TS-ogn

Toyota Sportscar - Owners Group Norway 

• SPL-prosjekt, nær 150dB-grensa!

• SpørsmÃ¥l, rÃ¥d og tips om bilstereo
Spørsmål, råd og tips om bilstereo
 #117632  av Herr Knutsen

Heisann!

Har planer om nytt prosjekt. SPL for alle penga denne gang, og lurer i den anledning på hva jeg skal slenge i gullet (GT4).

Valget står mellom SPL Dynamics, Soundstream, MTX, Earthquake, Audiobahn etc. Skal se litt bra ut også, selvsagt. Hehe.

Fordi jeg antagelig får gode priser på Soundstream, heller jeg litt i denne retningen. Målet er nærmere 150 dB, og dette er greit oppnåelig i min type bil, med rette Soundstream-elementer. Planen var to brutale 12", eller helst 15". Elementene er vel derfor så og si avklart, om jeg ikke ombestemmer meg :P MEN. Jeg har ingen erfaring med Soundstream-forsterkere. Har noen andre det? :) Ellers har jeg hatt SPL Dynamics DIG-1450 - og den var helt rå. Vurderer derfor å kjøpe en slik igjen, om ingen da har noen bedre alternativer i samme prisklasse (EKTE >1000W RMS i 1 ohm, til under 4000,-).

Har litt erfaring fra dB-drag fra tidligere deltakelse, men det er alltid kjekt med andre meninger. Derfor:

Hva ville DERE brukt for å oppnå 150dB med færrest og billigst mulig elementer - og hvorfor? Butikkpreik og svada fra promo-kåte selgere kan jeg få hos den lokale sjappa, så dere kan spare dere fra å delta i "debatten". :P

PS: Rockford, Cadence og andre "mainstream"-merker er uaktuelt i denne omgang. Vil ha noe ikke "alle" har enda :P

#117633  av Turbotrille

Jeg kjørte med Soundstream SPL12 subber i mange år, og de var helt genial, spilte noe helt innforjævlig, men de er vel gått ut av produksjon nå.
Men det som teller er at de spilte bra, jeg var fornøyd, og de var billig.:)

Har også brukt Soundstream Picasso til komponentsett og det har også fungert utmerket, men de forsterkerne er jo ikke akkurat anbefalt å bruke til bass.

Alt i alt veldig fornøyd med Soundstream... :D:D

#117637  av chris

Siden jeg er promo-kåt selger og vet at det kun er Rockford som er tingen hvis det skal holde mer enn noen dager, så skal jeg holde svadaen min for meg selv ;)

#117682  av Trial

Jeg har to 12" ground zero sub`er, og synes de spiller helt sinnsykt... Men de er jo ikke billige,da...kan sikkert ordne de noe billigere,men de vil vel fortsatt ikke være billige... :wink:

#117687  av bose

Seas Lotus er veldig bra... har lest en plass at 2 stk klarte rundt 147..... skal se om jeg finner det skrivet

#117701  av Zepticon

Trial skrev:Jeg har to 12" ground zero sub`er, og synes de spiller helt sinnsykt... Men de er jo ikke billige,da...kan sikkert ordne de noe billigere,men de vil vel fortsatt ikke være billige... :wink:
Off topic: Var en selger i en butikk i Tromsø en gang for noen år siden som brifa med en Ground Zero sub på 204500W.... Var dette bare bullshit eller finnes slike monstre?

#117702  av Trial

De har akkurat kommet med en 18" som er på 18000 watt peak... Dette er den største de noensinne har laget...

#117731  av teknikeren

Trial skrev:De har akkurat kommet med en 18" som er på 18000 watt peak... Dette er den største de noensinne har laget...
:shock: 18"?
:shock: 18kW?

Det kalles et monster, men 18000W hvilke forsterkere klare å levere til denne , vet at 18k er peak men alikevell..

