TS-ogn

Toyota Sportscar - Owners Group Norway 

  • Yaris Verso (Funcargo) pizzaracer

  • Skryt, prat og kommentarer.
Skryt, prat og kommentarer.
 #451094  av Haakon Ottesen
 
Tenkte jeg kunne lage en liten tråd om arbeidsbilen min siden det ikke er mange av disse som det gjøres noe med :)

Kjøpte i fjor sommer en godt brukt Verso fra en lokal bilforhandler for 5000kr, reparasjonsobjekt sto det i kontrakten, hehe.. Men bilen var ikke i så ille stand faktisk, iallfall ikke med tanke på at den bare kostet 2000kr over vrakpant.

Ved innkjøp, etter å ha vasket av omlag 15 år med inngrodd skitt, asfaltflekker og bremsestøv:
Bilde

SÃ¥nn ser den ut pr i dag:
Bilde

Bilen har en fortid som vaskeekte pizzabil (kunne til og med skimte omrisset av gammel dekor på sidene; "gratis utkjøring + tlfnr", men nå er den arbeidsbil i firmaet mitt, der jeg jobber med reklame/bildekor etc.

Er også glad i lyd, så har begynt å lage til et greit anlegg i den, her er en liten smakebit på det:
Bilde

Kan sikkert legge ut bilder av prosessen mellom første og andre bilde om det er interesse for det :)
 #451103  av ArildM
 
Coool :D
Vi skal ha en til Funcargo som er slammet her på Forumet da :)
 #451117  av Haakon Ottesen
 
Her er en liten bildeserie på ombygging av a-stolpe:

Frontsettet som skal inn er Focal 165KRX3, som er et treveis sett bestående av 6,5" midbass, 3" mellomtone og 1" diskant
Bilde

Disse kommer med en liten høyttalerkasse til mellomtone og diskant, denne tok jeg av fronten på for å felle inn i stolpen.
Merket opp hvor det skal skjæres vekk i a-stolpen:
Bilde

Skjært ut, og da må monteringsdybde og vinkel bestemmes:
Bilde

Ble denne vinkelen, skulle gjerne hatt de mer flush mot a-stolpen med det var lite plass bakom, så dybden på mellomtonen bestemte endelig plassering.
Bilde

Trekt det hele med høyttalerfrontstoff, strekt ut og festet med smeltelim:
Bilde

Plastret fra utsiden, og når det var herdet så ble det fylt med glassfibersparkel fra baksiden for styrke og å få en jevn avrunding på baksiden. Kuttet så vekk frontstoffet som dekket over hullene til elementene:
Bilde

Bilde

Ferdigbilder av a-stolpe:

Bilde

Bilde

Med grill:
Bilde

Bilde

Bilde
 #451121  av ArildM
 
Skills!
Meget pent utført!
 #451126  av Haakon Ottesen
 
Takk takk :) Har drevet på med lyd i bil i større eller mindre grad i 20 år vel, så det er som regel noe som blir påbegynt i hver en bil jeg har ;)

Men for å hoppe litt tilbake igjen så har det vært mer enn nok å ta tak i her.

Tilsynelatende OK stand sett på litt avstand (det lilla er rens som løser opp metallpartikler (piggdekkstøv/bremsestøv) fra lakken. Nok å ta tak i der!).
Bilde

Men når tidligere eier har "fikset" bilen med gaffatape som er lakkert over så aner man ugler i mosen..
Bilde

Det frister jo litt å ikke pirke i det, men man vet jo at man bare må rive det vekk og se hva som skjuler seg...
Bilde

Bilde

Det som engang var skiltlysholdere var nå blitt 10cm store rusthull, så ikke annet å gjøre enn å kappe vekk det verste og pusse resten ned til stålet. La så rustomvandler på det som var eksponert, og fylte igjen hullene med glassfibersparkel. Skulle man fikset dette på ordentlig vis (ved å sette det bort til de som kan det) så hadde det kostet mer enn bilen gjorde. Ikke aktuelt på denne bilen :p

Bilde

Etter noen måneder så kom det litt brunt snikende fram igjen, så alt ble pusset ned på nytt. Fikk lagt på en antageligvis bedre ruststopp løsning. Tuff Cote Dinol ruststopp/epoxy grunning. Så en runde med sparkel og pussing, og litt korrosjonsbestanig grunning oppå dette.
Bilde

Så ble bakluka foliert i 3M vinyl med børstet stål utførelse.
Bilde
Bilde

Har også fjernet emblemer og (ganske middelmådig) fjernet visker og hull til viskermotor ;)

Du vet du har kjøpt deg en "velholdt" bil når det første du må gjøre er å fjerne grønske fra innsiden av bakluka :p
Bilde

Tidligere eier har antageligvis prøvd å legge solfilm på bilen uten hell.. Hvordan jeg har kommet fram til dette på en bil helt uten solfilm på rutene? En bit av solfilm som er knyttet fast til skilleveggen, antageligvis i frustrasjon, er et lite hint:
Bilde

Hvorfor kjøpe ny eksos, når det sikkert går ann å "fikse" den med 2 plaststrips, en eksosgummi, en slangeklemme og en dæsj med ståltråd??
Bilde

Legg merke til at de ikke hadde festet eksosen mot karrosseriet, men dradd ned til bakakslingen, som beveger seg opp og ned i lag med fjøringen. Fantastisk!

Min løsning ble en litt annen:
Bilde
 #452725  av ArildM
 
Er jo nesten uslitelige disse har jeg hørt :)
Hadde ikke her inne Marius en slik en da?

