TS-ogn

Toyota Sportscar - Owners Group Norway 

  • Tectylere skjermbuer pÃ¥ mr2 mk2?

  • Diskusjon om lakkering, lakkvalg, karosseri, rust etc
Diskusjon om lakkering, lakkvalg, karosseri, rust etc
 #412917  av GhostRider88
 
Har vurdert å legge tectyl på skjermbuene (skjermkanten) på min mr2. Den har blitt profosjonelt tectylbehandlet av firma i 2006 og har selv vedlikeholdt dette, da i hovedsak hjulhus og understell.

Men selve skjermbuene er ikke belagt med tectyl og jeg har kjøpt inn slik tectyl (fiberforsterket) som er beregnet til bruk på steinsprut utsatte områder, som skjermer, hjulburer, understell o.l. og påføres med pensel.

Link til tectylen: http://www.biltema.no/no/Bilpleie/Rustb ... et-362431/

Men er usikker på om jeg kun skal legge i skjøten mellom innerskjerm og skjermbuen. Vet liksom ikke hvor lurt det er å smøre på selve skjermbuen (tenker på når bilen vaskes og dette dras ut).

Tectylen er ment for å beskytte i hovedsak mot steinsprut.

Noen som har noen tips og råd å komme med og om det i hele tatt er gunstig å legge på tectyl i skjermbuen? (har lagt tectyl rundt skruefestene til skjermbuene, men ikke mer enda)

Takker for svar :)
 #412941  av Audun F
 
Vel... Først og fremst - har du prøvd den Biltematectylen tidligere? Er ikke alle som er like fornøyde med hverken den eller den som du får kjøpt på Torshov (styr unna den siste i alle fall!)...

Uansett, jeg har selv for å være sikker tectylert hele hjulbuen helt ut til der hvor lakken begynner. Det er jo strengt tatt hverken pent eller nødvendig å tectylere synlige lakkerte overflater? Mulig jeg ikke har skjønt hva du spør om her men...

Hvis det er plasten du tenkte å tectylere ville i alle fall jeg anbefalt å ikke gjøre det - blir så innmarri grisete att ;) Hvis det ikke er plasten - hvor planlegger du då legge på tectyl da?
 #412948  av GhostRider88
 
Audun F skrev:Vel... Først og fremst - har du prøvd den Biltematectylen tidligere? Er ikke alle som er like fornøyde med hverken den eller den som du får kjøpt på Torshov (styr unna den siste i alle fall!)...

Uansett, jeg har selv for å være sikker tectylert hele hjulbuen helt ut til der hvor lakken begynner. Det er jo strengt tatt hverken pent eller nødvendig å tectylere synlige lakkerte overflater? Mulig jeg ikke har skjønt hva du spør om her men...

Hvis det er plasten du tenkte å tectylere ville i alle fall jeg anbefalt å ikke gjøre det - blir så innmarri grisete att ;) Hvis det ikke er plasten - hvor planlegger du då legge på tectyl da?
Ser jeg er litt uklar i beskrivelsen her. Det er snakk om der selve skjermen møter innerskjermen, som er i plast. Skal ikke legge techtyl på plastskjermen.
Så er liksom undersidene av skjermene som er lakkert jeg tenker å pensle på et tynt lag for å skåne mot steinsprut.

Stoppet etter å ha lagt et tynt lag rundt skruefestene som fester den lakkerte skjermen til innerskjermen. Nettopp med tanke på det du sier om å legge tectyl på lakkerte overflater.
Vedlegg
Det området som er med rødmarkert
Det området som er med rødmarkert
IMG_0838.jpg (133.84 kiB) Vist 18095 ganger
 #413001  av Audun F
 
Mulig jeg tolker bildet ditt feil, men det området du har markert her - det er vel på en plastfanger? I så fall er det vel ingen vits heller å ha på noe som helst?

Igjen, tectyl er fine greier, men jeg ville kun brukt det ut til overgang mellom ikke synlig understellsområde (som inni skjermbuen) og lakkert område.
 #413030  av GhostRider88
 
Audun F skrev:Mulig jeg tolker bildet ditt feil, men det området du har markert her - det er vel på en plastfanger? I så fall er det vel ingen vits heller å ha på noe som helst?

Igjen, tectyl er fine greier, men jeg ville kun brukt det ut til overgang mellom ikke synlig understellsområde (som inni skjermbuen) og lakkert område.
Det er ikke plastfangeren men underkant av selve hjulbuen som innerskjermen er festet til. Er snakk om kanten på skjermen som bøyer seg inn i hjulhuset (hjulbuen). Denne er lakkert og utsatt for steinsprut.

Men jeg har vel egentlig selv sett at det blir mer til hinder enn forebyggende, da tectylen lett kan bli dratt ut når jeg skal vaske bilen i hjulskjermkantene. Får heller flekke over steinsprut når den kommer med touch up pennen jeg har kjøpt hos min lokale lakkerer :)
 #413041  av Audun F
 
GhostRider88 skrev:Det er ikke plastfangeren men underkant av selve hjulbuen som innerskjermen er festet til. Er snakk om kanten på skjermen som bøyer seg inn i hjulhuset (hjulbuen). Denne er lakkert og utsatt for steinsprut.

