TS-ogn

Toyota Sportscar - Owners Group Norway 

  • Kollisjonsskade, rÃ¥d og tips?

  • Diskusjon om lakkering, lakkvalg, karosseri, rust etc
Diskusjon om lakkering, lakkvalg, karosseri, rust etc
 #448087  av Tekumseh
 
Har vært uheldig med Celica'n min. Fikk en bil inn i passasjerdøra.

Dør og framskjerm er en enkel sak, men går det å rette opp kanalen? Eller må man kjøpe ny/evt hvor får man kjøpt ny kanal?
Er det mulig å rette opp A-stolpen provisorisk eller må den til oppretting for 10-talls tusenlapper?

Dårlig bilde, men viser kanal og høyre framdør, litt av skjermen.

Delikat sak med mer i lån enn verdi på bilen...
Vedlegg
Rhpic920a.jpg
Rhpic920a.jpg (382.25 kiB) Vist 16594 ganger
 #448088  av Sarlacc
 
Høres og ser kjipt ut :-(
Går ut fra at det ikke kan gjøres til en forsikringssak, enten på ansvarsforsikringa på den andre bilen eller kasko på Celicaen?
 #448099  av Tekumseh
 
Rhpic939.jpg
Rhpic939.jpg (509.91 kiB) Vist 16576 ganger
Problemet er at bilens verdi er mye under det jeg har i lån. (Ligger i ca 50.000 - lån på 70.000)
Hørtes ut på takstmann som det ble kondemnering, dvs da sitter jeg igjen uten bil med 20.000,- i lån.
Har full kasko og meldt opp sak (var min feil, så det kan også bli avkortning pga det).

Skulle gjerne vite om det går å reparere den "selv," og hva det ca vil koste.
 #448108  av Sarlacc
 
Er ganske sikker på at hvor mye du har i lån ikke spiller noen rolle i en forsikringssak, det er bilens verdi etter reparasjon minus kostnaden for å reparere som avgjør.

Jeg ble påkjørt bakfra i min gamle rustholk av en KE70, og forsikringsselskapet vurderte skaden som dyrere å reparere enn bilen ville være verdt etter reparasjon.
Så jeg fikk utbetalt de de mente var bilens verdi (en slags listepris, jeg fikk veldig godt betalt), og fikk beholde bilen. Kjørte med den i lang tid etterpå uten å gjøre noe med skaden.

Jeg ville tatt en prat med forsikringsselskapet og spurt:
- Vil dere reparere skaden, og hvis ikke, hvor mye får jeg utbetalt?
- Hva koster det meg i bonustap?
 #448112  av ArildM
 
Som Sarlacc, her vil forsikringa vurdere reparasjonspris opp mot verdien av bilen.
Drar du på Toyota og får takst får du garantert en høyere takst enn det bilen er verdt, og hva bilen er verdt vil forsikringa oftest ta ut fra hva en slik bil koster i snitt på Finn.no (har hatt folk som har brukt dette som dokumentasjon for hva bilen er verdt).

Da får du som regel muligeten til å ta et forsikringsoppgjør hvor du selv velger å få utbetalt en viss sum penger for bilen, da ut fra de overstående faktorene. Disse pengene sender du til Knut i Latvia som fikser opp bilen for ca halvparten av det du får utbetalt i forsikringsoppgjør.

Han retter opp og ordner opp bilen slik at den blir bedre enn hva den var når den ble krasjet, og du sitter igjen med nok penger til en ukes heisatur til Latvia i August, evt spare det som blir til overs og betale ut en god slump av det du har i lån på den.

Knut har gjort dette mange ganger før, og det er en god måte å få ordnet opp i slike skader på hvis du ønsker å få bilen i god stand igjen.

Knut har pusset opp to av mine MR2er (totalrenovert), og kan anbefales varmt.
Ta kontakt med han på melding på facebook:
www.facebook.com/sianamaste
Eller på Epost:
sianamaste@inbox.lv

Så geleider han deg gjennom hvordan du får løst dette på best mulig måte. Legitimt og greit :D
 #448147  av Tekumseh
 
Takker for tips :-)
Dette med Knut høres ut som en veldig bra ide, benytte tannlege for restrerende penger så har man spart mer på reisen.
Skal undersøke nærmere når jeg har fått "tilbud" fra forsikringsselskapet.

Lakken har så vidt sprukket et lite sted på A-bjelken ved nedre dørhengsel, tror ikke den er skjev jeg. Kanalen er sammenklemt på 35 x 20 cm ca.

Hvordan stiller det seg i forhold til EU da?
 #448155  av Tekumseh
 
Da ble jeg tilbudt 62 lapper for bilen og den blir kondemnert.
Det er vel bare å akseptere, selv om det blir noen lapper i restlån.

Men takk for innspill uansett :-)
 #448157  av Inz4ne
 
Aldri aksepter første tilbud fra forsikringsselskap, min første bil hadde jeg et uhell med og da var første tilbud at den skulle kondemneres og jeg skulle få 16k etter noe krangling så endte jeg med ca 25k og beholdt bilen.
 #448158  av mr2storbrua
 
Om du får beholde bilen og mottar penger til å fikse opp, så trekker forsikringsselskapet fra mva fra takseringen. Dette fordi forsikringsselskapet selvfølgelig får igjen mva når de betaler for reperasjon...