TS-ogn

Toyota Sportscar - Owners Group Norway 

  • oljeforbruk - Jensi

  • Teknisk diskusjon / spørsmÃ¥l rundt MR2
Teknisk diskusjon / spørsmål rundt MR2

 #884  av Jonsle
 
Hvordan går det med oljeforbruket ditt jensi, ble det noe bedre!!

 #889  av jensi
 
Jeg har ikke fått kjørt mer en 10-15 mil etter bytte av foringer .
Dynamoen sluttet å lade rett etter reparasjonen.
Så jeg måtte bytte børstene.
Det har ikke vært så mye kjøring etter dette.
Jeg skal gi beskjed når jeg vet noe mer.
Jeg har ikke noe spesiell tro på at det er blitt mindre.
Foringene var ikke så dårlige.Kanskje litt harde.
Vurderer uansett å snart bytte til 10-30 delsyntetisk olje.
Den er litt tjukkere en den jeg har kjørt med til nå.
Jens

 #904  av jensi
 
Fikk meg litt av ett sjokk idag da jeg peilte oljen og det ikke var dråpen på peilepinnen.
Måtte fylle på ca 1 liter for å komme opp til nivået ca litt under midt av peilepinnen.
Har ca kjørt 20-30 mil på 1 liter?
Har aldri vært utefor en så olje tørst bil  noengang.
Det ser ikke ut som om ventilforing byttingen har hatt noen innvirkning på oljeforbruket.
Motoren er knusk tørr ,så jeg ser ingen lekasje.
Det finest ikke blå røyk eller røyk i det hele tatt.
Kjører på Shell 5-40 helsyntetisk.
Skal gå over til 10-30 mineralsk olje å se om det er noen forskjell på tykkere olje.
Skal ta en komposjons test for å se om jeg kan se noe unormalt der.
Noen som har noen tips?
Jeg kjører mye småturer ,men ikke spesielt hardt.
Trør jo på gassen av og til da.
Vurderer å ta ut motoren å gå over sylinderene og stempelfjærer.
Men det blir ikke før i ferien.
Vil først prøve med tjukkere olje.
Er det noen som har erfaring med olje typer/kvaliteter til MR2 ?
Jens

 #910  av CelicaTurbo
 
det er mulig at det hjelper med tykkere olje men det blir nok trolig fremdeles allt for gale om bilen bruker så mye. Men, litt rart at du ikke ser røyk bak for såvidt jeg har forstått skal det ikke så mye brent olje til før du får ganske sort eksos.. sikker på at det ikke lekker under bilen et sted?  Men men, om det ikke er ventilsetene, så er det nok stemplene.. sikkert litt av en drittjobb?  ???

men, trodde denne motoren tålte mer eller mindre juling jeg?

 #985  av tahustvedt
 
Svar fra NAF-kontrolløren:
"Det er ikke unormalt at en sånn sprek motor bruker en del olje"

Svar fra en selger som jobbet på MR2-importør i Drammen (ikke der jeg kjøpte bilen):
"Ja det er rart. Nesten all bruker noe ***** med olje, uten røyk eller lekkasje."

Svar fra forhandleren jeg kjøpte bilen hos:
"Bytt til tykkere olje". sukk!


Bilen min bruker ca. 0,5-1L olje på 1000Km og jeg har gitt opp å finne ut av hvor oljen blir av. Det er aldri røyk fra eksosen, ingen lekkasje og aldri oljelukt (bortsett fra akkuratt etter kaldstart).

Jeg har hatt bilen i ett og et halvt år uten forverring så jeg bare aksepterer at det er "normalt". :) Jeg bytter olje og filter hver 5000Km. Oljen jeg bruker er Statoil Lazerway 5W-40 (får den for bare 270Kr/4L på landbruksutsalget :) ).

Tor Arne

BTW!
Dette forumet er genialt! Det tar opp alle aktuelle ting med min bil, i motsetning til det amerikanske og engelske forumet. :)
 #986  av arild
 
Fikk du tatt noen komresjonstest? Det er utrolig mye du kan finne ut av ved hjelp av det.

- Om nåla ikke stiger på hvert slag.. men etter hvert begynner å stige, har sylinderen en "sticky" ventil.

- Hvis to sylindre (ved siden av hverandre) har lavere utslag en normalt, er pakningen gåen.

- Ha i en teskje med olje i de sylindrene med lav kompresjon, blir de bra da (eller bedre), er ventil setene eller ringene gåene. Blir det ikke noe forandring, er ventilene fucka.

det finnes sikkert flere ting å finne ut også..

Jeg hadde litt oljeforbruk på min også.. brukte shell helsyntetisk olje, men gikk over til Blåtind helsyntetisk 5w/40 extra performance (200 kr/4 liter på torshov bilrekvisitta) og fikk mindre forbruk!
 #999  av jensi
 
Jeg har ikke fått målt kompresjonen.
Må få fatt i måler først.
Jeg har kjørt i 600 kilometer etter olje skift og full rens av motoren innvendig.Kjører nå på Shell Helix pluss 10-40.
Forbruk nå:635 kilometer "normal" kjøring= 1 liters forbruk.
Det finnest ikke røyk fra bilen.Hverken ved kald start eller høyt turtall -sleppe gass -renne på gir -og full gass igjen.'
Jeg fatter ikke at den kan bruke så mye olje?
Er det noen som har overhalt en slik motor?
Jeg lurer på å ta den ut og bytte stempelfjærer å oljefjærer.
Vurdere å få fatt i en ny motor.
Noen som har noen råd?
Det er litt flaut å kjøpe et 200 liters fat med olje.
Jens
 #1000  av jensi
 
Glemte å si at jeg har en ulyd fra motoren ved kald start.
Det høres ut som omlagera på veiven lager lydd før de er smurte.?
Det er bare lyd i 2-3 sek og blir verre dersom oljen går under1/4 på peilepinnen.
Har noen vert borti denne lyden.?
Er der ingen der ute som har byttet til Turbo motor og har en liggende for salg?
Er det noen som har erfaring fra import av motor/delebil fra utlandet?
Jens

 #1001  av tahustvedt
 
Jeg har også en sånn lyd fra motoren ved kaldstart. De forste 2-3 sekundene kommer det en svak "klakk-klakk-klakk" lyd mens turtallet går opp mot 1900rpm g ned igjen. Kanskje det er en sammenheng... veivlager?

EDIT:
En kompis av meg med mer peiling på motorer mente at lyden under kaldstart kom av de hydrauliske ventilløfterne. Ved å bytte olje vil lyden gå bort. Det er på tide å bytte olje for meg nå, så...


Tor Arne
Sist redigert av tahustvedt den 08 jul 2002 00:27, redigert 1 gang totalt.

 #1009  av HKS
 
Har en 2,2l liggende(5S-FE), men du har vel 2liter'n(3S-GE).
Så da hjelper det lite :( Men du kan få den billig da :)