TS-ogn

Toyota Sportscar - Owners Group Norway 

  • SmÃ¥ sprekker i lakk: Hjulbue og litt under førerdør (mr2)

  • Diskusjon om lakkering, lakkvalg, karosseri, rust etc
Diskusjon om lakkering, lakkvalg, karosseri, rust etc
 #388948  av GhostRider88
 
Hei

Etter å ha lakket over noen steinsprut under et lite område på førerdør og litt i venstre hjulbue foran. Så har det kommet noen små tilsynelatende overfladiske sprekker i klarlakken. Dette har kommet i løpet av vinteren (bilen stått i oppvarmet garasje til vinterlagring). Dette har omtrent skjedd etter hver vinter og jeg begynner å bli temmelig lei. Lakker med toyota sin egen tokomponente lakk (lakk kode 202) og har pleid å pusset ned - fått vekk fett og smuss - grunning - 2-3 strøk svart og 2-3 strøk klarlakk. Men det kommer alltid små sprekker etter en stund. Vurderer nå å ta bilen med til lakkverksted så de får utbedre det. For er nærmest en belastning å gjennomgå dette vært år med min kjære mr2.

Det er ikke snakk om rust i mitt tilfelle, så om det er noen her som mener at det ikke er farlig med noen små sprekker i, tilsynelatende klarlakken, så avventer jeg til det evt. blir noe mer før jeg bestiller time til lakkering.

Hva mener dere jeg skal gjøre, avvente, eller bestille time til lakkering?

Takker for svar :)
 #388973  av GhostRider88
 
GhostRider88 skrev:Hei

Etter å ha lakket over noen steinsprut under et lite område på førerdør og litt i venstre hjulbue foran. Så har det kommet noen små tilsynelatende overfladiske sprekker i klarlakken. Dette har kommet i løpet av vinteren (bilen stått i oppvarmet garasje til vinterlagring). Dette har omtrent skjedd etter hver vinter og jeg begynner å bli temmelig lei. Lakker med toyota sin egen tokomponente lakk (lakk kode 202) og har pleid å pusset ned - fått vekk fett og smuss - grunning - 2-3 strøk svart og 2-3 strøk klarlakk. Men det kommer alltid små sprekker etter en stund. Vurderer nå å ta bilen med til lakkverksted så de får utbedre det. For er nærmest en belastning å gjennomgå dette vært år med min kjære mr2.

Det er ikke snakk om rust i mitt tilfelle, så om det er noen her som mener at det ikke er farlig med noen små sprekker i, tilsynelatende klarlakken, så avventer jeg til det evt. blir noe mer før jeg bestiller time til lakkering.

Hva mener dere jeg skal gjøre, avvente, eller bestille time til lakkering?

Takker for svar :)

Ingen?
Har vurdert å bestille time til lakkering på disse to områdene, men om det er noen her som av erfaring og har opplevd noe lignende, og mener at dette ikke er rustfeller (bilen brukes ikke om vinteren). Så vet jeg ikke om det er vært å bruke noen tusen på små bagateller som kun jeg legger merke til.
 #388992  av jacquelin
 
Hvordan ser de sprekkene ut? Sånn normale eller i et mønster liksom? Er jo vanskelig å si, men jeg vil tippe at noen av produktene du bruker reagerer med hverandre, eller at det kanskje er noe som ikke har vært helt tørt. Har du slipt ned til stålet når du har fikset? Problemet kan ligge underst. Evt grunningen du bruker? For både baselakken og klarlakken kom fra Toyota? Hvis det er krakkelert lakk så er det noen produkter som ikke går sammen. Men da syns det med en gang du legger på. Men tror at hvis det ikke har vært vært helt tørt mellom strøkene ( eller under der du har vært ) så kan det komme til syne etterhvert. Kanskje med tanke på at den har stått oppvarmet? Hmm, litt usikker, og dette ble sikkert et rotete svar. :p Men for å være sikker på at problemet forsvinner er det vel best å levere bilen til lakkverksted. Tror også du hadde sett det vist det hadde vært rust. For da hadde det vel vært sprekker igjennom evt. sparkel også. Men bilder er fint. :P
 #389000  av GhostRider88
 
jacquelin skrev:Hvordan ser de sprekkene ut? Sånn normale eller i et mønster liksom? Er jo vanskelig å si, men jeg vil tippe at noen av produktene du bruker reagerer med hverandre, eller at det kanskje er noe som ikke har vært helt tørt. Har du slipt ned til stålet når du har fikset? Problemet kan ligge underst. Evt grunningen du bruker? For både baselakken og klarlakken kom fra Toyota? Hvis det er krakkelert lakk så er det noen produkter som ikke går sammen. Men da syns det med en gang du legger på. Men tror at hvis det ikke har vært vært helt tørt mellom strøkene ( eller under der du har vært ) så kan det komme til syne etterhvert. Kanskje med tanke på at den har stått oppvarmet? Hmm, litt usikker, og dette ble sikkert et rotete svar. :p Men for å være sikker på at problemet forsvinner er det vel best å levere bilen til lakkverksted. Tror også du hadde sett det vist det hadde vært rust. For da hadde det vel vært sprekker igjennom evt. sparkel også. Men bilder er fint. :P
Takk for svar.

det er ikke krakkelert vil jeg tru i og med at det ikke er et spesielt mønster og at det skjer etter en hel sommer og en hel vinter. Det kan være som du sier at det ikke har vært 100% tørt mellom hvert lag. Og mulig jeg har tatt litt mye klarlakk..

Blir nok lakkverksted nå og i den forbindelse så lurer jeg på om de evt må slipe ned hele område under døren, altså slipe vekk fugemassen og legge på ny? det område jeg vil utbedre er på ca 3 cm i underkant av fugemassen på førerdør.
Må jo uansett la de se på det og la de selv gjøre det de mener er best med tanke på resultat.
 #389015  av GhostRider88
 
jacquelin skrev:Ja, regner med de tar vekk alt, i tilfelle det er noe under som lager problemer. Men en ting jeg misforstod, under døren? Ikke på utsiden liksom?
Nei er på innsiden og like under fugemassen. Viker som det er fra forrige eier og at det har vært noe i mellom døren og innstegningslisten, som har ført til et sår lignende steinsprut. var rent metall/hvit grunning der hvor såret var.

Å ang bilder, så kan det bli vanskelig, siden det nesten ikke er mulig å se sprekkene med mindre man er veldig nær og ser med lommelykt :P

Skal snakke med en lokal lakkerer til uka, så da skal det nok endelig bli bra og jeg kan nyte bilen fult ut ;)
 #401439  av DanielJ
 
For meg høres det nokk ut som om lakken reagerer på noe i underlaget (koker opp). Legger du for mye grunning kan det ligge igjen løsemidler som ikke er ferdig gasset for du har lagt base og klarlakk. Skal dette bli helt bra, må nokk alt bort og gjøres om igjen eventuelt på et lakkerings verksted.