Men jeg har vel egentlig selv sett at det blir mer til hinder enn forebyggende, da tectylen lett kan bli dratt ut når jeg skal vaske bilen i hjulskjermkantene. Får heller flekke over steinsprut når den kommer med touch up pennen jeg har kjøpt hos min lokale lakkerer :)
Ah, bildet er den veien :D
Konklusjonen din høres riktig ut - jeg har selv forøvrig aldri hatt problemer med steinsprut på det området...
 #413069  av GhostRider88
 
Audun F skrev:
GhostRider88 skrev:Det er ikke plastfangeren men underkant av selve hjulbuen som innerskjermen er festet til. Er snakk om kanten på skjermen som bøyer seg inn i hjulhuset (hjulbuen). Denne er lakkert og utsatt for steinsprut.

Men jeg har vel egentlig selv sett at det blir mer til hinder enn forebyggende, da tectylen lett kan bli dratt ut når jeg skal vaske bilen i hjulskjermkantene. Får heller flekke over steinsprut når den kommer med touch up pennen jeg har kjøpt hos min lokale lakkerer :)
Ah, bildet er den veien :D
Konklusjonen din høres riktig ut - jeg har selv forøvrig aldri hatt problemer med steinsprut på det området...
Bra at jeg har medhold ;)

Nå skal det sies at jeg er i overkant nøye å går med lommelykt i skjermkantene på hver hjulbue å ser etter sår i lakken.. :lol:

Er nok mer hensiktsmessig å polere skjermkantene for å forebygge steinsprut.
 #413073  av Andrepedersen
 
Det er rett som du sier at dette området er veldig utsatt for steinsprut, skitt og ikke minst fuktighet. Dette i en blanding skaper en fæl rust. Når jeg fikk bilen min hjem fra lakkering venta jeg 14dager, for å få lakken til å herde litt, også hadde jeg på tectyl på alle skjermbrettene du forklarer her. Det har jeg gjort på di fleste bilene jeg har hatt, og har aldri fått noen problem ved polering, vaks etc. Og, det viktigeste av alt har jeg ikke sett antydning til rust heller.

Etter min mening er det bare å kjøre på. kommer iallefall til å fortsette å gjøre det med mine biler.
 #413082  av GhostRider88
 
Andrepedersen skrev:Det er rett som du sier at dette området er veldig utsatt for steinsprut, skitt og ikke minst fuktighet. Dette i en blanding skaper en fæl rust. Når jeg fikk bilen min hjem fra lakkering venta jeg 14dager, for å få lakken til å herde litt, også hadde jeg på tectyl på alle skjermbrettene du forklarer her. Det har jeg gjort på di fleste bilene jeg har hatt, og har aldri fått noen problem ved polering, vaks etc. Og, det viktigeste av alt har jeg ikke sett antydning til rust heller.

Etter min mening er det bare å kjøre på. kommer iallefall til å fortsette å gjøre det med mine biler.
Tenker å polere alle skjermbrettene i morgen å muligens legge på tectyl. Hvordan har du påført tectylen? (pensel, spry) og fornyer du den når det har gått en tid (fjerner gammel tectyl, legger på ny), eller er det en engangs modifikasjon?

Nå er det kanskje vært å nevne at mr2'en kun brukes fine sommerdager og ser aldri salt og snø..
 #416339  av Andrepedersen
 
GhostRider88 skrev:
Andrepedersen skrev:Det er rett som du sier at dette området er veldig utsatt for steinsprut, skitt og ikke minst fuktighet. Dette i en blanding skaper en fæl rust. Når jeg fikk bilen min hjem fra lakkering venta jeg 14dager, for å få lakken til å herde litt, også hadde jeg på tectyl på alle skjermbrettene du forklarer her. Det har jeg gjort på di fleste bilene jeg har hatt, og har aldri fått noen problem ved polering, vaks etc. Og, det viktigeste av alt har jeg ikke sett antydning til rust heller.

Etter min mening er det bare å kjøre på. kommer iallefall til å fortsette å gjøre det med mine biler.
Tenker å polere alle skjermbrettene i morgen å muligens legge på tectyl. Hvordan har du påført tectylen? (pensel, spry) og fornyer du den når det har gått en tid (fjerner gammel tectyl, legger på ny), eller er det en engangs modifikasjon?

Nå er det kanskje vært å nevne at mr2'en kun brukes fine sommerdager og ser aldri salt og snø..

Gjør det reint først, bruk blå 3m maskeringstape og masker så langt ut som du ivll tectylen skal beskytte. Bruk pensel for påføring. Jeg har tenkt til å fjerne den, for å så legge på ny om jeg har bilen så lenge at det er nødvendig.. :) Min bil blir heller ikke brukt om vinteren. Men, er alikavell greit å ha den beskytta da fuktige sommere kan skape like mye rust som på vinteren.