TS-ogn

Toyota Sportscar - Owners Group Norway 

  • Myklebust sin tredje Carina II!

  • Skryt, prat og kommentarer.
Skryt, prat og kommentarer.
 #439235  av Myklebust
 
Eg er blitt eiger av min tredje Carina II 8)

Min historie med Carinaer går kort fortalt slik: Fekk familien sin 1.6l 1989-modell som førstebil, så kjøpte eg en 2.0l GLi 1992-modell. Sistnemnte var rett og slett stygg då eg kjøpte den, men eg fiksa den opp og til slutt var den, i mine auge, riktig så strøken. Dessverre var det en som køyrte i sida på den forrige vinter, og siden det har eg vore uten Carina :(

Då eg mista nr. 2 fekk eg såpass abstinens at eg satte ut ei ettersøkningsannonse på bilforumet der eg såg etter en "så strøken toliters Carina II som mulig". Ingen svar på et år, men tidlig no i vinter var det faktisk en som svarte!

Etter det som blei fortalt over e-post og telefon så virka denne Carinaen nesten for god til å vere sann :o Riktige 3S-FE motoren, kombi 5-dørs med hekkspoileren og sjelden farge (rød mica). Nettopp innkøyrt med kilometerstand rett over 103000(!), tectyl- og oljebehandla fleire ganger opp gjennom (ergo nesten ikkje rust).. en eigers. Han som har eigd den siden 1988 (26 år!) var en grundig, eldre mann som tydeligvis hadde stor kjærlighet for bilene sine. Bilen har stått i garasje, tatt alle servicer og han satt på pute så setet ikkje skulle bli slitt. Han døydde som 91-åring, og barnebarnet ville at bilen skulle gå til en som ikkje ville bruke den opp, men ville prøve å ta like godt vare på den som bestefaren gjorde.

Då eg såg bilen "in the flesh" første gang, så var det som å gå inn på en Toyotaforhandler i 1988 og sjå på en ny bil! DEN ER SÅ STRØKEN! :shock: Frå den nærmest plettfrie lakken, til dekorstripene som fortsatt er klare og tydelige, til dei originale hjulkapslene, til dei perfekte, minte veloursetene, til rattet uten det minste tegn på bruk osv. osv. Dette er låvefunnet som trengte erlik null restaurering.

Som eg har gitt uttrykk for på forumet før så er eg frelst på ST171ere, så tar gledelig på meg denne :D Eg skal holde den så strøken og original som mulig. Kjem til å gjere litt endringer, men berre slikt som enkelt kan settes i originalstand igjen. Ellers så skal ikkje denne ut på vinterføre igjen heller. Utenom litt småturer ut vinteren no så rekner eg den som sommerbil. Målet er å ha en strøken veterancarina om fire-fem år ;) UPDATE 2018: Det målet er nådd!

PLANER:
  • - Pynte pÃ¥ lakkrust rundt om. F.eks i dørkarmer bak og lita rose nede pÃ¥ ei dør.
    - Fikse bagasjeromsopneren inne i kupeen. Går berre an å opne med nøkkel bak enn så lenge.
ALLEREIE GJORT:
  • - Montert K&N panelfilter.
    - Montert lydanlegg bestående av ny spiller, nye høgttalere framme og aktiv subwoofer i bagasjerom.
    - Montert høgttalere bak sommer 2015.
    - Bytta til TRD girkule for å ikkje slite ut den originale.
    - Kjøpt to nye nøkler med DEFA-kontrollere.
    - Fått orden på alarmen. Kan deaktivere den når eg vil.
    - Ordna sommerhjul (alu).
    - DEKK // 2014: Michelin Energy Saver Plus 185/60/R15. 2018: Continental Premium Contact 5 "Conti 5" 195/55/R15.
    - Har lydisolert alle dører, i bagasjerom og bak høyttalerne framme.
    - Skifta til nytt og sterkere batteri.
    - Har montert vindavviser på førersida. Kjøpte til alle dørene, men var berre en som passa bilen.
    - Skifta reg.reim+vannpumpe hos Toyota Førde den 21.08.14. Og igjen hos Toyota i Måløy den 25.05.2022.
    - Har bytta ut parklykta på venstre side.
    - Skifta alle støtdempere (MONROE) i januar 2016. Måtte bytte frontdemperne igjen i november 2017. Monterte då KYB dempere.
    - Montert UltraRacing stabstag i motorrom.
    - Montert Vestatec grøftelys, samme som eg hadde på forrige Carinaen.
    - Bytta til DAB-spiller og lagt til tweeters i lydanlegget.
    - Skifta ut alle viskerene (Bosch) 08.04.2020.
    - Bytta dørhandtak på høgre dør framme.
    - Bytta høgre frontskjerm framme. Den var rusten. Kjøpte en brukt skjerm som har blitt rettet litt og lakka. 04.08.2021.
    - Har bytta ut ekstralysa oppå frontfangeren. Var montert grøftelys, no er det meir tusenmeteraktig!
    - Montert brannslukningsapparat i august 2022.
Ellers skal eg polere og pusse og gnikke og passe på at den holder seg så fin som mulig :mrgreen:
Vedlegg
IMAG0900 2000px.jpg
IMAG0900 2000px.jpg (1.06 MiB) Vist 20674 ganger
IMAG0902 2000px.jpg
IMAG0902 2000px.jpg (972.23 kiB) Vist 20674 ganger
Car in front is a Toyota ;) Kolonnekøyring over fjellet.
Car in front is a Toyota ;) Kolonnekøyring over fjellet.
IMAG0825 2000px.jpg (1.35 MiB) Vist 20674 ganger
IMAG0915 2000px.jpg
IMAG0915 2000px.jpg (927.57 kiB) Vist 20674 ganger
IMAG0905 2000px.jpg
IMAG0905 2000px.jpg (1.06 MiB) Vist 20674 ganger
Sist redigert av Myklebust den 18 sep 2022 20:14, redigert 31 ganger totalt.
 #439236  av Myklebust
 
