TS-ogn

Toyota Sportscar - Owners Group Norway 

  • Stølens Celica Supra MKII

  • Skryt, prat og kommentarer.
Skryt, prat og kommentarer.
 #450040  av Stølen
 
Hei alle sammen!

Det har nå gått flere år siden min siste Toyota-flørt. Den forrige var en MR2 MKII som jeg solgte i 2008, og har savnet mye siden den gang...

Bilde

Etterpå har jeg hatt en lengre italiensk periode, med både nyere og eldre Alfaer, Fiater og Lanciaer. Morsomme japser har også kommet og gått, deriblant en Honda Civic Aerodeck VTi, en Subaru Legacy Turbo og en Civic MK4 16V "beater". Men en skikkelig entusiast-Toyota har manglet i livet mitt..!

Noe mindre sugen har jeg heller ikke blitt etter noen flotte GT86-turer. Med noen år i biljournalist-yrket fikk jeg blant annet mulighet til å kjøre Norges første eksemplar fra Barcelona til Norge (via Nürburgring, så klart!), flere road trips gjennom Norge og noen fantastiske runder på Nürburgring i både racingrigga GT86 og BRZ. Da fikk jeg troen på Toyota igjen og skjønte at det var på tide å få meg en til odel og eie...

Bilde
Undertegnede og kollega Lord Arnstein Landsem (til venstre) ved avreise fra Barcelona i Norges første GT86. Denne lever i dag livet som Fredric Aasbøs driftingbil!

Men så er det jo de penga, da... Vanskelig å forsvare et billån på 3-400 000 kr for å kjøre Toyota GT86 når en vet at det finnes andre rimeligere alternativer som faktisk gir samme kjøreglede..!
Og så skal det sies at jeg alltid har vært svak for en spesifikk modell. En variant som omtrent ikke er å oppdrive i Norge (med et par hederlige unntak).
Løsningen ble å lete i Europa, og deriblant Sverige. Så, en sommerdag for bare et par uker siden, fikk jeg endelig se den på nettet. En kritthvit Toyota Celica Supra MKII med alle de riktige detaljene.
Den trenger litt TLC, men det passer i grunn fint siden den ikke får veteranbilstatus før til neste år.

Bilen hadde tilhørt en bilbutikk-eier i Karlstad de siste årene. Den hadde stort sett stått lagret på verkstedet hele tiden siden han ikke hadde tid til å bruke den.
Da butikken gikk konk, ble bilen solgt på tvangsauksjon. En rallysjåfør like utenfor Karlstad hadde holdt et øye på bilen i lengre tid og sto klar til å by da den kom opp.
Han fikk tilslag og tok med gliset hjem til rallygarasjen hvor planen var å få den helt i stand igjen. Men prioriteringene ble endret og rallysatsingen tok overhånd, både tidsmessig og økonomisk.
Etter litt pruting på pris ble både rallysjåføren og jeg fornøyd. Før jeg visste ordet av det, var jeg på vei til grensa bak rattet på min egen Celica Supra..!

Bilde

Mekanisk er det snakk om 5ME-motoren med 140 hk, 5-trinns manuell og LSD. Bilen har gått ca 210 000 km, men bærer veldig lite preg av slitasje i drivverket. Verken clutch, girkasse eller diff lager lyder og alt føles riktig.
Motoren oppleves som sterkere enn tallene tilsier, med god respons og bra moment gjennom hele registeret. Savner i grunn ikke mer effekt, noe jeg trodde jeg kom til å gjøre.
Interiørmessig er den stort sett pen og velstelt, med et litt slitt førersete og et og annet bruksmerke. Generelt veldig bra for en 30 år gammel bil med et par hundre tusen kilometer bak seg.

Her kommer litt flere bilder. De lyver nok litt, her er det litt å ta tak i. Først og fremst er det litt rust. Ingenting farlig, men likevel en del som må tas før godkjenning, spesielt bak bakre hjulbuer.
Smådetaljer som nytt listverk langs dørene er det mindre stress med, men greit å få bilen komplett hvis en får tak i de riktige delene.
Ellers spørs det om ikke Østfold Felgteknikk skal få ta en jobb på felgene, samt at Eiker Motorshop skal få sko den med nye Goodrich-dekk med hvit skrift.

