TS-ogn

Toyota Sportscar - Owners Group Norway 

  • Er dette lovlig???

  • Diskusjon om lakkering, lakkvalg, karosseri, rust etc
Diskusjon om lakkering, lakkvalg, karosseri, rust etc
 #291849  av k_one
 
Sitter å tenker på å pusse ned en bil til bare metallet for deretter å gi den noen lag med klarlakk.
Tenkte dette kunne sett ganske brutalt ut og helt klart bli veldig annerledes enn det meste annet på veien.
Men, siden vi bor i det landet vi gjør så lurte jeg på om det er noen her som vet om dette faktisk er lovlig eller ikke?
(Bilen skal være registrert og gå på vei...)
 #291855  av Supramk3turbo
 
Kan umulig være ulovlig dette, så lenge du beskytter metallet litt med klarlakk som du sier, så kan det vel ikke være noen sak. Det blir jo bare som å bytte farge på bilen. Tror dette kan bli spesielt å rått ja. he he :D
 #291863  av Supramk3turbo
 
Finnes vell andre ting man kan bruke istedet for grunning. Ikke vet jeg, men er vell ikke umulig...
 #291910  av sindrejl
 
nei det er ikke lov som celicat23 sier, pga refleksjon så kan det blende andre bilister akkurat som at chromlakk/folie ikke er lov
 #291937  av Supramk3turbo
 
He he. det har du vell egentlig rett i... :D
 #291940  av k_one
 
Det var vel det med blending etc. jeg tenkte på ja...regnet med at det ikke var lov, men måtte jo bare sjekke...hadde jo vært gøy å gjøre uansett da og sett hva onkel hadde sagt den dagen man blir stoppet... :P
 #291952  av CelicaTurbo
 
Jeg mener jeg har sett at det ikke er tillatt med chrome-lakk, men aner ikke hvilken forskrift/lov de bruker for å hindre det. Tenker det har med blending og syn å gjøre, men om det er tilfellet så ville ikke jeg vært så sikker på at bart metall med klarlakk er tillatt heller. På den annen side, tviler sterkt på at klarlakken sitter godt på bart metall, og det vil nok ruste eller bli grått etter meget kort tid så jeg vil tippe at et slikt prosjekt er ganske bortkastet ;)
 #292694  av |plumbo
 
er som du sier med tanke på chrom lakk . vil føye til floriniserende farge ( knall grønn orange ++ ) disse kan også virke blendende eller at øynene trekker spontant mot det .
 #292766  av lexusmann
 
Mener å huske jeg har lest at en sånn oljesjeik fikk en Audi A8(tror det var en sånn) lakkert helt i chrome for en tid tilbake...
Veldig spesielt, da...den Ferrari'n var rå... :wink:
 #293613  av ST182
 
Sjekka dette med biltilsynet for en tid tilbake, da jeg hadde planer om å lakke hele bilen i blå eller svart chrome. Svaret var at dette måtte de se før de kunne si om de ville slippe bilen ut på veien... altså.. de ville jeg skulle lakke om bilen for ca 70k for så å risikere at de IKKE ville godkjenne det.... så da ga jeg f... i hele greia..