TS-ogn

Toyota Sportscar - Owners Group Norway 

  • møkkabil

  • Teknisk diskusjon / spørsmÃ¥l rundt Celica
Teknisk diskusjon / spørsmål rundt Celica
 #11633  av memo
 
jeg er lei

leileilei

bilen bruker nå ca. 1l olje i uken (dette inkl. litt hardkjøring, men ingenting grovt...jeg kjører max litt over 5000rpm)

kjølevesken var misfarget (brun), men ikke seig..

lurer på om topp-pakning begynner å ryke snart...

dvs ca.:

ny clutch og arbeid: 6000
nye synkronringer og arbeid: litt over 9000
topp-pakning: 5-6000

nydelig, bare helt nydelig!

-memo

 #11636  av memo
 
noen som veit hvor jeg kan få tak i clutch til bilen?
sverige ellerno?

har sendt mail til østersund som er nærmeste toyota verksted i sverige og forhørt meg om priser der..venter på svar nå...

blir nok svindyrt uansett :/

 #11637  av PwRmAd
 
Hadde nesten begynt å kikke etter ny motor og girboks jeg da.. :wink:

 #11639  av CelicaTurbo
 
..kjedelig.. :? men bli nå ihvertfall knitt den knitringen for den hjelper ikke akkurat på oljeforbruket ditt, snarere tvert imot..

 #11641  av memo
 
PwRmAd: jeg fikk bilen for en mnd siden kanskje...jeg orker ikke mer strev, da selger jeg heller hele dritten.
veit jo uansett ikke om motoren jeg kjøper er i god stand heller lissom.

bilen skal inn på verksted (igjen) på mandag, for å bli sjekka over motoren på.

så får jeg se hva som konkret er galt..

keep in mind, jeg er lærling og tjener møkk :)
hadde jeg hatt 10-15k i mnd utbetalt, hadde det blitt en anna sak, da hadde det vært kjipt, men likevel vært overkommelig...
akkurat nå er jeg avhengig av fattern som betaler...kjekt med foreldre som tjener endel, men likevel...kan jo faen ikke være avhengige av dem hele tiden...det er surt!

-memo

 #11645  av CelicaTurbo
 
kan ikke leve på foreldre resten av livet nei, men det er jo utrolig kjipt å komme med slike utgifter når du nettopp har fått bilen da.. :( Kan også være litt vanskelig å selge om den trenger motoroverhaling.. :?

 #11712  av Goose
 
Viste du om de feilene?
Hvis du har fått bilen for en mnd siden og du har kjøpt den hos en forhander så hadde jeg dratt ditt og sagt at dem SKAL ta bilen tilbake!
Vær hyggelig og samtidig hard! :wink:

 #11714  av chris
 
Goose skrev:Viste du om de feilene?
Hvis du har fått bilen for en mnd siden og du har kjøpt den hos en forhander så hadde jeg dratt ditt og sagt at dem SKAL ta bilen tilbake!
Vær hyggelig og samtidig hard! :wink:
Jepp.. man har noe som heter bruktbilgaranti :) Hos forhandler vel å merke. Men samtidig tror jeg at selv private selgere er underlagt regler om opplysning. Man har ikke lov å nekte å fortelle om ting som er galt og sånn.

 #11717  av Goose
 
Slik jeg leste i denne tråden om denne saken så BØR du få penga for bilen på dagen...
I tilleg så vil jeg nevne at hvis selgeren opplyste deg at bilen var i bod stand og du oppdaget feilene etter kjøpet så ved å levere bilen tilbake har du faktisk krav på å få refundert verksted utgiftene...

Hus på en ting. Norge har på tryne lover, men ikke kjøps loven. Mange land som missuner Norge for den loven. Selgeren har enda mindre å si enn noen gang tideligere... Så stå på din og ev kjøpet!

Ring forbruker rådet, dem gir deg veiledning.


En annen ting. Ikke gi deg hvis hele prosessen skulle ta sikkelig lang tid. Naboen min er en arbeids ledig g uføren kar som kjøper ofte ting på "tilbud" han hadde flere saker på biler (bla. an Cosworth) som har kjøpte og bilen har vært bare trøbbel hele veien... Saken tok 2 år (ikke for å skreme deg) men han fikk tilbake penger for bilen + ekstra kostnadene + renter (som han ville få hvis penga ville lige i banke) + alle utgiftene refundert (telefon,. brev, kjøring til retten osv) + 15 000 i erstatning for at han måtte gå retens vei for å få hevt kjøpet...

Så stå på! Du har min, or sikker alle her på Forummet full støtte! :wink:

 #11718  av chris
 
Du har vår støtte ja, og vil få hjelp og veiledning hele veien!! Som Goose sier, stå på krava

 #11727  av Christian
 
Importerte ikke du bilen selv, eller husker jeg feil?
Værre å komme noe sted da... :?

Uansett, lykke til med rep eller heving av kjøpet?

 #11746  av memo
 
takk for støtte

bilen står nå på verksted, og de skal sjekke over motoren hva som er galt...

han trodde ihvertfall ikke det var noe alvorlig (han har sett på bilen før)
så vi får se hva det blir til..

-m

 #11771  av Goose
 
Oki.
Eneste jeg synes litt synd på deg at du fikk problemmer med en bil som i utgangs punktet skulle ikke være noe feil med.
Ikke har MR2 eller TOyota generelt bare pga noen av tideligere eiere på bilen din har vært sikkelig uærlige mennesker.

 #11772  av memo
 
vel, jeg importerte bilen fra tyskland fra en privatperson, så jeg tok jo en sjangse...shit happens...

det de trodde det som var årsaken, var ventiltetningene...men de var ikke helt gåen sa de..de har nå skifta olje, og jeg skal måle meg fram til hvor mye den bruker etc. etc.

de sa og at de hadde opplevd at ting hadde blitt bedre etter oljeskift osv..
jeg håper virkelig på det beste :)

./m

 #11778  av jensi
 
Hadde samme problem med min tidligere Mr2 91 mod.
Brukte ca 1 liter olje mellom hver tank bensin uansett kjøring.
Ingen blå eksos og ingen lekkasje.

Jeg byttt førstventiltetninge .
Hjalp ingetig på forbruket.

Byttet stempelfjæer/oljfjærer honte sylindere.
NÃ¥ ble olje forbruket redusert til omtrent 0.

Ikke noe dyr eller vanskelig reparasjon.

MÃ¥ ha av topp og bunn panne.
Ta ut et og et stempel og hon sylinderen før du monterer i sammen.


Stempel fjær sett kost ca 800 kroner.
Toppakning ca 600.
Veivlager ca 1000.

Billig reparasjon.