Side 1 av 1

Oppgradering/Mod best mulig levevilkår Mk3

Legg innLagt inn:26 jan 2008 09:38
av mk3_turbo
Skal kjøpe meg en "ny" Mk3 supra når jeg finner ett ønskeligt objekt. Men det jeg trenger hjelp/tips til fra dere visemenn her inne er hva jeg burde skifte/bytte/oppgradere i henhold til overskriften. De fleste er vel mere opptatt av effektøkning og slikt, men jeg ønsker å gi motor og alt annet best mulig sjangs for en lang levetid under beste mulige forhold. Vet egentlig bare om at topp-pakning må bort med engang å en av stål på plass, men regner med at de som har gjort dette og levd med en slik bil lengre enn meg har mere peiling på hva mere som trengs. Trenger ikke gå spesifikt inn på hvilken toppakning som er best eller det,for tenkte jeg bare tok kontakt med toyparts når jeg bestilte for vidre hjelp når jeg vet mere hva dere mener jeg må gjøre. Så her har dere andre på forumet en jobb med å slite ut økonomien min. Som sakt dette er kun ment for å bytte alt med engang for å øke levetiden så langt som overhode mulig på bilen og gi motor best mulig "levevilkår" viss jeg kan forklare det slik.
Utgangspunktet blir en orginal 3.0l Turbo. 90-92mod sikkert når jeg finner den. Ville satt stor pris om noen tok seg tid til og eventuelt kom med deres mening om saken. Ingen tips er for små.Alt dere kan komme på som vil gjøre det bedre enn fra standar. Som sakt så er det ikke snakk om store effektøkningen,regner med det egentlig bare blir mindre modifisering på den fronten med tanke på lyd/utseende ( eksos,luftfilter osv )
Så hva trenger jeg ? :P

Re: Oppgradering/Mod best mulig levevilkår Mk3

Legg innLagt inn:26 jan 2008 10:51
av tojo
Er bilen god stand når du kjøper den,kan du kjøpe/passe på følgende(om du ikke skal trimme mer en luft/eksos).

For økt levetid:
- skikkelig oljesystem(Oljekjøler m/ oljefilter flyttesats)
- skifte til fresh god olje regelmessig
- skifte kjøleveske regelmessig
- + ellers normal service

Topp pakningen bytter du den dagen den ryker med MHG(Metal Head Gasket)sats på HKS eller Graddy, husk ARP bolter/studs.
Med MHG er du avhengig av plane flater,planing av topp og "lapping" av blokken.

Trimming:
Steg 1.(BPU)
- Luftfilter
- Eksos med downpipe(turbo elbow da den orginale er en stor brems)

For vidre trimming er fremgangsmåten følgende se : http://www.mkiv.com/techarticles/index.html (gjelder også MKIII)

Er det noe mer spesifik du lurer på,bare spør.
Bruk gjerne søkefunksjonen,da det meste allerede er skrevet her tidligere.

Re: Oppgradering/Mod best mulig levevilkår Mk3

Legg innLagt inn:26 jan 2008 11:03
av mk3_turbo
Topp-pakning med bolter/studs og nytt oljesystem,nytt luftfilter og nytt komplett eksosystem.
Angående topp-pakning så bytter jeg den likegodt med engang jeg kjøper bilen,har hatt 1 Mk3 før å den røk der,så vil heller være ute med det før noe skjer.
Hvordan er det med radiator,ic,turbo og slikt ? Noen vits å oppgradere slikt som bensinpumpe,,dyser,clutch,eventuelt noe med girkasse eller drivverk ? Eller vil det bare gå inn under viss jeg har planer om mere effekt kanksje.

Må vel innrømme at jeg er flinkere når det kommer til utseende messige ting og det å få til lignende saker enn det jeg er på tekniske område av til...snakk om å starte i feil ende av læringen da..men,men..

Re: Oppgradering/Mod best mulig levevilkår Mk3

Legg innLagt inn:26 jan 2008 11:33
av tojo
mk3_turbo skrev:Hvordan er det med radiator,ic,turbo og slikt ? Noen vits å oppgradere slikt som bensinpumpe,,dyser,clutch,eventuelt noe med girkasse eller drivverk ? Eller vil det bare gå inn under viss jeg har planer om mere effekt kanksje.
Alt dette er mer enn godt nok for moderat trimming(BPU) .

