TS-ogn

Toyota Sportscar - Owners Group Norway 

  • DIY: Justere tenning pÃ¥ Celica 3S-GTE - Bildetung trÃ¥d

  • Teknisk diskusjon / spørsmÃ¥l rundt Celica
Teknisk diskusjon / spørsmål rundt Celica
 #123817  av TheStig
 
Fannt ingen andre poster om dette så jeg legger denne ut for å hjelp andre sjeler som sliter pga den dårlige plassen.
-----------------------------------------------------------------------------------

Det anbefales helt først at man løsner på de to boltene som holder fordeleren fast. Dette er det vanskeligste arbeidet pga liten plass. Det gjør man helt først siden motor må være varm ved justering og nettopp dette forverrer løsning av disse boltene pga varmen. Boltene sitter til venstre for fordeleren (utringet)(BILDE 2) når man står ved høyre forskjerm på bilen. De står paralellt over hverandre (14mm). For å komme til disse må følgende gjøres:

-Det første man må gjøre er å løsne på alle tre slange tilkobblingene som er utringet og legge disse på arbeidsbordet. (ikke oppå motor!) (BILDE 1)

-Den boksen til høyre må også løsnes ved hjelp av flatskrujern. Den henger da lenger ned og ikke i veien. Kontakten til denne trenger man ikke ta av.
(BILDE 2)

- Siste bit å fjerne er tenningskabel til coil. Dette er den nederste på fordelerlokket.

- For å komme til den øverste bolten bruker man en skralle med 14mm kopp og en lang forlenger. Trikset her er å gå inn med skrallen mellom støtdemper tårn og luftfilterboks. Med litt justering da treffer man boltene relativt greit. Løsne denne godt. (BILDE 3)

- For å komme til den andre bolten må man inn med 14mm kopp og medium forlenger. Man fører skrallen inn fra torpedovegg og vrir slik at kopp står rett mot bolt. Det er her at man tjener på frigjøring av plassen som er beskrevet over.

- Når man så har løsnet de to boltene tilstrekkelig setter man på coilledning og gummislangene. Den sorte boksen kan henge der den er. La motor gå til at viften slår inn.

- Nå har motor oppnått driftstempratur og bilen er klar til å stille tenning. Sørg for at kupevifte, lys etc er avslått for å oppnå korrekt tomgang.
Nå skal du kortslutte to kontakter i diagnoseboksen som du finner bakerst til venstre i motorrommet. Her trenger du en ledningsstump på 7-8 cm.
(BILDE 4) Sett ledning ned i TE1 og E1. Tomgang vil forandre seg litt.

- Neste skritt er å kobble opp tenningslampe (følg bruksanvisning som følger med lampe). Denne får du kjøpt for 2-400 på feks Bilxtra. (BILDE 5)

- Nå skal du holde inne knappen på lampen og rette den ned mot hjulet som er avmerket (BILDE 6). Det er viktig at man står så rett mot reimhjulet som mulig. Det står skrevet 0 og 10 i plastikken bak/over reimhjulet. Når du lyser burde du se en tynn strek (ripet inn i metallet) på selve reimhjulet som lyser opp hver gang lampen lyser. Denne skal stå på 10 grader. Altså den streken som går ned under 10 tallet.

- Hvis den ikke står paralellt med med 10 tallet skal du for hand vri på fordeler lokket. Det skal ikke mye justering til før man ser forskjell. Så vri litt for så å sjekke tenningen igjen. Gjør dette til tenningen er nøyaktig 10 grader.

- Når man er fornøyd strammer man den øverste bolten ved fordeleren (trenger ikke demontere noe for å komme til denne). Etter stramming kontrollsjekker man tenning igjen. Er tenningen fortsatt 10 grader stoppes motor og man strammer den nederste bolten også. For å komme til denne må de første stegene i DIY følges igjen.

Når alt er gjort må følgene gjøres:
- Sjekk at man ikke har glemt verktøy i motorrommet og at den sorte boksen samt slangene er på plass igjen.

- Rus motoren opp til ca 6500 rpm og slipp clutchen brått. Blir det sorte spor på asfalten har man stillt tenningen korrekt.
Vedlegg
BILDE 5
BILDE 5
tenningslampe.JPG (97.14 kiB) Vist 757 ganger
BILDE 4
BILDE 4
diagnose.JPG (50.11 kiB) Vist 2454 ganger
BILDE 3
BILDE 3
skralleinngang.jpg (98.59 kiB) Vist 772 ganger
BILDE 2
BILDE 2
bolter.jpg (77.31 kiB) Vist 780 ganger
BILDE 1
BILDE 1
slanger.JPG (64.63 kiB) Vist 2454 ganger
Sist redigert av TheStig den 09 aug 2005 11:57, redigert 3 ganger totalt.

 #123819  av TheStig
 
bilde 6

PS: Vet ikke hvorfor ikke bildene kom systematisk etter nummer. Gjorde dette da jeg la de inn.. Menmen, data er ikke min sterke side .... :oops: