TS-ogn

Toyota Sportscar - Owners Group Norway 

  • MR2 MK2 REV1 vinge - boblene er tilbake!

  • Diskusjon om lakkering, lakkvalg, karosseri, rust etc
Diskusjon om lakkering, lakkvalg, karosseri, rust etc
 #379960  av mailman1
 
Jeg fikk pussa ned og relakkert hele bakvinga i fjor sommer. Nå ser jeg boblene er tilbake som om ingenting har skjedd. Den har jo ikke fått særlig mye sol. Men frost og is har den sett i vinter.

Uansett så er det noe uggent med glassfiberen i denne vinga. Atledreier har akkurat samme problem.
Hva må gjøres med vinga for å få bukt med boble problemene?

Det er ikke poeng i å fikse det på ny me mindre vi har en skuddsikker metode å behandle overflaten med noe slik at det ikke skjer igjen.

Er det noen smarte hoder der ute som har fikst dette før? Hva gjorde dere?
 #380175  av john_e
 
Vet i alle fall at de fleste med rev1/2 vingen har det problemet, så det kan virke som det er dårlig kvalitet/porete glassfiber som fanger luft under lakken.
Aner ikke hva man kan gjøre for å hindre at det kommer tilbake, så min vinge er tatt av og pusset ned. Den ligger bare å venter på et godt anti-boble produkt.
 #380205  av mailman1
 
Hva med å kaste den i ovn? altså.. steke den litt. kanskje... den vil svette av seg å bli tørrere/fastere.. vet ikke jeg. :P
 #380206  av hmsilset
 
Kom tilbake 1 år etter lakking på min også..Blir klarlakk når min blir hel lakkert i mai.Satser på at det tar lengre tid da :)
 #380210  av Mr_Storbrua
 
hmsilset skrev:Kom tilbake 1 år etter lakking på min også..Blir klarlakk når min blir hel lakkert i mai.Satser på at det tar lengre tid da :)
Har nok desverre ikke noe å si om man bruker klarlakk eller ikke..

Er nok luft i glassfiberen som prøver ogf komme ut når varmen kommer.. Når bilen står i sola og sånnen ting f.eks.
 #380211  av hmsilset
 
Mr_Storbrua skrev:
hmsilset skrev:Kom tilbake 1 år etter lakking på min også..Blir klarlakk når min blir hel lakkert i mai.Satser på at det tar lengre tid da :)
Har nok desverre ikke noe å si om man bruker klarlakk eller ikke..

Er nok luft i glassfiberen som prøver ogf komme ut når varmen kommer.. Når bilen står i sola og sånnen ting f.eks.
Men den original ss lakken er jo helt myk.Trodde ett par lag klarlakk ville hjelpe..Time will show :D Heller lakke opp igjen hvert andre år da.Koster ett par tusen men.
 #380214  av mailman1
 
heh.. det må jo være noen der ute som har klart å få bukt med problemet.
Kanskje jeg skal ta vinga av og få noen til å støpe en lik vinge på nytt... :\ kanskje i karbonfiber.. også lakkere den. Liker den originale rev1 vinga. Men ikke med bobler! :P


Det nevntes luft og varme/sol... dette har jeg vondt for å tro. Den har nesten ikke sett sola siden jeg reparerte den! Den så sol i 2 måneder kanskje. Så har den stått under kalesje i vinter. Tok den fram en måned siden. Da var den fremdeles ok. Men nå ser jeg det begynner. Og.. Null sol.
 #380216  av Mr_Storbrua
 
mailman1 skrev:heh.. det må jo være noen der ute som har klart å få bukt med problemet.
Kanskje jeg skal ta vinga av og få noen til å støpe en lik vinge på nytt... :\ kanskje i karbonfiber.. også lakkere den. Liker den originale rev1 vinga. Men ikke med bobler! :P


Det nevntes luft og varme/sol... dette har jeg vondt for å tro. Den har nesten ikke sett sola siden jeg reparerte den! Den så sol i 2 måneder kanskje. Så har den stått under kalesje i vinter. Tok den fram en måned siden. Da var den fremdeles ok. Men nå ser jeg det begynner. Og.. Null sol.
Mulig det kan hjelpe og borre ett par små hull under vinga.. husker ikke helt om den er hul men.. Er noe gasser eller fukt i spoileren som skal ut, kan også kanskje gå an og slipe ned lakken, å lgge den i sola, eller tørke den i en sprøytekabin.. for og få ut alle gassene fra glassfiberen..
 #380218  av mailman1
 
Hvis den er hul så kan det være nøyaktig dette som er problemet, som du sier. Frost, kondens. fukt. også på nytt, frost, is. Så bygger det seg opp trykk inni vinga over tid. hmm..

Det hørtes jo logisk ut. Jeg kan ikke finne mange med dette problemet i mildere strøk mr2.com osv.. Har søkt og søkt, finner ingen som har spesielt problem med dette.
 #380221  av Sven
 
Min erfaring er at det blir verst på vinterstid, så tror nok det er kulde, kondens osv som har skylda ja.
Håper du finner ut en løsning på dette.
Er ganske sikker på at den er hul, så mulig det hjelper med et par dreneringshull.

Kult du liker Rev. 1 vingen, jeg syns også den er penest 8)
 #380224  av mailman1
 
Ska faen kappe den i to og legge inn varmekabler :lol:
 #380264  av john_e
 
De ytterste delene av vingen kan ikke bygge opp trykk i hulrommet, er jo som en opp-ned skål hvis du tar den av.
Tror det bare blir fanget i strukturen til glassfiberet jeg :)
 #380271  av mailman1
 
aha... ok så da utelukker det trykk teorien. Da bobler skjer på sidebitene og.

Har spurt en fyr på mazda ogn om hvor mye han skal ha for å støpe kopi i karbonfiber. :)
 #380301  av Helgeland
 
mailman1 skrev:aha... ok så da utelukker det trykk teorien. Da bobler skjer på sidebitene og.

Har spurt en fyr på mazda ogn om hvor mye han skal ha for å støpe kopi i karbonfiber. :)
har samme problem jeg.. så gi besjed hvis du finner ut av det.