TS-ogn

Toyota Sportscar - Owners Group Norway 

• vanntemp mÃ¥ler

• Teknisk diskusjon / spørsmÃ¥l rundt Celica
Teknisk diskusjon / spørsmål rundt Celica
 #124719  av sleeper

har en lite spørsmål angående tempmåleren i bilen min....

når jeg starter bilen min så funker den som den skal frem til rett under halv og der stopper den! den beveger seg ikke over det uansett hvor varm bilen blir...!?!? ( ser på autronicen at den blir varmere..)

noen som har noen ide til hva det kan være?

#124726  av TheStig

tempgivern ?

#124737  av Eliaz

sleeper, sånn er det på bilen min og!

#124738  av sleeper

kan være...
kan kansje prøve og ta den ut og kontoll måle den i kokende vann...

#124741  av sleeper

Eliaz skrev:sleeper, sånn er det på bilen min og!
kansje et kjent prob dette da....!??

#124847  av 2fastgt4

de skal nå gå høyere hvis tempen er over midten.min har vært over da toppakningen var defekt.

#124910  av CelicaTurbo

sleeper: du har en CS-motor, ikke sant? Jeg vet ikke hvordan det er på motoren som står i st165 men på motoren som står i st185 er det to tempsensorer, en for nålen i dasjen og en som signal for ECU. At det er forskjell mellom de to kan ikke jeg forklare, jeg mener sensorene står ved siden av hverandre også så det kan ikke være plasseringen, men det er helt normalt at nålen i dashen går halvveis opp og vil deretter ikke rikke seg selv ved hardkjør av motor med mindre det er noe feil med kjølingen slik at motoren faktisk koker..

#125501  av sleeper

men det er jo litt rart at den ikke leer seg selv når autronicen viser 100grader... :?:

#125514  av TheStig

toyota kvalitet.. det er autronicen det er feil med :p
måler bil og autronic temp på samme plass?

#125518  av sleeper

jepp... jeg bruker faktisk den orginale tempmåleren fra toyota til autronicen og den andre toyota måleren til måleren!?
 #125525  av FireFox

sleeper skrev:har en lite spørsmål angående tempmåleren i bilen min....

når jeg starter bilen min så funker den som den skal frem til rett under halv og der stopper den! den beveger seg ikke over det uansett hvor varm bilen blir...!?!? ( ser på autronicen at den blir varmere..)

noen som har noen ide til hva det kan være?
Samme er det på bilen min... har T-16

#125623  av 2fastgt4

sleeper,du må bare hive den autronicen,kanke bruke sånt vet du :D

du har fårsåvidt rett i det med autronicen.den viser for høye verdier på vannet.fms slet også litt med det.

tror min viste ca 100-105grader på vanlig kjøring.
dette uten at motoren kokte.dem kontrolmålte motoren til ca 95 grader med en universalføler.

uansett hvor varmt det er ute og hvor hardt jeg kjører på banen så står den rett opp.
men den har vert over når termostaten begynte å bli dårlig.
så da regner jeg med at så lenge den er innafor ett hvist område så vil den stå ganske pal.

bilen har da heller ikke kokt på banen så den nåla er sikkert grei.

jeg kjørte derimot med sprekk i toppakning det første året etter første trim.
da var nåla veldig aktiv over hele området. :D

#125637  av sleeper

okay... da ligger kansje problemet i autronicen da..
det kan nok stemme det for jeg har vært oppe i 115grader på autronicen uten at den kokte...!?!? (veldig kort periode)

#125648  av AndreasH

Jeg har lurt på det samme med MR2'en min. Den står pal på litt under midten uansett kjøring. Men, da jeg hadde lite vann på p.g.a. hull i radiatoren, oppdaget jeg mens jeg kjørte opp en bakke at nåla gikk til rødmerket, var der i 5 sekunder og gikk ned til "fast" posisjon igjen i løpet av noen få sekunder. Merkelig :?

#125671  av GT4 CS

Min står og under normalmerket,ca5mm. Før jeg fjernet isolasjonsmatten under panseret stod nåla rett opp, og etter står den slik som nå, har stusset over dette selv, og om jeg grisekjører motoren min så blir den litt kaldere uansett hvor gris jeg kjører, sommer som vinter :)
SÃ¥ noe riktig har nokk toyota gjort da de laget motoren :)