TS-ogn

Toyota Sportscar - Owners Group Norway 

• hva er forskjellen pÃ¥ 2gen.3s-gte og 3gen. 3s-gte?

• Teknisk diskusjon / spørsmÃ¥l rundt MR2
Teknisk diskusjon / spørsmål rundt MR2
 #132759  av SMT

som teksten sier.

tenker ikke bare på prog.vare. men inni motoren også.
med andre ord alt :D
er det bare 3gen. motoren som er lønnsom og trimme?

har ikke bestemt meg om jeg skal bytte motor eller bare begynne og trimme min 2gen.motor.

takker for alle svar.
Sist redigert av SMT den 21 sep 2005 17:13, redigert 1 gang totalt.

#132763  av Speeder

Uten å svare på spørsmålet men: Har du virkelig 1.gen motor i din Mr2? Denne motoren kom kun i celica ST165, 1987-1989.

#132765  av SMT

2gen. motor. sorry
Sist redigert av SMT den 21 sep 2005 17:14, redigert 1 gang totalt.

#132766  av SMT

glemte og spørre om

hvordan får jeg bytte emne teksten?

#132767  av ADHD:-)))

Hei!
Gå på dinf ørste påst å redigere den!!! men ikke forandre formye!!!:-)

#132839  av SMT

ingen som vet??

#132841  av SMT

ingen som vet??

#132844  av Master

All forskjell mellom 2. gen og 3.gen 3s-gte: (henta fra http://www.mr2oc.com)
- MAP sensor instead of AFM
- Bosch D-Jetronic (Gen III) vs. L-Jetronic (relatively primitive) engine management
- CT20b turbo replaces CT26
- Boost raised from 10psi to 13psi
- Fuel cut raised from 12 psi to 18 psi
- Different ECU
- 4 wire O2 sensor
- Shim under bucket valve shims
- slightly more aggressive cams
- Revised internals (pistons, con-rods etc.)
- Revised cylinder head cooling passages/water jackets
- Revised intake manifold (8 'independent long ports' reduced to 4)
- intake manifold inlet air temperature sensor added. i.e. after turbo and intercooler.
- Revised gearbox with close ratio gearing
- lower compression ratio
- stainless steel head gasket
- factory 540cc injectors replace 430cc injectors
- revised fuel rail with bigger bore and relocated pressure regulator
- TVIS eliminated
- EGR eliminated
- LSD in 80% of them
- throttle body increased from 55mm to 60mm
- inlet valve lift increased from 8.2 to 8.7
- intake manifold inlet air temperature sensor added
- Less restrictive exhaust elbow
- Aluminum oil pan
- more rigid alloy sump and additional oil baffles
- Factory Catch can
- Better Oil Cooler and relocated oil filter (bottom)
- 4 Channel ABS coupled with Traction Control available
- No. 1 compression ring described as 'stainless steel' instead of just 'steel'. Oil ring is described as 'stainless steel' instead of 'a combination of steel and stainless steel'.
- The fuel pressure raised from 36 PSI (2.55 bar) to 41 PSI (2.9bar).
 #132847  av Master

SMT skrev:er det bare 3gen. motoren som er lønnsom og trimme?

har ikke bestemt meg om jeg skal bytte motor eller bare begynne og trimme min 2gen.motor.

takker for alle svar.
Nei det er ikke bare 3.gen som er "lønnsom" å trimme. Om du har en 2.gen fra før av og ønsker mye ut av den må du uansett bytte ut mye av det du får med i en 3.gen.

