TS-ogn

Toyota Sportscar - Owners Group Norway 

  • Lakkering av plast detaljer

  • Diskusjon om lakkering, lakkvalg, karosseri, rust etc
Diskusjon om lakkering, lakkvalg, karosseri, rust etc
 #146218  av |plumbo
 
Var noen her som ville ha dette klart så her har du hvordan du skal gjøre det :

1. demonter det du skal lakkere

2. puss overflaten med 400korining på pappiret

3. der etter går du over den slipte flaten med en fin pusse klut

4. vask dette med (feks. plast rens fra dupoint eller andre plast rense midler so ikke etter later seg fettstoffer.)

5. leg deretter på plast grunding på det som skal lakkeres. la dette av lufte den tiden prudusenten anbefaler.

6. leg deretter på fyller for og fylle opp strukturen i detaljenen

7. gjør samme proses som nevnt på 2 og 3 vask deretter med silikon fjerner ( TØRK GÅTT!!)

8. da kan detaljene lakkeres med farge . ( ved evt. gjenomslipninger i fyller leggpå et strøk med plast grunding så det ikke reiser seg .)

Får du evt silikon krater når du lakkerer base fargen venter du ca 5-10 min før du støver over et tynt lag med lakk, deretter venter du ca 5 min og legger et vanlig strøk over .

hvi det er noen spørsmål så spør gjerne men jeg kan ikke garantere at jeg vet alt siden denne bransjen endrer seg raskt .

 #146222  av Remi
 
Synes denne kan være kjekk og ha som sticky ! :wink:

 #156901  av Dr.Ling
 
Siden det gikk rett til hilvette når jeg skulle lakkere dashen blank sort (skulle tro jeg hadde stått midt i Sahara og lakkert... fullt av partikler osv., kanskje det som kalles "reisning"?) skal jeg prøve "Krylon Fusion" neste gang. Har lest godord om denne, men fås kun i USA.

Da blir vel instruksjonen: Spray på! Evt. puss ned, vask, og Spray på!


Om det preller av etter et år gjør jo ikke det noe, lakkering er jo artig!
Vedlegg
Krylon Fusion.jpg
Krylon Fusion.jpg (16.88 kiB) Vist 34131 ganger

 #157039  av |plumbo
 
det er veldig viktig at du bruker plast grunding ikke ep eller noen andre produkter som er basert til metall. løse midele i de andre grundingene får ofte ( ikke altid ) reisninger av plasten. hvis du også fikk masse " hull" i lakken når du lakkerte er det pga dårlig rengjøring .anbefaler deg og vaske det med silikonfjerner 2-3 ganger før du lakkerer siden det blir brukt mye produkter for og rense intriøret, disse legger igjen veldig mye silikon... p.s. TØRK GÅTT, ikke sloms med kriker og kroker da går det i dass ...

 #157049  av lexusmann
 
Siden man er inne på lakk av plastetaljer, har jeg lurt siden jeg kjøpte rollan å lakke fangerne framme og bak. Ser med en gang litt "nyere" ut. Noen enige? Tenkte jo selfølgelig i originalfargen, selvfølgelig. Hos Toyota skal de vel ha et par-tre formuer. Noen som vet om noen bra og med fornuftige priser på sør-vestlandet? Bor på Karmøy...Kan jo ta et bilde av den når jeg fårm på sommerdekk, som et før-bilde...
Vet ikke når dette skulle kunne gjennomføres...kommer an på pris og om jeg får anledning...og kanskje om det i hele tatt har noe for seg, er jo en 13 år gammel bil etterhvert...

 #157050  av Dr.Ling
 
Jeg tok av delene, i mitt tilfelle plastrammene rundt instrumenter/CD etc. Pusset dem ned, vasket med rødsprit, brukte ikke grunning tror jeg, og det var vel det jeg gjorde feil, brukte "primer" som vel ikke er grunning??? Når jeg hadde på primer hadde jeg egentlig ikke noen gode instruksjoner, og det virket som primern tørket fort og ble seig i områder. Prøvde å pusse og vaske der disse seige flekkene kom. Deretter flere lag med lakk. Går ut fra at forarbeidet var feil. Jeg brukte mange lag med lakk.

Ble ok noen steder, og på lang avstand, men ikke så glossy / blankt som jeg hadde håpet. Ble smånuppete, og så er det disse flekkene.... er det "silikonkrater"?

