TS-ogn

Toyota Sportscar - Owners Group Norway 

  • Phinex sin Lexus IS200

  • Skryt, prat og kommentarer.
Skryt, prat og kommentarer.
 #439715  av Phinex
 
I januar ble jeg eier av en nydelig Lexus is200.

Bilen er en dønn original 1999 modell som har rullet 220,000 km. Kjøpte den av en tidligere Toyota verkstedsmester, og da jeg henta den heisa vi opp bilen, og jeg fikk kikka under. Det ble skifta olje på diff, kasse, motor etc. I samme slengen ble lenkearmer foran skifta, så bilen skulle være i tipp topp stand da jeg overtok den. Synes jeg gjorde en god handel. Kjøpte den for 50k.

Bilde

Fikk med litt forskjellig snacks på kjøpet, 3" eksos, xenon kitt, monteringssett for 2-din enhet, verkstedsmanualer, div styling etc.

Perfekt bil til mitt bruk. Behagelig å kjøre, greit forbruk og helt OK plass.

Har litt tenningsproblemer for tiden, ellers er jeg kjempefornøyd med bilen så langt. Her om dagen startet check engine og antispinn symbolet å blinke. Alle symptomer på feiltenning er der. Motoren svivet definitivt ikke på alle sylindrene. Ujevn gange, vibrasjoner, tap av kraft, og det luktet bensin når den gikk på tomgang. Har i første omgang hatt kondensfjerner på tanken, sjekka og rensa plugger og ledninger, dysene, luftfilter, spjeldhus etc. Gjorde en reset på hjernen, men etter en stund begynte lysene å blinke igjen.

Gjorde en OBDII diagnose test på bilen og fikk følgende resultat:

Fault log report generated by Torque for Android
=================================================

P0300: Random/Multiple Cylinder Misfire Detected
P0302: Cylinder 2 Misfire Detected
P0303: Cylinder 3 Misfire Detected
P0306: Cylinder 6 Misfire Detected

Regner med det er coilene som streiker? Synes det er litt rart at 3 av dem plutselig skulle ryke samtidig? Skal prøve å bytte om på coilene og gjøre en ny diagnose. Om de andre sylindrene påvirkes må jeg vel kunne konkludere med at coilene er årsaken. Registerskift ble gjort i november i fjor.

Ellers går jeg bare og venter på sommeren. Tenkte å skaffe meg nye 18" felger til den, nærmere bestemt disse:

Bilde
TSW Jerez. Får kjøpt disse fra England via ebay. Blir litt i frakt og moms, men slik jeg ser det blir det likevel billigere enn å kjøpe felgene i Norge. Tenkte å gå opp til 18", og sette på 225/40 dekk både foran og bak. Regner med jeg må endre cambervinkel for å få dette til? Blir spennende å se.

Smekker opp til flere bilder etterhvert.
Sist redigert av Phinex den 17 okt 2015 22:36, redigert 7 ganger totalt.
 #439784  av harared
 
Coilene kan ryke ja. Hadde vært samme problem på den jeg hadde. Forrige eier hadde byttet to hvis jeg husker rett. Mente det kunne skyldes fukt?
Kjørte mange mil uten at problemet kom igjen i mitt eie.
 #440185  av Phinex
 
Sikkert coilene. Var innom Toyota her om dagen og snakka med larsst185. Han mente jeg burde bytte dem ut. Venter nå på 6 nye coiler, iridium plugger og k&n filter fra England. Greie priser på ebay :)
 #440188  av Myklebust
 
Flotte biler! Skal jo vere skikkelig BMW-killer ;) Får håpe det berre er småplukk å fikse feiltenninga.

Men ellers, kor blir det av forumtråden til t16en din? Er mangel på celicatråder på forumet no!
 #440192  av RuneÃ¥dl
 
Phinex skrev:
Ellers går jeg bare og venter på sommeren. Tenkte å skaffe meg nye 18" felger til den, nærmere bestemt disse:

Bilde
TSW Jerez. Får kjøpt disse fra England via ebay. Blir litt i frakt og moms, men slik jeg ser det blir det likevel billigere enn å kjøpe felgene i Norge. Tenkte å gå opp til 18", og sette på 225/40 dekk både foran og bak. Regner med jeg må endre cambervinkel for å få dette til? Blir spennende å se.

Smekker opp til flere bilder etterhvert.
Tror ikke du vil måtte justere camber for å få det til å passe, men kommer jo selvfølgelig ann på impresset og bredde på felgen. Men kjører selv 18x8.5 et45 med 225/40 uten noen problemer :)
 #440257  av Phinex
 
Myklebust skrev:Flotte biler! Skal jo vere skikkelig BMW-killer ;) Får håpe det berre er småplukk å fikse feiltenninga.