Så bruk heller pengene på større turbo, ems med map/mat sensor, mer bensin osv.. :)

#132881  av CelicaTurbo

Som regel er det mest hensiktsmessig å trimme den du har.. I orginalstand er 3. gen noe bedre men begge motorene er har sine fordeler og ulemper etter trim og det er vanskelig å si hvilken av de som er best. Bl.a er toppen på 2. gen bedre enn 3. gen toppen, mens innsuget i 3. gen er bedre enn 2. gen osv.. 3. gen er utsatt for sprekk i sylinderene ved hard trim og borring, det er ikke 2. gen. De fleste av de effektmessige forbedringene som ligger i 3. gen har ingen hensikt å tenke på om du bygger en moderat+ trimmet 2. gen hvor du uansett bytter kammer, innsug, motorstyring uten AFM, turbo, downpipe osv ;)

#132983  av PÃ¥l

Bra med litt info om dette.... Jeg har smidde stempler på min gen2 turbomotor, pluss oppgradert ct26 turbo. ellers er motoren original. da er det vel enda mindre hensiktsmessig å bytte til gen3?

#132999  av SMT

har bare fått førsåelsen for at det er lettere å få ordnet "datasprut" 3gen.
og at det er mere hensiktsmessig og ha oljefilteret med bunnpannen med tanke på kjøling av olje.

jeg trudde jeg hadde 1gen, motor i min mr2 turbo "usa import"91mod, men så sa
" Speeder " at den bare fantes i celica på slutten av 80 tallet? stemmer dette?

så dere mener at vist jeg gjør alt rett så kan jeg hente like mye hester og nm ut av min motor som en 3gen.?

bare et lite spørsmål utenom, hva koster det å få kjøpt delene som skla til for å bygge om fra "AMF" til "map"sensor?

#133015  av Master

Ingen MR2 turbo har 3s-gte 1 gen. De fantes som sagt på noen Celicaer på slutten av 80-tallet. Du har 2.gen.

Tror ikke du skal ha noe problemer med å finne datasprut som passer din 2.gen da de fleste i USA har denne motoren. 3.gen er mer sjelden.

http://www.mrcontrols.com lager en knallbra datasprut som er plug and play til din 2.gen 3s-gte. Den benytter seg også av MAP sensor.

Du må altså enten ha egen ems som bruker MAP eller kjøpe 3gen ecu+++ som benytter seg av MAP, eller om du får tak i kan du bruke HKS sin VPC. Men denne er utgått og ikke noe å satse på. Den "konverterte" MAP signal til AFM signal slik at din originale ecu kunne forstå den.

Det finnes utallige forskjellige EMS'er på markedet som kan fungere på din motor. De fleste havner på rundt 10.000 kr for et komplett system.

Anbefaler deg å lese rundt på http://www.mrcontrols.com der du bl.a finner en Power Primer til din motor (altså hva du må oppgradere og i hvilken rekkefølge for å oppnå hk+++) + at de tar for seg så og si alle EMS'er som finnes der ute og beskriver disse.

#133017  av Master

Pål skrev:Bra med litt info om dette.... Jeg har smidde stempler på min gen2 turbomotor, pluss oppgradert ct26 turbo. ellers er motoren original. da er det vel enda mindre hensiktsmessig å bytte til gen3?
Nei ikke oppgrader. Spar heller de 30.000 og bruk dem på mer bensin og rett datasprut/mapping. Så vil du nok være mer enn nok fornøyd :)

Har du ingen bensinmodifikasjoner? En original motor med oppgradert ct26 vil etter min mening gå dårligere enn en med standard turbo.. Mer lagg og ingen kontroll på bensinen over 12 psi (hvis du har 2.gen usa)

Kjøp deg EMS! :)

#133126  av CelicaTurbo

SMT skrev:jeg trudde jeg hadde 1gen, motor i min mr2 turbo "usa import"91mod, men så sa
" Speeder " at den bare fantes i celica på slutten av 80 tallet? stemmer dette?
det stemmer, 3S-GTE motoren kom først i 86+ Celica Alltrac (GT4), st165. Da med 180hk ;)

Ellers, så ville jeg heller lagt pengene i motorstyring og annet snacks til motoren du har nå, enn å bytte til 3. gen :)