Radiator - fleste bytter til aluminium og monterer el kjølevifter.(Penere,bedre og ryddigere)
IC - større effektuttak evnt ved ny rørdragning eller bare utseende,noen hk kan du hente her
Turbo - Grei til orginal effekt +
Bensinpumpe - høyere effektuttak oftes i sammen med 550dyser og Lexus AFM,eller om den gamle ryker
Dyser - høyere effektuttak 400+
Clutch - høyere effektuttak 300+
Girkasse(R154) - trengs ikke tenke på før etter 500+ bytt gjerne olje f.eks til Redline
Drivverk - No problemos

Re: Oppgradering/Mod best mulig levevilkår Mk3

Legg innLagt inn:26 jan 2008 11:38
av mk3_turbo
Okei så da er ikke det noe jeg trenger å tenke på. Blir det bare ny radiator med el. vifter av de delene. Går fremover :D Fint å se at det er folk som deler sine kunnskaper med oss huleboere.

Re: Oppgradering/Mod best mulig levevilkår Mk3

Legg innLagt inn:27 jan 2008 13:33
av mk3_turbo
Skjemmes egentlig over at jeg har så lite peiling at jeg faktiskt må spørre om ting som dette, men er det noe som kan ta 5 min å bare forklare meg i korte trekk hva disse tingene er og gjør(brukes for/hensikt). Regner med en del av forumets vise river av seg hår i fortvilelse om min manglende kunnskap så beklager, men prøver å lære noe nytt :?
Boost Controller
Fuel Cut Defender
Blow Off Valve
Wastegate/Bypassventil.
PopOff?
Så vidt jeg forstod av det jeg leste meg frem til så er en wastegate en liten "ting" ,plasseres ved turbo,som inneholder en ventil som begrenser trykket (slipper ut det ekstra) før det går inn til turboen.Dette til hensikt å "spare" turboen slik at den holder lengre. Kan hende jeg tar ekstremt feil da..

Så vidt jeg skjønner er en Blow off Valve omtrent det samme som en wastegate bare at på wastegaten så vil luften som er til overs bli blåst inn i systemet igjen,men med en blow off så slippes det bare rett ut i intet,noe som gjør at...ja...noe med at det blir for lite luft slik at ecu ( som jeg egentlig ikke vet hva er engang) ser det er noe feil å setter den taktventil(som styrer turbotrykket) ned. Var noe mere med at ecu brukte en luftmassemåler for å finne ut hvor mye bensin/luft blandingen skal være,og dermed blir det feil med for mye bensin som bare går uforbrent gjennom.

Viss jeg ikke tar helt feil,noe jeg sikkert gjør så er Ecu selve "hjernen" til motor?
Som styrer luft/bensin/trykk og slikt ?

Popoff er en overtrykksventil som brukes brukes som sikkerhet for at det ikke skal bli overtrykk i motor ?

Boostcontroller er for biler med trykkvakt på turbotrykket ? som holder dette under maksgrensen slik at turbotrykket holdes høyere og at det kommer raskere ?

Alt hadde egentlig ikke noe med mitt eget prosjekt å gjøre,men hadde bare lyst å lære meg engang for alle hva de forskjellige var å gjorde så jeg slapp å føle meg altfor tilbakestående når jeg leser igjennom andres tråder.

Re: Oppgradering/Mod best mulig levevilkår Mk3

Legg innLagt inn:27 jan 2008 14:33
av Topaz
Finnes et firma som heter MiljøMotor a/s som har et produkt som de hevder at forlenger levetiden på motor.
Dokumentajonen de vifter med henger liksom litt på greip og faktisk.
Hjemmesiden deres: http://silkemotor.no/
Noen her som har prøvd det kanske?

Re: Oppgradering/Mod best mulig levevilkår Mk3

Legg innLagt inn:21 mar 2008 20:17
av lexusmann
Har også lurt på det der..hva er det? en væske man heller på?Noen som har vært borti det??

Re: Oppgradering/Mod best mulig levevilkår Mk3

Legg innLagt inn:23 mar 2008 09:22
av Kanakkas
mk3_turbo skrev:Skjemmes egentlig over at jeg har så lite peiling at jeg faktiskt må spørre om ting som dette, men er det noe som kan ta 5 min å bare forklare meg i korte trekk hva disse tingene er og gjør(brukes for/hensikt). Regner med en del av forumets vise river av seg hår i fortvilelse om min manglende kunnskap så beklager, men prøver å lære noe nytt :?
Boost Controller
Fuel Cut Defender
Blow Off Valve
Wastegate/Bypassventil.
PopOff?
Så vidt jeg forstod av det jeg leste meg frem til så er en wastegate en liten "ting" ,plasseres ved turbo,som inneholder en ventil som begrenser trykket (slipper ut det ekstra) før det går inn til turboen.Dette til hensikt å "spare" turboen slik at den holder lengre. Kan hende jeg tar ekstremt feil da..

