TS-ogn

Toyota Sportscar - Owners Group Norway 

  • Reparere frontfanger.

  • Diskusjon om lakkering, lakkvalg, karosseri, rust etc
Diskusjon om lakkering, lakkvalg, karosseri, rust etc
 #400610  av 3rlend
 
Heihei!

Min bror rygget bruksbilen med kroken rett i hjørnet på mr2'en.
Det resulterte i et rundt hull i plastikken.

karosseri mestere, del deres hemmeligheter !
 #400627  av Mr_Storbrua
 
Du kan prøve å "sveise" det, visst det er sprekt i plasten. Eller så fins der jo mye fint plastlim :)

Legg ut ett bilde av skaden. Er lettere å komme med råd når man har sett skaden.
 #400645  av 3rlend
 
skal legge ut bilde senere idag! :)

jeg lurte på om det gikk an å bruke loddebolt å sveise med ? :P
 #400655  av Mr_Storbrua
 
ja, det går bra det. Så kan du se bak på fangeren om du kan skjære av en bit med plast en vei, som du bruker når du "sveiser"
 #401052  av Mr_Storbrua
 
Ville bare varma med en hårføner, eller helst varmepistol, for å fu tu bulken igjen, så kan du eventuelt lime det med plastlim, og forsterke bak, eller prøve å sveise det. da må du finne en plass på fangeren du kan skjære av en liten bit, som du kan tilsette i "sveisen"
 #401438  av DanielJ
 
Kan starte med å si at det vil aldri bli så bra som før! Men her er hva jeg ville gjort :) Varm opp plasten med varmluftpistol og la den komme tilbake til rett posisjon. Bruk en kniv til å lage en "V" formet fuge langs alle sprekker. Matt området på innsiden av fangeren. Bruk engnet plastlim/reprasjonssett til å lime på baksiden av fangeren, så legger på en slags plastduk med tråder inni (i allefall det vi bruker på jobb..) mot limet. Dette skal stive av for det skadde området. Nå har du tre alternativ for hva du skal gjøre utvendig. Nummer 1, du kan bruke varmluftpistolen til å smelte plasten i fangeren og dra den sammen mot hverandre, slit at det som har revnet draes over hverandre og smelter sammen. Nummer 2, du kan bruke plastlim slik som på baksiden. Da fyller du bare igjen sprekkene. Nummer 3, du han plastsveise sammen fangeren med varmluftpistol og en strimle med PP-plast, så tetter du igjen sprekken og smelter den sammen. Uansett hva du gjør må du sparkle over og grunne skikkelig for siste finish :)

Velger du å bruke metode nummer 2, må du huske at lakkerer ikke må sett varme på fangeren. Altså ikke sette den på tørk etter lakkering. Da må den lufttørke! Vis det blir for varmt kan limet trekke seg litt tilbake og da blir det en liten innoverkul der du har limt.
 #401472  av Mr_Storbrua
 
Bare tørke limet med varme.. Den varmen han har i lakkboksen er ikke så langt unna det han kan få en varm sommerdag..
 #401506  av DanielJ
 
Det kan han eventuelt gjøre, da vil det synke litt. Selv ville jeg ha sveiset fangeren og smeltet den mest murlig sammen!
 #401536  av 3rlend
 
hmm... i min verden virker det som jeg heller skal kjøpe meg en ny fanger :P
 #401540  av Mr_Storbrua
 
Det er jo absolutt også en mulighet :)

Forresten DanielJ, mulig du har sjekka dette iom at du akkurat har lakka bilen din. Men nyere fangere har hvertfall en innblanding av "søppelplast" i pp plasten, som gjør at man kan slite med å sveise kun med pp tilsetninger. Derfor man helst skal bruke en bit av selve støtfangeren som tilsetning i sveisinga.
 #401597  av 3rlend
 
Var da pokker at jeg har kastet gamle fangeren i søpla :p
Kunne skjært fine biter av den
 #401848  av Andrepedersen
 
Det er absolutt mulig å få den sammen igjen, men den vill aldri bli like bra som før. Ser ikke vitsen med å bruke masse timer på det, når en like greit kan kjøpe seg en ny/brukt fanger, å slippe banninga :)

Har du sett her på salgsdelen av forumet om det er noen som selger en brukt fanger?
 #401863  av mr292
 
du får rope ut om du er interessert, har fanger til salgs, isopor inlegget kan følge med om du vil.
lakken sitter løst ettersom fangeren er ubehandla under. bilen min ble frontskada av forrige eier, slik at fangeren ble kjøpt ny i norge (etter 2002 i hvertfall, da den ble importert).

slenger med ett bilde så får du se at lakken løsner, midtsøyla som går på langs mellom tåkelyktene er borte, og patentbandet du ser på bildet er bare til "pynt" (det er ikke festa i nedkant engang)

du får sende meg en pm om du er interessert.