TS-ogn

Toyota Sportscar - Owners Group Norway 

• mkIV

• Teknisk diskusjon / spørsmÃ¥l rundt Supra
Teknisk diskusjon / spørsmål rundt Supra

#80792  av Ã¸xseth

Huh??? kan du forklare det litt bedre. jeg har ikke så mye peiling på alle disse forkortelsene på bilene

#80794  av Gjertsen

har hørt at Twinturbo supra lagger endel.
Men åssen er Singel turbo i forhold?
for er forskjell på N\A,singelturbo og twinturbo?
Må jo ærlig si at en supra er digge biler i utsende samt motor.
er jo 100 hk forskjell på twinturbo og N\A.
men forsikkring der etter.
Syns igrunn supra pirrer meg mere pga utsende enn motoren. ha den Svære vinga og litt tøff styling.

#80798  av spkstrp

Og motorlyden er vell fin uansett ? right ? ;) har funnet ut at deilig motor lyd (les mer enn fire syl) uten å måtte kjøre som en tulling for å bringe fram lyden kan være ganske rusende i seg selv :)

#80801  av maxgets

øxseth skrev:Huh??? kan du forklare det litt bedre. jeg har ikke så mye peiling på alle disse forkortelsene på bilene
TT= twin turbo.
n/a= naturally aspired

n/a suger luften inn i motoren selv(helt vanlig sugemotor altså:)

tt får luften trykket inn ved hjelp av 2stk turboer(vanlig turbomotor bare med 2stk turboer)

Vet ikke om det hjalp så mye men prøvde i vertfall:P

#80803  av Ã¸xseth

Nå forstår jeg det bedre. takker

#80837  av @lpher

Gjertsen skrev: har hørt at Twinturbo supra lagger endel.
:D on the contrary :D Det er dedn den (nesten) ikke gjør...det er DET som er vitsen med å ha 2 turbo'er :) Man slipper slike "flat spots" i turtallsregisteret som man har hos singel turbo biler :)
Gjertsen skrev:
Men åssen er Singel turbo i forhold?
Her er nok sjangsen MYE større for at vi ser en del "lag" :) Men...når det først er bygd om til singelturbo..så er gjerne turbo'en "en del" større også :D ...så kicket man får etterpå er desto STØRRE! :D
Gjertsen skrev:
for er forskjell på N\A,singelturbo og twinturbo?
Ref: maxgets sin enkle men godt forklarte avhandling says it all :)
Gjertsen skrev:
Må jo ærlig si at en supra er digge biler i utsende samt motor.
Kunne ikke sagt det bedre selv! :D
Gjertsen skrev:
er jo 100 hk forskjell på twinturbo og N\A.
Yepp... :)
Gjertsen skrev:
men forsikkring der etter.
Yepp...that too...
Gjertsen skrev:
Syns igrunn supra pirrer meg mere pga utsende enn motoren.
Igjen...meget enig :D
Gjertsen skrev:
ha den Svære vinga og litt tøff styling.
I min alder så er "litt" styling tingen itilfellet :D

@lpher
Som ble 33 i dag....feck som tia flyr! :D

#80840  av @lpher

spkstrp skrev:Og motorlyden er vell fin uansett ? right ? ;) har funnet ut at deilig motor lyd (les mer enn fire syl) uten å måtte kjøre som en tulling for å bringe fram lyden kan være ganske rusende i seg selv :)
Yepp...motorlyden er meget pen i original stand den :) MEN...jeg skal være den første til å innrømme at den kanskje er litt vel diskret :)
I mange av de nybiltestene som ble foretatt av mkIV'en da den kom...spesielt i sammenligningstester....så får den faktisk pepper for at lyden er "for bra" dempet :D

@lpher

#80843  av Gjertsen

takk for svara @lpher

Grattis med dagen da :)
Men hvor mye ligger NA supra på sånn ca? 240-270?
hvor mye bruker kjerra di på mila da? hehe

#80873  av Turbotrille

Forskjell i forsikring?

Jeg fikk et par tre hundrelapper i forskjell hvis jeg hadde byttet ut min88' med en TT fra 95'.

Det vart ingen forskjell på hvilken motor som stod i bilene heller, det var for liten statistikk på den til at de hadde noe å gå utifra.

Dette var hos Gjensidge. :)

#80884  av @lpher

Gjertsen skrev:takk for svara @lpher
Dont mention it... :)
Gjertsen skrev: Grattis med dagen da :)
Thanx...blir vel en liten feirings på lørdag tenker jeg... :D
Gjertsen skrev: Men hvor mye ligger NA supra på sånn ca? 240-270?
Ser slik ut ja... Har ikke sjekka akkurat i det siste men...
Gjertsen skrev: hvor mye bruker kjerra di på mila da? hehe
:D Min Supra TT...på normal dagligdags kjøring...som for meg betyr "artig gasspådrag" forholdsvis ofte :D ...og dermed ikke så veldig økonomisk kjøring egentlig...pleier jeg å ligge på 1,3 til 1,5 på mila :D

Hvilket er overkommelig...for meg ihvertfall...ikke for høyt...men heller ikke...så forferdelig lavt! :D

@lpher

#80893  av Castrol

@lpher skrev: "artig gasspådrag"
Liker de ordene der! :lol: Litt aktiv kjøring a day, keeps the doctor away!