Legger ved noen bilder, de 2 nærbildene av der det ble dårlig. Lær meg!
Vedlegg
dr.ling.mr2.na.mongoose 027.jpg
dr.ling.mr2.na.mongoose 027.jpg (73.64 kiB) Vist 31392 ganger
dr.ling.mr2.na.mongoose 029.jpg
dr.ling.mr2.na.mongoose 029.jpg (71.89 kiB) Vist 31383 ganger
dr.ling.mr2.na.mongoose 031.jpg
dr.ling.mr2.na.mongoose 031.jpg (101.88 kiB) Vist 31388 ganger

 #157066  av aneriks
 
Dr.Ling skrev:Jeg tok av delene, i mitt tilfelle plastrammene rundt instrumenter/CD etc. Pusset dem ned, vasket med rødsprit, brukte ikke grunning tror jeg, og det var vel det jeg gjorde feil, brukte "primer" som vel ikke er grunning??? Når jeg hadde på primer hadde jeg egentlig ikke noen gode instruksjoner, og det virket som primern tørket fort og ble seig i områder. Prøvde å pusse og vaske der disse seige flekkene kom. Deretter flere lag med lakk. Går ut fra at forarbeidet var feil. Jeg brukte mange lag med lakk.

Ble ok noen steder, og på lang avstand, men ikke så glossy / blankt som jeg hadde håpet. Ble smånuppete, og så er det disse flekkene.... er det "silikonkrater"?

Legger ved noen bilder, de 2 nærbildene av der det ble dårlig. Lær meg!
jeg trodde ikke at rødsprit var noe serlig å brukte til vasking, det innholder vel silicon? primer og grunning er vel det samme,,
når jeg grunner så pleier jeg og ta godt på og heller pusse det ned til det blir helt perfekt med litt fint papir, før jeg tar på lakk
vil tro det er grunn arbeidet som er problemet ja,

 #157147  av |plumbo
 
fanger lakkert hvis du har e10 utagaven
og lakkert intriør
Vedlegg
IMG_0221.JPG
IMG_0221.JPG (224.92 kiB) Vist 31384 ganger
IMG_0217.JPG
IMG_0217.JPG (274.51 kiB) Vist 31377 ganger

 #168852  av Antarez
 
Hvordan rød farger har du inni bilen der?
pent det der;)

 #168906  av celicat23
 
Rødsprit er feil og vaske med, ja.

 #168939  av tojo
 
På plast er silikonfjerner eller glassfiberavfetter fint å bruke. :wink:
Alfa omega her er å bruke rene kluter/papir!

Offtopic!
Ny glassfiber og gelcoat bør ha herdet i minst fire uker før det overmales/lakkeres. Eldre glassfiber og gelcoat må vaskes med mildt salmiakkvann for å få vekk alle vannoppløselige urenheter. Etter tørking må flaten avfettes med glassfiberavfetter eller en god silikonfjerner for å fjerne fett, voks og andre urenheter.

 #201013  av mikke
 
siden jeg er tidligere lakkerer , kan jeg legge til noe ang plastgrunning .når plastgrunningen skal på.skal det IKKE legges på like mye som feks vanlig grunning.dette pga at plastgrunning er 1komponent.hvis det legges på for mye i første eller 2 strøk.vil den virke mot sin hensikt og kunne få plasten til å reise seg.i verste tilfelle få lakken til å løsne i bunn. et lite tips bare. ikke bruk rødsprit eller slikt til å vaske med.da det inneholder spor av olje.og vil kunne gjøre at base og evnt klarlakk reagerer kjemisk.

 #232667  av a.c.pettersen
 
mikke skrev:Et lite tips bare. ikke bruk rødsprit eller slikt til å vaske med.da det inneholder spor av olje.og vil kunne gjøre at base og evnt klarlakk reagerer kjemisk.
Hva er best å bruke da? Isopopanol, tynner, acrysol?

 #232673  av mikke
 
det beste å bruke er silikon fjærner. vannbasert eller løsemiddelbasert spiller ingen rolle. bare ikke la det renne.da det da kan oppstå skjolder i lakken. :) isopropanol er også greit. da den rengjør og fordamper hurtig
 #255836  av uni-p
 
jeg jobber som lakkerer å har lagt meg til en vane at jeg ALTID vasker plast deler med vannbasert siliconfjerner pga. at enkelte plasttyper ikke tåler løsemiddelbasert siliconfjerner å forårsaker at plasten reagerer og reiser seg. det som det er bilde av lengere opp (mr2 interiør) er reisning i plasten, det kan også komme av at det er brukt for grov korning, ulakkerte plastdeler skal som regel ikke slipes, bare dra over med "pad" eller bare vaskes me siliconfjerner. kan bruke løsemiddel, men jeg avslutter bestandig med vannbasert. noe som også kan være lurt er å legge noen strøk med fyller før lakkering, fordi at da kan du slipe bort reisninger vis man skal være så uheldig å få d pluss att det blir et MYE bedre resultat :D