TS-ogn

Toyota Sportscar - Owners Group Norway 

  • Myklebust sin Celica Supra!

  • Skryt, prat og kommentarer.
Skryt, prat og kommentarer.
 #445079  av Myklebust
 
Vanlige verksteder finner ikkje deler til denne.. Må ringe til Toyota eller Bildeler i Førde for å skaffe termostat. Har funne termostaten på eBay, så det blir alternativet. Når termostaten er komt heime så bestiller eg time hos verksted i nærheten. Kan ikkje riske tur til Førde.

Som dere ser på vedlagt bilde så er kjølevæsken rustfarga. Ser ikkje ut! Flaut av både meg og forrige eiger å ikkje ordne dette :(

Ellers går eg gjennom en nyforelskelse her.. overheting til tross! Har ikkje lyst å selge!! Skal bite tenna sammen, gå i sparemodus og droppe bybil, så må eg då klare å beholde denne. Perfekte bilen jo! :mrgreen:

Ser det ligger ute dashbordmatte på eBay + anna snacks.. Neste sesong!
Vedlegg
Rødmer.
Rødmer.
DSC_1427 2000px.jpg (1.22 MiB) Vist 4149 ganger
Polaroidfoto "tatt en gang på 80-tallet"!
Polaroidfoto "tatt en gang på 80-tallet"!
DSC_1436 edit 2000px.jpg (1.1 MiB) Vist 4149 ganger
 #445084  av Myklebust
 
Haha! :lol: Hadde begynt å bli noken år eg då! Om det bildet faktisk var tatt på 80-tallet, sei i '86 då, så hadde eg vore 49 år gammel! :wink:

Har bestilt termostat med tilhørende pakning hos Toyota Førde! Kostet meg 400kr, men så har eg sikkerheten om at det er riktig del. Dei ville tatt 1000-1500kr for å bytte kjølevæske og termostat, så då veit eg kva eg kan forvente frå andre verksted.
 #445088  av tojo2
 
bytt radiator lokk. Dårlig pakning eller slakk fjær vil du få de symtoma. Ikke uvanlig
 #445089  av Myklebust
 
Okei! Skal sjå kva eg finner! :) Men det kan ikkje vere grunnen til at all kjølevæska er rustfarget vel?
 #445092  av Myklebust
 
Må forresten dele en liten reaksjon eg fikk på bilen i helga ;)

Køyrte forbi to unger, snudde og køyrte forbi dei igjen (rånerunde). Når eg parkerer så kjem dei bort og roper at eg er "frekk og slem", fordi eg "bråker så fælt med den Porschen"! :lol: Då måtte eg versogo' forklare at det her er ingen Porsche, det er en vaskekte Toyota!

Forøvrig fikk eg kommentar med kompisen til brodern (to hakk eldre enn meg) at det var en grom motor eg hadde fått meg! Så det blir nok meir bråk, ja! :mrgreen:
 #445095  av tojo2
 
ikke rusta nei, men at den blåser kjøleveska ut i ekspansjonstanken.

Rust kommer vel av at den har gått uten frostveske
 #445097  av Myklebust
 
Så det er ikkje sånn det skal fungere om bilen overoppheter?
 #445099  av tojo2
 
defekt pakning eller fjær så blåser vann ut for tidlig og du mister det

Lokket skal ikke slippe forbi vann før ett visst trykk. Står på lokket.

Mer vann du mister des varmere blir motoren og resterende vann. dominoeffekt
 #445100  av lasse
 
Den rustfargen kommer nok av feil blanding av kjølevæsken ja, tapp ut gammel væske, ta ut termostaten og spyl gjennom systemet godt og lenge med hageslangen (f.eks ved å ta av ene slangen på radiatoren), husk å sette varmeapparatet på full varme :)
Når alt vannet som kommer ut er klart og fint er du godt på vei.
Fyll opp med kjølevæske, kjør deg en god og lang tur, tapp ut væsken, bli forbauset over hvor mye rustfarge som fortsatt var igjen i systemet, spyl gjennom på nytt, monter termostat og fyll opp med kjølevæske igjen, så er det ihverfall veldig mye bedre!
Nå vet ikke jeg hvordan ekspansjonstanken på disse er, men om du har mulighet, vill jeg tatt den ut ut og prøvd å få vasket den skikkelig også.

