TS-ogn

Toyota Sportscar - Owners Group Norway 

  • Problemmer

  • Teknisk diskusjon / spørsmÃ¥l rundt Celica
Teknisk diskusjon / spørsmål rundt Celica
 #12295  av Goose
 
Hei.
Motoren min begynte å opføre seg litt merkelig av og til.
Av og til når den har stptt stille i 8 timer elelr over natta og jeg starter den så starter den med en gang, ale motoren klarer ikke å gå opp i turtl og dasser på 400 rpm.
Jeg trykker på gassen og den kommer opp etter 2 sek.
Virker som om den får for lite luft akkurat i begynelsen..
DEt er ekstra ile når det er veldig varmt om natta..

Hva kan det være?

 #12301  av CelicaTurbo
 
kanskje kaldstart dysen? Den skal jo gi litt ekstra bensin det første øyeblikket når du starter men har deretter ikke noe å si så om motoren går fint etter noen sekunder er det muligens dette.

Men på en såpass ny motor er det nok Toyota som kan svare best på dette..

 #12304  av Goose
 
DEt er ikke tomgangen det er problemmet, problemmet oppstår når jeg f-eks. rygger uten å gi gass, da detter ned turtallet, og når den detter ned til rund 400 rpm så kommer den ikke opp igjen med en gang.

En annen ting er når bilen står på tomgang 700rpm (det er normalt) med varm motor og så gir jeg gass på litt båtttt.. Da får jeg sånn halv kvaling av motor akkurat før den passerer 1000 rpm...

og en annen ting er når jeg kjører med høy tortall eks. 3 goir 3500 rpm og oppover. Og sliper gassen helt ved å så gi på litt brått da får jeg sånn ryk ryk i bilen akkurat som jenter får når dem sliper klørtsjen for fort uten å gi gass... hvis du sjønner hva jeg mener...

Toyota mente at det kan hende at dete er pga inboks KN filter at den har lavere motstand og sånnt... men jeg vet jo ikke...

 #12308  av CelicaTurbo
 
ah, vel, tviler meget sterkt på at det er pga filteret men det finner vel lettest ut ved å bytte tilbake midlertidig. Ellers ingen forslag :?

 #12309  av Goose
 
vr og sjekket litt..
DEt er noe med målere..
Jeg skrudde ut luft masse måleren og det vioste seg at den var skitten av KN filter olje på ene siden.
Jeg renset den, men blilen ble faktisk verre.
Så det jeg kommer til å gjøere er å prøve å stoppe en celica av samme type og byte til en annen lyft masse måler slik at jeg for eliminiert en ting om gangen...

Mekanikeren på toyota mente at luft mengde måleren kan være skadet elelr noe av den duren...

 #12312  av CelicaTurbo
 
åh, tenkte ikke på at du hadde en slik måler engang jeg. VAG bilene med slik måler har jo en del problemer med dette og oljede luftfiltre. Problemet er egentlig ikke filteret i seg selv men at folk bruker for mye olje. Egentlig skulle det jo hjelpe å rengjøre måleren så jeg ville prøvd en gang til med noe alkohol og q-tip. Det er en slik måler med en metall-tråd inni ikke sant? Denne glødes kraftig opp når du skrur av motoren for å brenne bort støv men det som har skjedd nå er at du trolig har brent fast oljen istedet. Kan gjerne hjelpe å starte og stoppe motoren et par ganger slik at tråden brenner bort siste rest av hva løsemidlene ikke klarer? Men for all del vær forsiktig når du roter inni der :?