Bilde

Bilde

Bilde

Bilde

Bilde

Bilde

Bilde

Bilde

Bilde

Bilde

Bilde

Bilde
 #450043  av tojo2
 
Ser ut som ett flott utgangspunkt. Noe rust må du vel regne med men generelt ser det ut som svenske biler holder seg litt
bedre enn norske. Begynner å få lyst på en slik :roll:
 #450045  av Myklebust
 
Nyyydelig eksemplar av en knall Toyota! :) Ser flott ut på bilder, og småunik med rød dekor under plastlistene!

Har en CeliSupra sjølv, og utenom at min er raud, så har vi svært like biler. Samme spec, med 5M-E og digitalt instrumentpanel! Min er i tillegg en svenske den òg! :lol: Eg savner heller ikkje effekt i min... Godt å høyre at vi er fleire som liker denne motoren! Grom lyd!

Ingenting er meir 80-tallsretro enn disse! :D
 #450046  av Myklebust
 
Østfold Felgteknikk ordner felgene dine! Her er mine før og etter besøk hos dei :)
Vedlegg
FØR!
FØR!
To pene to stygge felger 2000px.jpg (1.57 MiB) Vist 15678 ganger
ETTER!
ETTER!
DSC_2315 edit 2000px.jpg (981.74 kiB) Vist 15678 ganger
 #450049  av Stølen
 
Ser ut som det blir ganske likt oppsett på felger og dekk ja..!
Veldig bra resultat du fikk der :)

Må innrømme at jeg får mye GT86-vibber når jeg kjører MKII..!
Selv om AE86 skal være det åndelige opphavet, føler jeg at Celica Supra er en mer riktig sammenligning. Kanskje ikke den samme crispe styrefølelsen i MKII som i GT86, men utvilsomt et lekent chassis med riktig vekt/effekt-forhold.
Nå er planen å kjøre bilen på svenske skilter ut måneden (takk til ny importregel!), sette bilen i garasjen, ta en velfortjent ferie og så begynne arbeidet etter sommeren.
Driver og vurderer en tur hjem til vestlandet med en utflukt opp Tindeveien som jeg av en eller annen grunn aldri har kjørt. Det burde være en perfekt anledning til å bli skikkelig kjent med doningen.

Skal likevel ta det litt rolig, merker jeg. Akkurat nå kjører bilen rundt på litt for gammel gummi. Bra med mønster igjen, men det slipper så fort det er spådd regn... Blir fort kjent med bilen i alle fall :)

Flere bilder kommer etter hvert! Blir også en artikkelserie på nettstedet Huskerdudenbilen.no..! Følg med, følg med :)
 #450050  av Myklebust
 
Fikk mykje MKII-vibber av interiøret i Lexus IS300 F-Sport.. Sittestilling, rette linjer osv. Toyota ser nok til fortiden når dei designer nye biler!

Vestlending altså? Eg og! Vi må ta et treff en gang :) Veit det er en med Celica-modellen i Førde også ;)
 #450262  av Stølen
 
Jeg fikk noen fridager til gode nettopp og bestemte meg for å ta en vestlandstur med 80-tallshelten.
Værmeldingene så derimot ikke så lovende ut... Derfor ble det tatt en spontanavgjørelse.
Siden dekkene som sto på bilen bortimot var livsfarlige på våt asfalt, tok jeg turen til Eiker og satte på et sett 225/60-14 BF Goodrich-dekk.

Bilde

Bilde

DET var andre boller..! Etter noen sleipe innkjøringsmil var festet på plass og aktiv kjøring på småveiene kunne begynne.
Nå er jeg tilbake fra turen med svært gode minner. Jeg må si at bilen har imponert stort.
Enormt fleksibel motor med masse bunndrag og fin lyd, god langturkomfort takket være fungerende cruisekontroll og gode seter og ikke minst overraskende god bagasjeplass.
Perfekt GT-klassiker! Her er noen smakebiter fra turen...

Bilde

Bilde

Bilde

Bilde

Bilde

Bilde

Bilde

Bilde

Bilde

Bilde

Bilde
 #450266  av Myklebust
 
Fantastiske bilder! 8) Kor gjekk ruta di? Ser ut som eg må prøve samme turen! :)
 #450284  av Stølen
 
Myklebust skrev:Fantastiske bilder! 8) Kor gjekk ruta di? Ser ut som eg må prøve samme turen! :)
Takk takk! :) Det ble flere utflukter over flere dager. Den ene til Stalheimskleiva mellom Voss og Gudvangen, kort men vanvittig parti med svinger.
Den andre var over Aurlandsfjellet, en tur jeg tar så ofte jeg kan på grunn av fine veier og flott natur...
Den siste var over Tindevegen fra Årdal til Turtagrø, videre over Sognefjellet ned til Lom og opp Raudbergstulvegen til Juvasshytta (base camp til Galdhøpiggen).
Sistnevnte er faktisk Norges høyeste farbare vei med sine 1841 meter over havet. Det så ut som Island der oppe..! Kjempetøft :)