#117746  av Trial

Det er et monster,ja.. :wink: De har laget en monoblokk på 10000 watt til å drive den sub`en... :)

#117801  av tojo

Jeg ville gått for JBL GTI http://www.bilradiospes.no/prod_detaljer.php?id=234 eller den noe rimeligere JBL POWER http://www.bilradiospes.no/prod_detaljer.php?id=1070
Dette er subber som spiller meget bra. :D
Ikke for å klage,men jeg stiller meg tvilende(spørrende) til dataene på Ground Zero sine produkter. 18000W Sub og 10000W monoblokk hmm skal endel strøm til for å drive noe slikt. :wink:

#117805  av chris

Zepticon skrev:
Trial skrev:Jeg har to 12" ground zero sub`er, og synes de spiller helt sinnsykt... Men de er jo ikke billige,da...kan sikkert ordne de noe billigere,men de vil vel fortsatt ikke være billige... :wink:
Off topic: Var en selger i en butikk i Tromsø en gang for noen år siden som brifa med en Ground Zero sub på 204500W.... Var dette bare bullshit eller finnes slike monstre?
Noen tror jo på julenissen også ;)

#117806  av chris

tojo skrev:Jeg ville gått for JBL GTI http://www.bilradiospes.no/prod_detaljer.php?id=234 eller den noe rimeligere JBL POWER http://www.bilradiospes.no/prod_detaljer.php?id=1070
Dette er subber som spiller meget bra. :D
Ikke noen dårlige tips det ;)
tojo skrev: Ikke for å klage,men jeg stiller meg tvilende(spørrende) til dataene på Ground Zero sine produkter. 18000W Sub og 10000W monoblokk hmm skal endel strøm til for å drive noe slikt. :wink:
For å si det sånn.. jeg tror ikke de klarer å levere i nærheten av så mye watt engang. Rockford, JBL og Pioneer driver og kniver om å ha verdensrekorden i desibel.. som Pioneer har per i dag. JBL kommer med en 13000 watt forsterker og noen nye sub'er, og Rockford kommer med en 15000 watt forsterker (tilsvarer 22 hk). Sistnevnte leverte faktisk 16000 watt under måling. Og de kommer også såklart med sub'er som er tilpasset sånne ekstreme greier... 27" !!
Men sånt koster 6 sifrede beløp...

Boss har forresten en 1000 watt forsterker, men den viste seg når den ble målt, at den var bare litt over 70 watt eller deromkring :lol:

#117851  av Trial

Nå blir det vel litt feil å sammenligne ground zero og boss.. Ground Zero har slått pioneer og Rockford fosgate i de testene de har vært med i.. Den 18" er ikke lagt ut for salg enda,men de mente at de skulle ta verdensrekorden med den.. Jeg har selv 2 12" elementer fra dem,som er på 1000w peak,og de spiller noe så inn i "#¤"#.. :wink:

#117854  av Zepticon

chris skrev:
Zepticon skrev:
Noen tror jo på julenissen også ;)
Hehe... Man har jo altid et håp :wink:

#117863  av chris

Trial skrev:Nå blir det vel litt feil å sammenligne ground zero og boss.. Ground Zero har slått pioneer og Rockford fosgate i de testene de har vært med i.. Den 18" er ikke lagt ut for salg enda,men de mente at de skulle ta verdensrekorden med den.. Jeg har selv 2 12" elementer fra dem,som er på 1000w peak,og de spiller noe så inn i "#¤"#.. :wink:
Nå sammenligna jeg ikke Ground Zero og Boss, det var bare en liten kommentar ang Boss jeg la til tilslutt, mer for å fortelle hvor mye bullshit-watt som er ute og går. Og samtidig påpeke at det er SVÆRT få merker som yter det som er oppgitt.. (og der kan jeg si at RF og LA yter som oftest _mer_ enn oppgitt) :)

Så var ikke meningen å slakte noen andre merker enn Boss her :P