TS-ogn

Toyota Sportscar - Owners Group Norway 

  • skifte lispære i front lyktene

  • Teknisk diskusjon / spørsmÃ¥l rundt Celica
Teknisk diskusjon / spørsmål rundt Celica
 #12521  av chris
 
kennethx skrev:Har noen peiling på hva man åpner hvor for å skifte lyspæren i frontlyktene?
Hvilke av frontlyktene? Vippelyktene eller?

-EDIT-
Kan jo si åssen det er på mr2'en (tror det er ganske lik måte å gjøre det på).

Grøftelysene må jeg skru helt ut, og åpne fra baksiden.
Vippelyktene må man skru ut metallrammen rundt glasset i front, og ta ut glasset. Der må man ta ut pæren forfra.
Parklysene var bare å "vippe ut" med et skrujern på en spesiell plas, mellom park og blink, om jeg ikke husker feil.

Har du ikke håndbok til bilen da? Bruker å stå der, med tegninger.

 #12526  av CelicaTurbo
 
mener jeg byttet bakfra på MR2-lyktene når jeg byttet? Dvs jeg skrudde først av plastdekselen som omfavner rundt hele lykten, deretter løsnet jeg to skruer slik at hele lykten kom ut med kabler og allt. Men det er jo mulig jeg husker helt feil da for jeg er ikke helt sikker på dette. På Celicaen har jeg ikke trengt å bytte enda men jeg kan ta en titt i Chiltons manualen om det blir problematisk Kenneth :)

 #12529  av chris
 
CelicaTurbo skrev:mener jeg byttet bakfra på MR2-lyktene når jeg byttet? Dvs jeg skrudde først av plastdekselen som omfavner rundt hele lykten, deretter løsnet jeg to skruer slik at hele lykten kom ut med kabler og allt. Men det er jo mulig jeg husker helt feil da for jeg er ikke helt sikker på dette. På Celicaen har jeg ikke trengt å bytte enda men jeg kan ta en titt i Chiltons manualen om det blir problematisk Kenneth :)
Når det gjelder vippelyktene, så byttet jeg pærene sånn som det stod beskrevet i boka. Og det var rett forfra. Ut med skruene som fester metallrammen, og så ut med glasset. Men grøftelysene må helt ut, og skifte bakfra. Samme med park+blink.

 #12548  av memo
 
har hørt at det skal være en eller annen lur måte å skifte lyktene på, dvs. å skru ut to skruer, så hekter man noe greier på siden av lykta, og drar ut ettelleranna...SI IFRA OM DET FUNKER!

just kidding...men jeg husker ikke helt hva han sa :P

det letteste vil være å skru av de to skruene på begge sidene av lykta, slik at du får av plast-dekselet (eller om det er metall hos deg)

deretter er det 4-5 skruer som fester selve lykta (ops, ikke begynn å skru på justeringsskruene..de har annerledes form, men..hindra ikke meg)

så napper du ut hele greia, selv om det er et herk, siden det er trangt inni der..(ehem)

lykke til ;)

-m

 #12567  av kennethx
 
takk for info, jeg skal ta meg meg skrujern ut i morgen og prøve litt :)

 #12666  av kennethx
 
det gikk jo stort sett veldig fint.
skrudde av 3 skruer for å få løs det svarte plast dekselet rundt lykten, lirket litt for å få det ut.
Så skrudde jeg av to skruer oppe, og to skuer nede på selve lykten, og den var løs, nappet den ut, og koblet fra strøm kabelen.
Tok sa av en bøyle så holdt pæren på plass. Og vips ut kom pæren.

Så var det bare å skaffe pære da. Har sånn med svakt gult i lyset. Var på jæger, nope, var på toyota bilsenter, nope. endte til slutt på en bensinstasjon, og måtte fleske ut med 130 spenn for en pære. Synes det var litt dryrt.

Jeg har i allefall to kjørelys igjen :)