Ellers har jeg inspisert eksosanlegget etter at det har dukket opp en låt jeg ikke liker. Fant en rustsprekk ved midtre lydpotte.
Den har fått en quick fix, men ser ut til at jeg må erstatte midtre rør (fra downpipe til og med midtre lydpotte) etter hvert.
Noen som kjenner til et bra sted for gode (og kanskje rimelige) originaldeler, eller eventuelt akseptable ettermarkedsdeler? Helst i original dimensjon.
 #450896  av Bjørn Eirik
 
Grattis med fint ex!
Lorden var innom meg for etpar år siden og skrev om min i Autofil, men du bruker virkelig bilen! Min går vel 1000km mellom EU-kontrollene.. :p
Så det går greit å ta roadtrip med utenlandsskilt? Så i hvertfall ut som en knalltur! Var vestlandet på langs med fruen i fjor vår, og det var en fantastisk tur!
Mine dekk er Jetzon fra rundt '95, og er superglatte bare luftfuktigheten overstiger 50%, så jeg får vurdere etpar BF G etter hvert selv om de omtrent ikke er slitt. Vil nok ikke ha hvitskriften ut, men det er smak&behag! Utrolig at det ikke finnes andre dekk i den dimensjonen egentlig!

Vi får snakkes på ett eller annet classictreff, får vel satse på Sportsvognklubbens vårmønstring, i det minste! :)
 #451612  av Stølen
 
Bjørn Eirik skrev:Grattis med fint ex!
Lorden var innom meg for etpar år siden og skrev om min i Autofil, men du bruker virkelig bilen! Min går vel 1000km mellom EU-kontrollene.. :p
Så det går greit å ta roadtrip med utenlandsskilt? Så i hvertfall ut som en knalltur! Var vestlandet på langs med fruen i fjor vår, og det var en fantastisk tur!
Mine dekk er Jetzon fra rundt '95, og er superglatte bare luftfuktigheten overstiger 50%, så jeg får vurdere etpar BF G etter hvert selv om de omtrent ikke er slitt. Vil nok ikke ha hvitskriften ut, men det er smak&behag! Utrolig at det ikke finnes andre dekk i den dimensjonen egentlig!

Vi får snakkes på ett eller annet classictreff, får vel satse på Sportsvognklubbens vårmønstring, i det minste! :)
Tusen takk! :)

Lorden er svoren Celica XX / CelicaSupra-fan, det har han innrømmet flere ganger..! Han ble begeistret da jeg annonserte den nyankomne doningen. Autofil-saken om bilen din ble jo kjempefin, har lest den et par ganger :)
Roadtrip med utenlandsskilt er null stress, så lenge du har tegnet forsikring. Fra sommeren 2012 ble det innført en regel som gjør det mulig for eiere av nyimporterte biler å kjøre på originalskiltene i inntil 30 dager etter innførsel.
BF Goodrich funker perfekt, og hvitskriften ut er obligatorisk på en sportsbil fra åttitallet - i alle fall etter min smak :)

Nå har jeg nettopp bestilt en drøss med deler fra hele kloden. Det er et par ting som bør byttes, og noen andre ting som kan byttes. Jeg tar alt sammen når jeg først er i gang. Tanken er å overlate bilen til David ved Underground Garage, som vil ta seg av det som finnes av farlig rust og ta en skikkelig service på den. Det skal skiftes dempere, stag og foringer i forstillingen, toppdekselpakning, plugger og ledninger og en simring i bakakselen. Så blir den tipp topp og klar til sommerhalvåret 2016... Kjenner at jeg gleder meg :-)
 #451621  av ArildM
 
Celica Supra MkII, en undervurdert klassiker som bare blir tøffere og tøffere for hvert år den modnes.
Kanskje en av tidenes feteste originalfelger, og en bil jeg tør påstå ikke kler noe særlig annet enn akkurat de felgene!

Bra disse blir tatt godt vare på :)
 #451626  av GhostRider88
 
Nydelig klassiker dette! Å blir spesielt når det er et så fint eksemplar! Er ikke helt sikker på hengerfestet, men er jo praktisk ;) Nydelig omgivelser du har lekt det i 8)
 #451630  av Phinex
 
Flott eksemplar ja, savner min st162 når jeg ser de bildene...