Men ellers, kor blir det av forumtråden til t16en din? Er mangel på celicatråder på forumet no!
Heh, is200 var vel Lexus sitt svar på BMW 320 på den tiden... Disse bilene virker svært, svært like, det jeg vet, men personlig liker jeg is200 myyye bedre :lol:
Denne bilen er en non-sport manuell med takluke. Mangler diffsperra, senk, delskinn interiør, lyktespylere foran. Ellers har den litt detaljer fra sportsutgaven. Kjent ERR3 feil på CD-veksleren, men denne bytter jeg ut i en Pioneer appradio asap. Forrige eier mente denne feilen kunne komme av brukerfeil, at man stappet inn CD-ene i spilleren før den var klar til å ta i mot... Kan dette stemme? Vet bare at denne CV-veksleren var en svakhet på disse bilene, og at Lexus byttet ut mange spillere på garanti de første årene...

Ellers er den i svært god stand tross alderen. Interiøret er bra. Synes setene foran er litt harde, og de kunne vært bredere... Tenkte å se etter delskinn interiør, men er det verdt å bytte...?

Litt steinsprut på panser, og A-stolpen på førersiden. Lakken helt bak langs kanalene er begynt å slites litt, ellers er karossen god. Ser veldig fin ut under også. Tight & fin, når den starter og går vel og merke :wink: Legger ut litt flere bilder til helga.

Feiltenning kan jo ha mange årsaker, men satser på at det er easy fix :wink:

Celicaen ja, den står lagra for vinteren... Har hatt start på den og flytta den, ellers skjer det fint lite med den desverre. Disse bilene blir bare mer og mer sjelden virker det som? Har kommet over noen, men de har vært såppass herpa at det ikke har vært noe å ta vare på. :roll: Jeg spora opp den røde at160 jeg hadde før i tia da jeg så du overtok og laga en worklog om den grå du hadde... Fant ut at bilen var blitt solgt videre til en kar nordpå som heiv den til hugging fordi han trodde toppen var gåen :shock: Dette stemte ikke, viste det seg. Folka på huggeriet hadde hatt start på bilen og kjørt rundt på tomta med den. Motoren gikk helt fint, var bare en bagatell mente de... Avtalte at de skulle la være å hugge den inntil videre, så skulle jeg komme opp og kikke på den, men imellomtiden hadde en eller annen hadde fått det for seg at bilen skulle fjernes, så da jeg dro innom for å se var bilen vekk. Utrolig kjipt!!!! :shock:

Smekka opp den t16 tråden som en begynnelse. Kommer nok oppdatering til våren ;)
Sist redigert av Phinex den 11 mar 2014 21:33, redigert 5 ganger totalt.
 #440259  av Phinex
 
Innpresset på de TSW felgene som 18 toms er enten 15mm eller 35 mm, diameter 8 eller 8,5 tommer. Passer ikke rett på uten negativ cambervinkel, stemmer ikke det...?
Er vel 17x7,5 et50 originalt på is200?

Akkurat nå har jeg litt lyst på Rota Force Drift 18x8,5 et48 i mattsort med 225/40 både foran og bak. Tror det kommer til å passe bra 8) Disse felgene er vel replica av Advan RS-II?
Rota force.jpg
Rota force.jpg (303.43 kiB) Vist 15798 ganger
 #440273  av RuneÃ¥dl
 
Phinex skrev:Innpresset på de TSW felgene som 18 toms er enten 15mm eller 35 mm, diameter 8 eller 8,5 tommer. Passer ikke rett på uten negativ cambervinkel, stemmer ikke det...?
Er vel 17x7,5 et50 originalt på is200?

Akkurat nå har jeg litt lyst på Rota Force Drift 18x8,5 et48 i mattsort med 225/40 både foran og bak. Tror det kommer til å passe bra 8) Disse felgene er vel replica av Advan RS-II?
Rota force.jpg
18x8 et 35 vil vel gå men stikker nok litt utenfor hjulbuene!
Jeg ville gått for siste forslaget ditt, 18x8.5 et48 vil sitte som ett skudd spørr du meg! Gromme felger er det også! :mrgreen:
 #441358  av Phinex
 
Tror det blir de felgene, men ikke 100% sikker enda :wink:
Foreløpig har jeg disse som jeg fikk med bilen...
Bilde
MAK Veleno 16x7 et45 med gode Norman 205/55 dekk på. Felgene er så og si nye, men blir litt smått med 16" synes jeg :lol:
 #441359  av Phinex
 
Da det var meldt knallvær på søndag benyttet jeg og en mazda-frelst anledningen til å teste ut litt nyinnkjøpt utstyr og produkter! Utrolig hvor mye skavanker man finner når man går litt mer i dybden! :lol: Får se om det ikke blir litt korrigering av lakken snart. Funnet en god del riper og noe steinsprang-skader, men heldigvis ingen rust. I tillegg bør det gjøres noe med kanalene bak på begge sider. Her er stone-chip lakken svært slitt. Har fått tak i riktig lakk til bilen, kan nesten ikke vente med å fikse på karossen :)