Sammenlikning mellom min gamle og min nye Carina :D
Vedlegg
Sammenlikning DF og TV Carina II copy.jpg
Sammenlikning DF og TV Carina II copy.jpg (1.11 MiB) Vist 20673 ganger
 #439272  av ArildM
 
Gratulerer med ny Carina :D Rart hvordan man alltid sirkler tilbake til favorittbilene sine :)
 #439289  av eiriksmil
 
Der var tråd ja..! Godt å se at dere kom dere trygt hjem :)
Myklebust skrev:Kjem til å gjere litt endringer, men berre slikt som enkelt kan settes i originalstand igjen. Ellers så skal ikkje denne ut på vinterføre igjen heller. Utenom litt småturer ut vinteren no så rekner eg den som sommerbil. Målet er å ha en strøken veterancarina om fire-fem år ;)
Akkurat det avsnittet gjorde meg veldig glad.. 8)
 #439301  av Myklebust
 
Beste rustbeskyttelse er å la den stå om vinteren ;)

Updates: Har bestilt ny spiller, aktiv sub og fronthøyttalere, og bestilt nye nøkler hos Toyota. Ebaya meg et par girkuler eg skal velge mellom og ;)
 #439480  av Myklebust
 
Den er nesten det! Ny, men 26 år gammal! :lol: Har ikkje klart å gjengi kor strøken den er på bilder endå.

Høgre forskjerm har ei lite rustboble og har vore flekklakka litt på, men det er no alt då :P
Sist redigert av Myklebust den 14 feb 2014 20:57, redigert 2 ganger totalt.
 #439481  av Myklebust
 
Då har eg fått kopla opp nye anlegget i bilen!

Nye Sony fronthøyttalere, Sony CD-/AUX-/USB-spiller, JBL aktiv subwoofer (GTBASSPRO12 12" element). Kopla med skikkelige Rockford Fosgate gromledninger! Fulgte med fjernstyring til subwooferen, så no har eg samme opplegg her som eg hadde i gamle Celicaen. Bonus er at eg fekk fjernkontroll til spilleren og. Litt kult for en passasjer å bruke den, kanskje :)

Første gang eg kopler alt aleine 8) Vanligvis får eg hjelp av brodern til sånt, men han er jo opptatt med jobb og familie.. så på tide eg lærte meg det her sjøl! Litt problem har eg hatt, men dess meir stolt blir en jo når en har fått det til og alt funker :mrgreen:

I tillegg har eg fått skifta ut eine rustlista.. Vedlagte bildet viser jo virkelig kvifor en seier at rust er bilens kreft.. :| Kanalen under var 100 % strøken heldigvis!
Satt på en rååååtøff endestuss og forresten :lol: Litt usikker på om eg skal la den stå, for den strøkne standardpotta er faktisk litt kul den og.
Vedlegg
IMAG0941 2000px.jpg
IMAG0941 2000px.jpg (987.6 kiB) Vist 20546 ganger
IMAG0949 2000px.jpg
IMAG0949 2000px.jpg (933.73 kiB) Vist 20546 ganger
IMAG0966 2000px.jpg
IMAG0966 2000px.jpg (1.45 MiB) Vist 20546 ganger
IMAG0955 2000px.jpg
IMAG0955 2000px.jpg (932.28 kiB) Vist 20546 ganger
 #439486  av ArildM
 
Kult ratt :) Kul bil :) Grattis med anlegg, moro når man får til å koble det selv :)
 #439489  av Myklebust
 
Takk for det!

Veldig fornøgd med rattet, leita etter eitt sånt til dei forrige Carinaene :) Eg hadde samme ratt, men litt kjedeligere frontdeksel på det i forrige GLi-en. Der var "Carina II" berre trykt inn i plasten uten det ekstra stykket på midten og uten kvit skrift. På den var heile frontdekselet hornknapp og, så det kunne vere litt irriterande! :wink: På denne er midtstykket med kvit "Carina II"-tekst horn, takk og lov.

I tillegg har bilen i den originale brosjyra eg har dette rattet, så ekstra originalpoeng! (Wow, eg er sprø i kjeksen som bryr meg om sånt!)
 #439834  av Myklebust
 
Ny girkule! Samme som eg hadde i gamle Carinaen og i T16'en :) Den originale er trygt pakka ned. MÃ¥ betale en god del for slike genuine TRD-saker forresten :shock:
Vedlegg
IMAG0993 2000px.jpg
IMAG0993 2000px.jpg (1.12 MiB) Vist 20496 ganger
 #439854  av Myklebust
 
Hehe.. det er for å ta vare på originalkula då :P Men passer bra! :mrgreen:
 #440225  av Myklebust
 
Tatt olje- og filterskift idag, på 103800km.

Katten her er fæl på å hoppe opp på bilane, så har begynt å pakke inn godbilen litt. Veit ikkje kva eg gjer om det blir riper på panseret :evil:
Vedlegg
IMAG1102 2000px.jpg
IMAG1102 2000px.jpg (986.29 kiB) Vist 20429 ganger
Sist redigert av Myklebust den 01 aug 2014 16:29, redigert 1 gang totalt.
 #440232  av ArildM
 
Søstra mi har katter, samme problemet der også. De hopper oppå bliene, setter ut klørne når de glir og herjer :roll:
Men men, katter er jo kjekke dyr ellers da :)
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5
  • 19