TS-ogn

Toyota Sportscar - Owners Group Norway 

  • Lakkering av innside i bil

  • Diskusjon om lakkering, lakkvalg, karosseri, rust etc
Diskusjon om lakkering, lakkvalg, karosseri, rust etc
 #392802  av Ã˜rjanN
 
Heisann!

Jeg skal lakkere min Toyota Soarer på innsiden, og pappa sier at det er billigst å bruke sprayboks til dette. Spørsmålet mitt er, blir det bra med sprayboks? Er det nødvendig med klarlakk når man lakkerer inni?

Det skal jo selvfølgelig grunnes og gjøres bra før det lakkes, men holder sprayboks til å lakke innsiden? Snakker om gulv og oversiden av mellom aksel tunnelen :)



Takker på forhånd for svar!
 #392804  av ErikG
 
Bare bruk bengalakk og sprøyte. Regner med dette er en banebil. Sprayboks blir fort dyrt for du trenger en god del bokser for en hel bil innvendig.
 #392805  av Mr_Storbrua
 
enig med erikg. Kan vel eventuelt bare rulle den på, med skumrulle. Sprayboks er ikke gode saker, da det oftest er 1K. Du kan kjøpe 2K sprayboks, men de koster litt. Da kan du like gjerne kjøpe lakk, og sprøyte..
 #392814  av Mr_Storbrua
 
Scotty skrev:Funker jo om man kjøper biltema sprayboks egentlig. Koster 60kr boksen, 4 bokser holder vel? 240kr. Så slipper man å bruke energi på å skaffe sprøyte, kompressor osv.

Har vel aldri prøvd biltema lakk, men om du ruller, så slipper du også å bruke energi på å skaffe sprøyte, kompressor osv.. om ikke han allerede har det. Men jeg ville aldri brukt biltema lakk på min bil. om man tilfeldigvis skal bruke 2K lakk ved senere lakkering, så vil det mest sannsynlig reagere med biltemalakken.

Det absolutt enkleste, som krever minst maskering, er kjøpe lakk, og rulle den på. bruke kost i kriker og kroker.. Blir helt ok resultat.. Blir ikke noe særlig bedre med sprayboks hvertfall..
 #392815  av Ã˜rjanN
 
Ser vel ut så det blir bengalakk. Både kompressor og sprøyte har jeg, så det er null problem. Hva blir best, skumrull eller sprøyte?
 #392816  av Mr_Storbrua
 
angående finish, så er det sprøyte. Men det er jo ett helsikkes maskeringsarbeid.. det slipper du med rulla..
 #392871  av Ã˜rjanN
 
Blir sprøyte :) Har ikke dårlig tid, så maskering skal gå fint. Bare tynner bengalakken ut med noe whitesprit eller aceton.
 #392879  av Ã˜rjan
 
Bilde
Bilde

Her er bilder fra når jeg lakka innvendig i vinter.. Det er ikke så ille jobb som folk skal ha det til, bare pass på at alt av asfalt matter er tatt ut, og skikkelig vasket.

Anbefaler deg å pusse ned skikkelig innvendig også om du skal ha det fint, hvis ikke vill det flasse fort av igjen.

Også er det viktig at alt er helt ribbet for skikkelig resultat, og maskering av evt. dashbord osv.. Egentlig ganske fort gjort..

Jeg tok ut alt av ledningsnett på bilen og ribba den helt, for å forenkle jobben med maskering og selve lakkeringsjobben.

Obs, det går med VELDIG mye lakk innvendig, litt mer enn på hele bilen utvendig faktisk..
 #392888  av Ã˜rjanN
 
Ørjan: Hvilken lakk har du brukt her da? Er ikke så mye å maskere annet en vinduer og litt annet, siden dashboardet er allerede tatt ut :)
 #392918  av Ã˜rjan
 
jeg brukte en slags kameleon lakk med mye flakes.. Anbefales ikke pga pris..
 #393157  av Andrepedersen
 
Skal gå helt fint å lakke innsiden av dører osv, me sprayboks. Du kan oppnå et knallresultat med boks, dersom du påfører lakken skikkelig og forarbeidet er godt. bruker å lakke felger mye med boks og har aldri slitt med dårlig resultat, eller slitestyrken på lakken. men så er det også det som di ovenfor nevner at både inni bilen går det mye suppe, og da vill det bli mange bokser som igjen koster og i å me at du har sprøyte og komp, er det ingen tvil i at du burde kjøpe deg lakk til det.

:)
 #396311  av SupraJensen
 
Bengalakk er FYFY i lakkeringsverden!!! du kommer til å angre den dagen du skal bruke vanlig lakk, da vil det reagere me bengalakken da den aldri blir å herde, å er ganske myk.. min anbefaling når d gjelder pris og finnish, er å kjøpe lastebillakk (basefarger) dette er BILLIG!!! for lakken som blir brukt er en epoksy aktig lakk, å er dermed veldig slitesterk samt at den strekker seg pent for fin finnish, vil du ha den mere holdbar legger du på klarlakk :wink:
da vi lakka en traktor, betalte vi vel ca 250kr for 5liter rød lakk, må jo ha herder og tynner, men er uansett billig, nesten like billig som bengaen ;)
 #396318  av Ã˜rjanN
 
Hehe, helt sant! har bestemt meg for å ikke bruke bengalakk, det blir bare drit når jeg skal lakkere den senere.. så har bestemt meg for å bruke 3 in 1 Powercoat! det burde ikke være noe problem med og er svært bra for den prisen ;)