Grattis med dagen Alf Morten!

Tenkte du hadde bursdag på lørdag jeg serru, siden du skal feire da..

Litt slowcheese noen ganger jeg, hihi!..:) Derfor har jeg kjapp bil sånn at jeg ikke skal være altfor slow! :lol:

Men litt tilbake til topic.. Hvordan regner forsikringsselskapene ut hvor mye man skal betale for en n/a mkiv egentlig?
Siden det ikke finnes noen n/a mkiv på norske skilter ennå liksom. Blir jo feil å betale like mye premie på en n/a som en tt.. 100hk mindre og non turbo skulle vel gjøre sitt for å spare noen laken vel?

#80908  av Zepticon

@lpher skrev:Yepp...motorlyden er meget pen i original stand den :) MEN...jeg skal være den første til å innrømme at den kanskje er litt vel diskret :) I mange av de nybiltestene som ble foretatt av mkIV'en da den kom...spesielt i sammenligningstester....så får den faktisk pepper for at lyden er "for bra" dempet :D

@lpher
Finnes det ikke effektannlegg som kan hjelpe på lyden da? Ser for meg at en Supra TT med Dual rør bake kan være litt digge saker....
@lpher skrev:I min alder så er "litt" styling tingen itilfellet
Er ikke bare din alder da...Er selv 18 og synes Supraen er beste med orginalvinge og noen anonyme sideskjørt, lepper, og hekkskjørt...
Er litt arti når en anonym bil høres ut som, og går som bare rakkern... Ikke det at en supra er anonym da :roll:

Tenk hvor sjokka folk hadde blitt om jeg modda litt supra inni gammel bilen? Et saab 99L karoseri fra 77 med 350hk og syk lyd... *drømme*
MEn nå ble det litt offtopic på meg :roll:

#80968  av spkstrp

apropos saab... fadern hadde en saab 77 modell turbo som han plukket fra hverandre og fiksa litt på, regner med motoren leverte rundt 250 hk. Den gikk noe stygt, men den var enda styggere i utseende og kjøreegenskaper for å si det sånn :roll: men var et par bmw eiere som fikk seg en overraskelse når saaben fikk "satt" seg oppgjennom bakkene..

Når det gjelder lyd i supra.. hmm.f. bring it on :D om de i bladene klaget på dempet lyd må det være ille :D

#81040  av @lpher

Castrol skrev: Liker de ordene der! :lol: Litt aktiv kjøring a day, keeps the doctor away!
Aint that the truth! :D
Castrol skrev: Grattis med dagen Alf Morten!
Thanx :)
Castrol skrev: Tenkte du hadde bursdag på lørdag jeg serru, siden du skal feire da..
Aha...godt resonement da :)
Castrol skrev: Litt slowcheese noen ganger jeg, hihi!..:) Derfor har jeg kjapp bil sånn at jeg ikke skal være altfor slow! :lol:
Chris har en teori om meg som går ut på det samme faktisk :D
Castrol skrev: Men litt tilbake til topic.. Hvordan regner forsikringsselskapene ut hvor mye man skal betale for en n/a mkiv egentlig?
Variere sikkert litt fra selskap til selskap men...jeg har nok litt følelsen av at en Supra er en supra liksom...uansett om det er mkIII eller mkIV..turbo eller ikke :) ...iallefall de jeg har vært i kontakt med :)
Castrol skrev: Siden det ikke finnes noen n/a mkiv på norske skilter ennå liksom. Blir jo feil å betale like mye premie på en n/a som en tt.. 100hk mindre og non turbo skulle vel gjøre sitt for å spare noen laken vel?
Ideelt sett ihvertfall :)

@lpher

#81041  av @lpher

Zepticon skrev: Finnes det ikke effektannlegg som kan hjelpe på lyden da?
Joda...plenty også :)
Zepticon skrev: Ser for meg at en Supra TT med Dual rør bake kan være litt digge saker....
Blir tyngre dedt da...uten att det gir noen ekstra effekt..over ett tilsvarende enkelt anlegg :)
Zepticon skrev: Er ikke bare din alder da...Er selv 18 og synes Supraen er beste med orginalvinge og noen anonyme sideskjørt, lepper, og hekkskjørt...
Thanx :)
Zepticon skrev: Er litt arti når en anonym bil høres ut som, og går som bare rakkern...
Trust me on this! :D
Zepticon skrev: Ikke det at en supra er anonym da :roll:
Sånn akkurat passe uten vinge faktisk :) Får ikke "mer enn snittet" oppmerksomhet av våre onkler i blått heller...og DET er ett stort pluss i boka mi faktisk :D

@pher