skifta. Så der er et tips om andre sliter med det på 3S-motor :)
 #464661  av ArildM
 
Ikke dumt, bensinfilter er litt sånn oversett servicedel?
Koster nada, men er liksom ikke det man tenker på å bytte.

Stilig den bilen din, bra du tar vare på den 8)
 #464665  av Myklebust
 
Hehe, nei drivstoffilter blir gjerne glemt :P

Takk du, syns det er verdt det! Den er god å køyre, fortsatt pålitelig, sentimental verdi både til modellen og til denne spesifikt :D Er gøy å sjå innlegg på face der folk nettopp har kjøpt en, eller har hatt en sånn og det er veldig positivt snakk om modellen då. Det er en "kjedelig" bil, men virker som folk begynner å sjå to ganger på dei :wink:

JayEmm på yt testa en sliten 1,6 XL for et par måner sia. Han var jo seff ikkje blåst overende, men måtte innrømme at her var det sjarm og litt køyreglede under bestefarsbil-overflaten :lol: https://www.youtube.com/watch?v=0Q7ABPgUqGk&t=5s
Liker en av kommentarene på den videoen:
This is one of the most Toyota-looking Toyota ever made. When I think of a Toyota, this is what I think about. :lol:
 #464670  av ArildM
 
Jeg har trua på at den bare vil stige i verdi, ikke at det er årsaken til at man skal beholde en bil, men gjør jo ikke noe det heller. At den er så mye Toyota som en Toyota kan bli er vel bare et kompliment i min verden :D

Er noe delvis glemt over hvor enkelt men samtidig ekstremt pålitelig bilene på 90tallet var, særlig Toyota.
Du var forbi forgasser-stadiet, men samtidig var ting ikke overkomplisert. Noe du definitivt merker når du kjører en slik bil vil jeg tro :)

Top of the line med 3s motor gjør jo heller ingen ting :D
 #464789  av Myklebust
 
Fått seg brannslukningsapparat :D sånn i tilfelle :lol:
Vedlegg
brannslukniongsapparat carina ii 2000px.jpg
brannslukniongsapparat carina ii 2000px.jpg (1.23 MiB) Vist 2393 ganger
 #465021  av Myklebust
 
Makk skrev:Brenner bare i hjertene til damene når dem ser Toyota så den der er jo bare ekstra vekt :8
Hahaha! :lol: Beste kommentaren 8) :lol: :lol: :lol: (om det var så vel) :mrgreen:
 #465740  av Myklebust
 
Så, vil skrive et skikkelig skryteinnlegg! I løpet av åtte dager har eg og Carinaen køyrt frå vestlandet til Lofoten, Nordkapp, gjennom Finland og Sverige på vei heimatt. Nært oppunder 5000km.

Tenkte det litt som en test for bilen. Har mistenkt noke oljeforbruk, og ein veit jo aldri med 35 år gamle biler. Men bilen har ny reg.reim, vannpumpe, bytta kjølevæske, ny termostat, ganske ny girkasseolje osv. osv. Så var jo litt optimist og!

Bilen leverte! Ikkje ei klage heile veien. Fint forbruk på 0,66L/M med kun 98 oktan. Starta som alltid og fungerte bra som telt! En kjempetur!

Her er litt bilder av en gammal traver langs veien!
Vedlegg
Welcome to Hell!
Welcome to Hell!
P_20230701_215802.jpg (536.65 kiB) Vist 755 ganger
Polarsirkelsenteret på Saltfjellet!
Polarsirkelsenteret på Saltfjellet!
P_20230703_091936.jpg (576.5 kiB) Vist 755 ganger
Henningsvær i Lofoten!
Henningsvær i Lofoten!
P_20230703_182618.jpg (813.33 kiB) Vist 755 ganger
Pre flight checks i Stokmarknes! Anbefaler Hurtigrutemuseet der forresten.
Pre flight checks i Stokmarknes! Anbefaler Hurtigrutemuseet der forresten.
P_20230704_132643.jpg (812.83 kiB) Vist 755 ganger
Ved et sametelt på Heia! Sjekk "treet" med alle destinasjoner en skulle besøkt!
Ved et sametelt på Heia! Sjekk "treet" med alle destinasjoner en skulle besøkt!
P_20230704_200127.jpg (843.7 kiB) Vist 755 ganger
 #465741  av Myklebust
 
Mere bilder!