Så vidt jeg skjønner er en Blow off Valve omtrent det samme som en wastegate bare at på wastegaten så vil luften som er til overs bli blåst inn i systemet igjen,men med en blow off så slippes det bare rett ut i intet,noe som gjør at...ja...noe med at det blir for lite luft slik at ecu ( som jeg egentlig ikke vet hva er engang) ser det er noe feil å setter den taktventil(som styrer turbotrykket) ned. Var noe mere med at ecu brukte en luftmassemåler for å finne ut hvor mye bensin/luft blandingen skal være,og dermed blir det feil med for mye bensin som bare går uforbrent gjennom.

Viss jeg ikke tar helt feil,noe jeg sikkert gjør så er Ecu selve "hjernen" til motor?
Som styrer luft/bensin/trykk og slikt ?

Popoff er en overtrykksventil som brukes brukes som sikkerhet for at det ikke skal bli overtrykk i motor ?

Boostcontroller er for biler med trykkvakt på turbotrykket ? som holder dette under maksgrensen slik at turbotrykket holdes høyere og at det kommer raskere ?

Alt hadde egentlig ikke noe med mitt eget prosjekt å gjøre,men hadde bare lyst å lære meg engang for alle hva de forskjellige var å gjorde så jeg slapp å føle meg altfor tilbakestående når jeg leser igjennom andres tråder.

Finer enkel forklaring på noen uttrykk her:
viewtopic.php?f=50&t=24463&start=0&st=0 ... t=ordliste

Ellers veldig enkel forklaring, og forhåpentlig "folkelig :roll: " under..

Boost Controler; en anrettning som kan justere opp ladetrykket/turbotrykket. Kan være mekanisk eller elektrisk. Mange forskjellige typer, enkleste er en såkalt "bleed vent". Som kort forklart reduserer ladettrykket inn på Actuatoren (vakuumklokke som sitter i forbindelse med wastegaten.

Wastegate; kort forklart en ventil/port som åpner for å slippe eksos utenom eksosturbinen på turbo for at denne ikke skal spinne like fort, dette begrenser turbotrykket.

Fuelcutdefender; Fuel cut er noe ECU (les bilens "hjerne") har og aktiverer for å beskytte motor for overbelastning. Det finnes systemer for å fjerne denne "sikkringen" om ønskelig..

Blow Off Valve/ Popoff; dette es samme sak. Finnes i hovedsak i to typer, resikulasjonstype og åpen. Slipper ut overskuddsladetrykk ved gasslipp, slik at mottrykket ved plutselig stengt gasspjeld ikke skal bremse den hurtig spinnende turboen like fort. Lager ofte den kjente psjhhhh lyden på turbobiler.


Håper dette hjelper deg litt, eller så finner du mye ved å søke her på forumet og google litt.

Re: Oppgradering/Mod best mulig levevilkår Mk3

Legg innLagt inn:23 mar 2008 20:29
av Andreas_1
Pop off er egentlig det som mk3_turbo sier. En overtrykksventil som slår ut på et gitt trykk for å forhindre for høyt trykk.
Brukt på feks de gamle F1 bilene pga regler, de fikk vel ikke lov til å overstige 3 bar eller noe.

Men mange assosierer ordet med dumpventil eller blow off valve, selvom dette egentlig er feil. :)

Re: Oppgradering/Mod best mulig levevilkår Mk3

Legg innLagt inn:23 mar 2008 21:38
av Kanakkas
Andreas_1 skrev:Pop off er egentlig det som mk3_turbo sier. En overtrykksventil som slår ut på et gitt trykk for å forhindre for høyt trykk.
Brukt på feks de gamle F1 bilene pga regler, de fikk vel ikke lov til å overstige 3 bar eller noe.

Men mange assosierer ordet med dumpventil eller blow off valve, selvom dette egentlig er feil. :)
My bad!
Helt riktig det! Men som du sier så er det alt for mange som ikke veit det og bruker pop off valve, når de mener dump ventil. Tok en sjangs når han sa at han var usikker på ting, trodde han tenkte på det samme.... :?

Bra noen følger med! :)