Får prøve å ikke la dette bli en detailer-tråd... Legger likevel med ei liste over produkter vi brukte, i tilfelle noen er interessert :wink:

1: Prickbort.
2: Chemical Guys Grime Reaper.
3: Chemical Guys Glossworkz shampoo.
4: Dodo Juice lubricant + Elite fine grade polyclay.
5: Chemical Guys Vertua bond lakkrens påført med maskin.
6: Collonite no. 845 voks påført for hånd.
7: Gtechniq nanocoat.

Bilde
Bilde
Bilde
Bilde
Bilde
Bilde
Bilde
 #450499  av Phinex
 
Hadde bilen på EU i dag, viser seg at den ene bakre støtdemperen lekker! Ellers var alt i orden :lol:

Ba om et pristilbud fra Toyota med det samme, de ville ha 8600,- totalt for å bytte begge demperne bak. Da gjør jeg heller jobben selv :shock:

Kikka litt rundt, og fant dempere fra skruvat.no til ca. 1200,- med frakt. Stod ingenting om hvilket merke det var, men regner med de passer. Har veldig lyst på justerbare dempere, men etter det jeg har sett er det vel kun kw3 som en får godkjent?

Hadde nok sett mye bedre ut om jeg hadde fått sluppet den ned noe, men satser på å få bilen eu godkjent i første omgang.

Tenkte jeg skulle utnytte godværet i morgen og prøve å gjøre noe med de mange steinsprang-skadene på bilen. Noen som har erfaring med slikt? Ikke så lett å få det til å se bra ut, men får gjøre et forsøk...
 #450502  av Myklebust
 
Steinsprut forsegles med lakk og fyrstikk ;) Blir "føflekker" av det, men hindrer jo rustutvikling :)
 #451273  av Phinex
 
Her kommer en liten oppdatering!

Bilen ble EU-godkjent i begynnelsen av oktober, og er en drøm å kjøre! :)

Dette ble gjort med bilen i løpet av sommeren:
Skiftet støtdempere bak.
Skiftet frontrute.
Lakkert panser og kanaler.
Lakkert bremsecalipere sølv.
Bytta til sportsgrill.
Reparert skader etter steinsprang.
Slissa og borra skiver foran og bak. Nye klosser.
Exedy clutch.
K&N Innsatsfilter.
Räzo girkule.
Rød instrument belysning.
Pioneer Appradio.
Skinn midtarmlene.

Videre planer:
Montere delskinn interiør.
Trekke om innvendig.
30mm senk.
Japan Racing JR3.
Større eksos.
2004 baklykter.
Toning av bakvinduer.
Understellsbehandling.
?

Bilde
 #451274  av Phinex
 
Myklebust skrev:Steinsprut forsegles med lakk og fyrstikk ;) Blir "føflekker" av det, men hindrer jo rustutvikling :)
Hehe, ja, fant ut at det å reparere skader etter steinsprang på bil med metallic lakk ikke var så lett som jeg trodde! :lol:
Gikk løs på bilen med multitool i sommer, og fikk slipt vekk overflaterusta nedi steinsprang-skadene. La to tynne lag med Bilt Hamber Hydrate 80, og lot det tørke grundig før jeg la et lag med grunning i de dypeste skadene. Deretter la jeg et tynt lag med base før jeg til slutt pensla/trykket med tannpirker forsiktig i en blanding av base og klarlakk. Prøvde å legge lakken i slik at det kom mest mulig "kant-i-kant" med området rundt. Etter å ha polert forsiktig over ser det jammen ikke så verst ut! Målet mitt var å få bremsa rusta, men nå må man faktisk helt nært innpå karosseriet for å få øye på skadene.

Pussa ned og lakkerte opp kanalene selv, da lakken her var i ferd med å bli slitt bort, særlig foran bakre hjulhus. Et lakkverksted fikk i oppdrag å lakkere panseret. Brukte til sammen ca. 5000,- på bilen, og det var det verdt! :lol: Tidligere så særlig panseret helt forferdelig ut, nå er fronten på bilen meget pen!


Bilde
Bilde
Bilde
Bilde
 #451275  av Phinex
 
Bilder før og etter motorvask!
Bilde
Bilde
Bilde
Bilde

En stund siden sist dette ble gjort, men etter to runder med Autoglym engine & machine cleaner så motorrommet mye bedre ut. Gikk over med Scholl Boost plastfornyer, og demonterte og lakkerte opp dekslene over manifolden med høytemp lakk i samme slengen.