Også var det jo et eller annet småplukk:
  • Eg hadde med en liter olje i tilfelle, og endte opp med at eg mÃ¥tte ha pÃ¥ 0,25L av den mot slutten av turen. SÃ¥ en kvartliter per 4000km kanskje. Syns dere det er heilt OK forbruk pÃ¥ gamla? Sjølv syns eg det er meget innafor, men.
  • Er noke diffkvin nÃ¥r en slipper av gassen rundt 60-70km/t. Har merka det før, men trur nok eg vil bytte diffoljen og hÃ¥pe det bedrer seg litt.
  • 1 av 4 spylervæskedyser er tett, gjett hvilken! Jo, den foran sjÃ¥føren! SÃ¥ skal bytte den.
Vedlegg
FÃ¥tt seg lue x)
FÃ¥tt seg lue x)
P_20230705_185535.jpg (1.04 MiB) Vist 754 ganger
Var tåkete på sjølve Nordkapp, så beste bildet blei her ved kommuneskiltet!
Var tåkete på sjølve Nordkapp, så beste bildet blei her ved kommuneskiltet!
P_20230705_202904.jpg (826.38 kiB) Vist 754 ganger
Kaaresuvanto!
Kaaresuvanto!
P_20230706_164120.jpg (1018.01 kiB) Vist 754 ganger
Polcirkeln. Svenskenes svar på polarsirkelsenteret.
Polcirkeln. Svenskenes svar på polarsirkelsenteret.
P_20230706_205632.jpg (838.07 kiB) Vist 754 ganger
Og innom Atlanterhavsveien til slutt!
Og innom Atlanterhavsveien til slutt!
P_20230708_165553.jpg (721.18 kiB) Vist 754 ganger
 #465742  av Myklebust
 
Viktige klistremerker :mrgreen:
Vedlegg
P_20230707_155443.jpg
P_20230707_155443.jpg (907.38 kiB) Vist 752 ganger
 #465743  av ArildM
 
Wow. Grattis med litt av en tur :D :D

En liten skvett olje på 4000km er ingenting å bekymre seg for.
Bra du får brukt bilen, det har den bare godt av :D

Åssen er det å sove baki en slik bil? La du ned baksentene?
Vurderte å slenge en madrass baki Caldinaen, men det er jo litt enklere når man kjører lang stasjonsvogn.

Vet jo aldri, men er da vel ikke noe problem å kjøre gammel Toyota på langtur 8)

Blir greit å få fiksa spylerdysa, men sånn tross alt ikke store feilen på så lang tur :wink:
 #465760  av Myklebust
 
Takker takker! Ja, vi skryter jo gjerne av dei gamle Toyotaene... men veldig gøy å teste den skikkelig! :mrgreen: Og når den då gjer turen så greit, med fint forbruk osv. Går godt, ingen problem å ta forbikøyringer selv med fully laden bil 8) Så fornøgd!

Du, det kan lett anbefalast å sove i en sånn bil. Tok av nakkestøtta på passasjersetet framme, og då kan eg legge det setet så godt som flatt ned mot baksetet. Eg er ~180cm, og låg eg litt på skakke så kunne eg strekke beina. Sov veldig godt :) Teppe som laken, dyne og to puter så var det bra.

No er bilen vaska, interiørrensa (har sånn møbelrenser) og hatt på plastfornyer rundt om, samt ACF-50 i alle hjulbuer ol. Det blir EU-kontroll neste, med diffolje og motoroljebytte :) Vel fortjent!

EDIT 14.09.: Det blei ingen diffolje-skift. Har komt fram til at diffen deler olje med girkassa, som eg har bytta på før. MEN eg drenerte berre olje frå girkassa. Så as we speak har eg ei blanding av ny og gammal olje i diffen/girkassa :roll: Det får gå! Motoroljeskift blir det enten no eller til våren :)
Sist redigert av Myklebust den 14 sep 2023 16:19, redigert 1 gang totalt.
 #465761  av Myklebust
 
ArildM skrev: ↑10 jul 2023 21:44 Vurderte å slenge en madrass baki Caldinaen, men det er jo litt enklere når man kjører lang stasjonsvogn.
Caldina du, grattis! Det erkje en bil en ser ofte! 8)
 #465865  av Myklebust
 
EU-godkjent med 0 feil :D Men det var på etterkontroll... :mrgreen:

Dagen eg skulle på første kontrollen, då eg starta bilen, så smalt det litt ekstra godt. Det var gått hol i eksos rett foran bakpotta. Syns det er kjempegøy at bilen holdt seg heile Nordkappturen, og så dagen den skulle på EU smalt den på med eksoslekkasje :lol: Masse karakter i disse gamlingene! Vel, det blei ny eksos fram til katalysator. Fant deler på skruvat.no etter å ha leita forgjeves andre steder!

Ellers vart det bytta et bremserør hos Toyota. Og til slutt fann dei eitt lite (3x1,5cm kanskje) rusthol i kanalen eg ikkje visste om. Det har gjemt seg "under puta" på løftebukken, så har ikkje oppdaga det. Det har fått seg litt puss, bengalakk og tectyl, og så blir det sveisa til våren :)
Vedlegg
P_20230829_173719.jpg
P_20230829_173719.jpg (427.97 kiB) Vist 562 ganger
  • 1
  • 15
  • 16
  • 17
  • 18
  • 19