TS-ogn

Toyota Sportscar - Owners Group Norway 

  • MR2 MK2 REV1 vinge - boblene er tilbake!

  • Diskusjon om lakkering, lakkvalg, karosseri, rust etc
Diskusjon om lakkering, lakkvalg, karosseri, rust etc
 #380350  av mailman1
 
Virker som å støpe ny er veien å gå for å få det holdbart. slipe og behandle virker bare som midlertidig og "kanskje" fix.
 #380397  av Sven
 
Var noen på Corevette forumet som så ut til å få fiksa det permanent da
 #380406  av predator
 
Hva med å lakkere hele vingen, også på undersiden, så ikke luft etc kommer til under der. Sliter også ,med samme problem på den ene siden. Tenkte å lakkere hele vingen , for å se om det hjelper.
 #380449  av mailman1
 
Predator, Jeg tror ikke det har noe med luft å gjøre lenger. Det har noe med glassfiber typen som er brugt. Dårlig kvalitet eller noe. Her i norge tror jeg det er frosten som er problemet. kondens inni glassfiberen som fryser og tiner kanskje.
 #380460  av mailman1
 
fikk ikke hellakkert den nei. Han slipte ned, la ny grunning, og fixa kun området som var ødelagt.

Ingen ting å si på skillsa hans ihvertfall. Jeg så ingen skille mellom den gamle og nye lakken. Var innom å så når han hadde slipt ned å lagt grunningen.
 #392076  av Wrang
 
Jeg lakket en rev 1 vinge for 5 år siden, den helsparklet jeg for å bli kvitt boblene, d er mittesmåe porer i glassfiberen som slipper ut gass som er årsaken til boblene. Den samme bilen så jeg senest idag. Å d var ingen bobler på vingen. Den hadde ikke vært lakket på nytt etter jeg lakkerte den for 5 år siden. Løsningen er helsparkling dessverre, en irriterende jobb, men d blir bra :D
 #392785  av galx
 
Har per tiden det samme problemet på min Lexus. Bakspoiler som er i glassfiber har begynt å få kviser. Tok kontakt med lakkverksted som lakkerte den for ett år siden. Og ja, det har noe med gassen som bygges opp og skal ut et sted. Det bygges gradvis opp gass fra både glassfiber og lakk inni spoiler pga. veksling mellom klima. Spesielt fra fuktig til solvarme. Glassfiberen blir ofte slik sa de, men tykk glassfiber får det mer sjeldet.
Brodern hadde tidligere både mr2 mk1 og mr2 mk2. Hadde samme problemene på bakspoilerne der også. Måtte gi opp kampen mot blærene opp og kalte det hellet for sjarm og originalt GT-bil :)
Dere får heller satse på kullfiber eller kvalitets-plast, jeg for min del går for det siste.
 #396313  av SupraJensen
 
Glassfiber er et levende produkt som gjerne kan sammenlignes med en svamp..
glassfiber blir aldri like tett som plast og karbonfiber, dermed vil det være masse porer i glassfiberen hvor det dannes gasser... før glassfiberen skal lakkes, ville jeg varmet den opp i en lakkboks eller bakeovn, for å få litt fart i gassene, samt legge den inn i et tørkerom, ca 1mnd tid, for å la glassfibern dø litt. så slipe ned vingen, å legge sprøytesparkel på den, slipes pent over, og lakk. men problemet er jo fortsatt der vist ikke spoilern eller fangeren er lakket på innsiden for å "forsegle hele glassfiberen".

Jeg skal entur imorgen til en bekjent av meg som støper glassfiber og karbon, skal snakke me han om hva den beste løsninga vil være for å få bukt med problemet. vi jobber for tia med en hellakkering av en crovette me orginalt glassfiber skall, så dær har vi samme utfordring...
 #398929  av SupraJensen
 
Til alle dere glassfiberstyling guruer, så er fasiten hær :

all glassfiber styling må forskjegles, dette vil si at vi bruker den dyreste men også beste metoden (båt metoden).

1. Kjøp inn gelcoat i riktig underfarge til din farge på bilen (gjerne blått til blått osv).
2. Se etter skader evt forsterke stylingen på strategiske plasser med glassfiber.
3. Slip ned glasfiberdelen med P320 slik at gelcoaten får heft.
4. Vask stylingen i henhold til produktet som skal brukes.
5. Sprøyt på gelcoat! 2-3 lag burde holde!
6. La dette tørke helt tørt.
7. matt ned/vannslip gelcoat på samme måte som vanelig lakk.
8. Så lakkes stylingen på vanelig måte.
9. Nyt synet av nylakka styling på bil!

og her skal det ikke være noen form for joksing, men det skal legges innvendig og utvendig på stylingen, sånn at all glassfiber er tettet med gelcoat. da blir den like tett som en båt!! så kan man lakke etter eget skjønn, alltså om man skal spandere lakk innvendig i stylingen eller ikke.

De som velger denne framgangs måten vil fort se at Gelcoaten dekker godt og er ganske kjukk, så dette hjelper godt på evt små strukturer i glassfiberen (fyller utgår pga av dette). men jeg vil understreke å lese produktdatabladene nøye (bruker veiledning) fordi ikke alle produkter er like, og noen krever primer, forskjellige korninger på pussepapiret osv.

lykke til
mvh
Michael