Samt den andre som er både her og på TSCN med litt senk og felg.
Vurderte nesten å kjøpe meg en slik en selv :D
 #453435  av Haakon Ottesen
 
Hei og hopp!

Lenge siden jeg har vært innom, men bilen er da fremdeles under oppgradering litt etter litt. Mye å ta tak i! :D

Denne har nå gått 255k og vel så det, ser ingen store tegn til at den skal gi seg med det første. Når det er sagt, så er det jo ikke så himla mye teknologisk som kan gå i stykker da. Ganske imponert over en 2000-modell bil som mangler abs-bremser som standardutstyr. Speil som på ingen måte kan justeres innenfra (må fysisk trykke på speilglasset), og generelt et teknologinivå i de baner. Sentrallås (ikke på fjernkontroll såklart) er vel det nærmeste dette kommer en luksusbil :D

Hvor skal man begynne å oppdatere? For det første så kjøpte jeg et sett med Tein senkefjærer til en Scion xB fra USA. Denne er jo bygget på samme plattform, og veldig mange deler passer rett på. Men jeg antar at det er litt mer vekt baki en xB, for den ble litt høy bak i forhold til framme, og fjærene var alikevel så korte at man kunne ta de ut med bare hendene når bilen hang i løftebukk. Går bra så lenge man ikke hopper med bilen som i Dukes of Hazzard, men siden EU-kontroll er i løpet av dette året så ble det egentlig bare et prøveprosjekt.

Framdemperene hadde heller ikke noe godt av litt for mye senk, det tok ikke lange tiden før begge var begynte å lekke olje. Så jeg trengte egentlig et helt nytt oppsett av fjærer og dempere. Og allerhelst med TUV-papirer slik at senk ble godkjent.

For å gjøre en lang historie (med leting etter alternativer, trippelsjekke at det faktisk var til Verso og ikke vanlig Yaris, og å finne hvem som hadde på lager = ingen forresten), så falt valget på det antageligvis beste oppsettet:
Bilde

Koni STR.T kit med (H&R) fjærer og tilhørende dempere, med TUV for Verso. Det var litt ventetid, da Koni faktisk måtte lage demperene først.. det er vel begrenset hvor mye de gidder å ha av dette på lager :D

Bakfjærene var i utgangspunktet lenger enn Tein fjærene (slik at de sitter trygt på plass når bilen er i lufta), men de ble faktisk hakket lavere når bilen står på bakken igjen.

Sikkert ikke mange Versoer med dette oppsettet:
Bilde
:D

Bilen har også fått en helt ny look for i år, rusten jeg trodde jeg fikset greit nok i fjor, kom snikende tilbake et par plasser:
Bilde
Bilde

Panseret var gjennomrustet, det eneste som kunne ha reddet det var å kappe vekk hele hjørnet og sveise inn nytt. Men det er langt forbi mine skills.. Så tok en tur på høggeren, og det var det en nykastet Verso med ok panser :) Fikk det med meg for det nette sum av 0kr, høggeren var vel i godlynne siden jeg nylig hadde gjort en dekormonteringsjobb for han.

Så med nytt panser og et ønske om litt fornying så ble det rett og slett omfoliering av hele brakka :)

Fra:
Bilde

via:
Bilde

til:
Bilde
Bilde
Bilde

Om du synes den ser himla anonym ut akkurat nå, så er det bare pga av overskyet vær da bildene ble tatt. I sollys, eller i gatelys om kvelden så ser den sånn ut:


Det er gjort en hel del innvendig også, men kommer tilbake til det etterhvert :)
 #453449  av ArildM
 
Haha, trodde den var plain grå jeg.
Vilt hva man får til med Foliering!
 #453579  av Haakon Ottesen
 
Ja, mye kult innen folie :)

Jeg orket ikke grave dypt nok i lommeboka til å kunne gå for den folien/finishen jeg mest hadde lyst på, det blir liksom litt feil når folien koster 4x så mye som bilen kostet i innkjøp ;)

Men da hadde den blitt sånn i tilfelle:


Men den er ganske blank og fin som den er nå da, kan sees her i mine 15 millisekunder med fame :p
 #453581  av ArildM
 
Hvor mye snakker man for å få foliert en MR2 mk2 i slik folie da? :oops: :)
Grisekult! Som sagt, utrolig hva man får til med folie!
 #453642  av ArildM
 
Den du ikke tok deg råd til :)
 #453688  av Haakon Ottesen
 
Vel, bare folien koster $3700 for en rull inkl shipping til Norge:

http://www.metrorestyling.com/APA-Vehic ... -089.1.htm

Det blir 30 750kr (ex moms) i materialkostnader. Folien er utrolig tricky å jobbe med, strekker man den 1% for mye så blir det merker i finishen som ikke går vekk, da er det bare å dra av alt og starte med ny folie. Ganske stor sjangs for at dette skjer, så man er bare nødt til å kjøpe inn mer folie enn hva bilen krever..

Det er en grunn til at man som oftest kun ser folie som denne på Lamboer og slikt, jeg sjekket opp med noen kollegaer i Stockholm som tar seg av denne delen av markedet. Det var gjerne snakk om 80-100k for en sånn folieringsjobb...

Vanlig folie ("normale farger") av beste kvalitet - 3M, Avery, Oracal etc - koster under 10k for en hel rull på 25 meter, og er mye mer tilgivelig å jobbe med.