Fet bil forresten!
 #445103  av Myklebust
 
Takker for gode tips og godord! :)

Det blir verkstedtime denne gangen, men dei må kunne forsikre meg om at jobben blir skikkelig gjort. Ser eg at kjølevæska blir fort rustfarget igjen, så må eg jo berre reklamere på jobben då. Ekspansjonstanken er lett tilgjengelig, så den skal eg få vasket!
 #445106  av Myklebust
 
tojo2 skrev:defekt pakning eller fjær så blåser vann ut for tidlig og du mister det
Lokket skal ikke slippe forbi vann før ett visst trykk. Står på lokket.
Mer vann du mister des varmere blir motoren og resterende vann. dominoeffekt
Søkte litt på dette. Står å lese (her: https://answers.yahoo.com/question/inde ... 819AAwjn01) at lokket fungerer så lenge vatnet slippes tilbake i radiatoren. Det gjer det på min! Finner ikkje OEM radiatorlokk på eBay, men eg har funnet et frå TRD (http://www.ebay.com/itm/NEW-GENUINE-TRD ... 7b&vxp=mtr) og et frå GReddy (http://www.ebay.com/itm/Trust-GReddy-Ra ... 8a&vxp=mtr)

TRDen og GReddyen tåler trykk opp til 1,3kg/cm2. På GReddyen står det om produktet at det tåler høgare trykk enn originalt og at det er betre for kjølesystemet. Stemmer det?

Kor høgt trykk tåler originallokket?
 #445107  av tojo2
 
i stedet for "tåler" kan du si åpner ved. Øker du arbeidstrykket på kjølesystemet, øker du kokepunktet på kjøleveska og omvendt, senker du trykket senker du kokepunktet.

Samtidig, øker du trykk øker sjangsen for slangebrudd osv. tipper orginalen er 1.1bar men som sagt, det står på lokket .
Toyota har sikkert lokk - like greit med orginal til en cruiser synes nå jeg

rustbelegget du har i systemet ditt nå gjør at kjøleveska ikke får lede bort varmen så godt som den skal så må nok
reingjøres med noe syregreier. Kan ikke regne med at det blir gjort om du bestiller time til kun thermostat og kjøleveske skift.

Forstod det slik at du mista vann ? Sier ikke at lokket ditt er defekt men det er ofte tilfelle med de symtoma du beskriver
 #445108  av Myklebust
 
Ekspansjonstanken gikk full då det kokte over, men var tom igjen dagen etterpå. Tar det som at vatnet har rent tilbake i systemet? Ellers forsvant det jo forsåvidt en del vatn ut lufteslangen!

Så eg kan bestille ny del frå Toyota.. Det tenkte eg ikkje på engang. Radiatorlokk endrer vel kanskje ikkje design så ofte ;) På den andre siden så blir det sikkert minst like dyrt som TRD-lokket, og det kan jo vere at blir feil trykk for bilen min. Trur eg satser på at det originale lokket er OK endå, med TRD som alternativ.

Skal høre med verkstedet om dei gjer noke spesielt når det har blitt så gale med den gamle kjølevæska.
 #445136  av Myklebust
 
Hoi! Lator Skiltfabrikk er jo i Bergen! http://www.lator.no/display.aspx

Gjett kass bil som skal få tidsriktige skilt montert! 8) Blir å levere inn plastskilta til vinteren og sette på tidsriktige til neste sesong. Eg må vel få igjen plastskilta og, siden dei er "originale" til bilen eller?
  • 1
  • 5
  • 6
  • 7
  • 8
  • 9
  • 14