TS-ogn

Toyota Sportscar - Owners Group Norway 

  • bil pÃ¥ verksted

  • Teknisk diskusjon / spørsmÃ¥l rundt Celica
Teknisk diskusjon / spørsmål rundt Celica
 #10682  av memo
 
når jeg kjører over humper og slikt i veien, så kommer det en "klunkelyd"
bak fra bilen...trodde først det bare var noe som lå o bagasjerommet, men det viser
seg å være en fjær som ikke er helt stram..noe som veit hva denne fjæra gjør?

den befinner seg rundt 1m innover, målt fra baksiden av bilen...midt på ca...

bilen er levert på verksted nå, for å få skifta dempere, og de skal ta alt dette.
men det er ikke sikkert de har tid til å ta alt idag, så om det er noe småtteri jeg kan gjøre selv, eller finne andre som kan fikse, så gjør jeg heller det enn å vente en dag til ;P
(ja, jeg er utolmodig av natur..besilte demperne med il-post, og bare frakta blei 500spenn)

i tillegg drar bilen litt mot høyre...kan dette ha noe med slitte/ødelagte dempere
å gjøre? eller er det forstillingen som må justeres? spissing av hjulene?

jeg er ikke no mekaniker, så all info er mottatt med glede :P

-memo

 #10691  av CelicaTurbo
 
slitte ødelagte dempere skulle normalt ikke føre til det..

jeg hadde tippet på hjulstillingen ja..

ellers, den fjæren aner jeg ikke hva er for noe, kan ikke forstå at jeg har det på min bil da men det er jo en GT4 så er jo egentlig en helt annen bil.

 #10696  av memo
 
vel, da var bilen på veien igjen, og ingen risting mer...han hadde justert forstillinga litt, og skifta demperne...og det var demperne som hadde forårsaket ristinga...
alt i orden nå..skal få fiksa den fjæra hos en kompis :)

-memo
 #10705  av erling
 
memo skrev:når jeg kjører over humper og slikt i veien, så kommer det en "klunkelyd"
bak fra bilen...trodde først det bare var noe som lå o bagasjerommet, men det viser
seg å være en fjær som ikke er helt stram..noe som veit hva denne fjæra gjør?

den befinner seg rundt 1m innover, målt fra baksiden av bilen...midt på ca...

-memo
Hvis du har en lasteavhengig ventil på bakbremsene er den som regel festa til bakakselen med en liten fjær. Aner ikke om Celica har sånn ventil, men hvis det er tilfelle kan det ventilen som har grodd fast (hvis det ikke er spenn i fjæra). Eller den har hoppa av ventilen og dingler.

Eller det kan være en helt annen fjær.. :D