Da har jeg byttet til kaldere tennplugger (drittjobb å få løs den intercooleren som står over pluggene ), og installert en relief valve (grainger, ball/spring valve) for å kunne justere trykket. Ventilen skal også ha den egenskapen at den holder trykket til wastegate helt lukket helt til ønsket trykk er oppnådd (ulik bleed-valve), og dette skal gjøre at trykket kommer fortere.. merker det ganske tydelig, men det er ikke før 0.4-0.5 bar at det før steg sakte men nå raser opp.. så, det ser ut til at ventilen gjør jobben bra foreløpig. Når wastegaten fikk fullt trykk (grainger var åpen) trykket den 0.5 bar (7.25psi) mens nå har jeg stillt den slik at den gir fort 0.7bar (10psi) som er omtrent standard, men trykket daler ned til 0.6bar når turtallet øker.. Har enda ikke installert FCD så jeg går ikke høyere foreløpig.. skal også ta noen tester med street dyno på 0.65bar (som er det samme som jeg kjørte før) for å se om dreiemomentet kommer tidligere i andre gir f.eks.
Men, en ting som noen kanskje kan svare på: Jeg hadde innsugslangen til turboen helt av for å komme til wastegate, og jeg sjekket da hvordan turboen så ut. Jeg kjente overhodet ingen slark i akselen, og hjulet snurret ganske så lett og fint rundt, men, i fronten av kompressoren hvor alle bladene samler seg i en stjerneform, der så det ganske herjet ut. Det var bøyde blader, blader med rift og det ene bladet manglet en bit på kanskje 1/4 cm^2. Er dette normalt på en så gammel turbo egentlig? Det var også en del olje i innsuget både før og etter turboen men det er vel ganske normalt, det er overhodet ingen røyk under gasspådrag så jeg antar det er veivhus ventilasjonen som gir oljen. Men, de skadene på turbinen, er det normalt og ok eller absolutt fy fy?
Men, en ting som noen kanskje kan svare på: Jeg hadde innsugslangen til turboen helt av for å komme til wastegate, og jeg sjekket da hvordan turboen så ut. Jeg kjente overhodet ingen slark i akselen, og hjulet snurret ganske så lett og fint rundt, men, i fronten av kompressoren hvor alle bladene samler seg i en stjerneform, der så det ganske herjet ut. Det var bøyde blader, blader med rift og det ene bladet manglet en bit på kanskje 1/4 cm^2. Er dette normalt på en så gammel turbo egentlig? Det var også en del olje i innsuget både før og etter turboen men det er vel ganske normalt, det er overhodet ingen røyk under gasspådrag så jeg antar det er veivhus ventilasjonen som gir oljen. Men, de skadene på turbinen, er det normalt og ok eller absolutt fy fy?
- Kristian - grunnlegger ts-ogn (tidligere mr2-ogn)
1992 US MR2 Turbo sjøgrønn
solgt: 1992 MR2 blågrønn
solgt: 1990 Celica Turbo
Takk til forumbruker kake for avatarbildet
1992 US MR2 Turbo sjøgrønn
solgt: 1992 MR2 blågrønn
solgt: 1990 Celica Turbo
Takk til forumbruker kake for avatarbildet