TS-ogn

Toyota Sportscar - Owners Group Norway 

• traff pÃ¥ biltilsynet

• Generell diskusjon / "off topic" emner, media, annonser pÃ¥ Finn.no, video fra YouTube osv
Generell diskusjon / "off topic" emner, media, annonser på Finn.no, video fra YouTube osv
 #13715  av CelicaTurbo

Ble stoppet i kontroll av biltilsynet i kveld, og jeg som bare skulle en liten tur på butikken og kjøpe paprika til pizza :?

Vel, først mente fyren at bilen var senket pga at fjærene var røde. "Høh?" tenkte jeg da, for mine fjærer er nå faen ikke røde? Så jeg tittet inn selv og så at de var dønn svarte og bad ham sjekke en gang til: "Ok, det var vist bare en rød flekk så den er grei" (det er sant, det var faktisk en liten rød malingsflekk eller noe på den).

Deretter tittet han på felgene og dekkene og tenkte grundig, gikk inn i vognen sin og kom tilbake 5 min senere med en lapp og fortalte meg at jeg måtte til Toyota og be dem godkjenne dekk og felger pga at de var litt større enn orginalt. Han mente det skulle gå greit og de skal bare undersøke at de ikke tar borti noe osv... vel vel, ikke noe å klage på det så da får jeg bare besøke toyota da :? En ting jeg oppdaget når jeg dro hjem var at fyren hadde skrevet på kontrollseddelen at jeg har 19" felger, når jeg "bare" har 18"..

Som en kommentar, dekkene er for store i omkrets i forhold til godkjent, de er vel 6% større enn orginalt, grensen er på 5%. Men pga at dekkstørrelsen som står i vognkortet ikke stemmer med orginalstørrelse så kan det redde meg, for dekkene er bare 5.02% større enn størrelsen som står i vognkortet mener jeg. Uansett er dette felger som jeg har lenge lurt på å bytte bort pga at jeg synes de er for store og tunge, og jeg vil ikke redusere til 35-profil for å komme i korrekt rulleomkrets. Nå er det jo mulig at jeg er nødt til å kjøpe meg noe nytt innen to uker :?

Her er synderne:

Bilde

#13718  av Amund

En ting jeg har lært av biltilsynet: lakker ALLTID fjærene på bilen svarte!!! for det virker som om det er fargen de ser etter på om bilen er senket eller ikke.. :lol: ikke at jeg helt skjønner hvorfor, en annen ting er at de har store (!) problemer med å godkjenne TUV papirer som gyldig dokumentasjon.

alt de sa om min bil var: du mangler skiltlys, (har alltid gjort det), og så sa han litt tørt før jeg kjørte videre, (etter store lovnader fra meg om å kjøpe nye bakdekk pronto), husk å slå på lysa... :wink:

de må kjede seg mye i den bua der ja, :roll:

så er jo kanskje dette en finfin unnskyldning for å skifte felger? :wink:

#13719  av turboman

Æsj... var kjipe greier, da...

Vil det si at du først må på Toyota, for å få godkjenning, og deretter tilbake til Biltilsynet for ny kontroll???

Tror egentlig ikke at de som "tar vare" på bilen sin, slik som mange her inne, er de verste synderene i trafikken.. De burde heller tenke på f.eks. gamle Ford'er med dårlige bremser etter min mening, i stedet for å henge seg opp i brede dekker, som gir bedre veigrep......

#13729  av CelicaTurbo

kjipt ja, må jo betale toyota for godkjenning og deretter betale biltilsynet for etterkontroll.. får bare håper jeg slipper å betale nye dekk og felger :shock: Men, vurderer å låne meg et par felger med dekk midlertidig for godkjenning, det må vel kunne la seg gjøre om de ikke godkjenner 18" felgene?

Ellers var poenget hans at med så store dekk og felger er det mulig det rubber borti noe inni hjulbuen og det er det toyota skal godkjenne at det ikke gjør. Så får jeg håpe at de godkjenner det og at biltilsynet godtar godkjenningen ved etterkontrollen :? Jeg kan jo forstå at det er et risikomoment om det hadde gjort det, men de eneste gangene dekket tar borti inni der er når bilen stuper inn i telehiv og treffer demperstoppene.. Men jeg er enig i at de mye heller burde prioritere livsfarlige gamle vrak fremfor biler med større dekk enn standard :?

#13735  av funkes

Hmm...hvem er "Toyota" i denne sammenhengen da?
Toyota Norge eller ditt lokale Toyota verksted?
Hvis det er sistnevnte kan det jo umulig koste penger, isåfall er de jævlig dumme. De du legger igjen mye penger hos er som regel snille tilbake. (Eller er jeg bare bortskjemt?)

Forhør deg også med de du kjøpte felg og dekk av.
Jeg kjører selv med 225/40-18, og da har jeg økt rulleomkretsen med 6.97% (mener jeg å huske).
De jeg kjøpte felger og dekk av, sa at hvis jeg fikk noe mangel lapp pga. det, var det bare å stikke innom de, så fikk jeg låne meg et sett med 215/35 dekk og vise bilen.

Så jeg tror ikke det der kommer til å koste deg dyrt :)

#13738  av CelicaTurbo

ok, kanskje det ikke blir så dyrt, jeg aner ikke om Toyota vil ta penger for dette men de er som regel veldig flinke her. Med "toyota" mentes et verksted som kunne se på bilen og godkjenne klaringer og avstander osv..

selve felgene og dekkene fulgte med bilen når jeg kjøpte den halvannet år siden, hadde jeg kjøpt selv hadde jeg heller valgt noen 17" greier.. og det kan stemme med 6.9% større ja, har regnet på det jeg også og det er seriøst mye større, jeg liker ikke helt tanken på det pga at det øker jo girutvekslingen betraktelig og det ødelegger akselerasjon noe.. får også litt lavt turtall i 80km/t på 5. gir synes jeg, litt for liten respons der.

#13740  av MR2turbo

Biltilsynet er som enkelte politier... noen maktsyke galninger! :evil:
Nok av biler med ordentlige feil på veiene uten at de behøver å bry seg med sånne bagateller... Jeg blir bare provosert av sånn...

Var jeg deg Kristian, ville jeg bare tatt kontakt med de som leverer det merke felger du har og bedt om TÜF papirer på felgene.. Skulle ikke være no problem å få det.. Deretter tar du med deg papirene til biltilsynet der det står at felgene+ dekk er godkjent til din bil, og får en myndighetskontroll. Da får du det inn i vognkortet som alternativ dekkdim. og så får du aldri no mere problem med det..

Et annet alternativ er jo å låne seg orginalfelger av noen i nærheten og vise bilen med de og rett hjem å bytte etterpå ;) Men da er det jo dumt om du møter samme fyren om en uke da :)

#13743  av funkes

Tja...de kan jo alltids nepe seg selv om du har tüv papirer.
Det gjorde de når jeg skulle registrere bilen min iallfall.
Var et punkt om "styring" i tüv papirene som ikke stemte med ktk forskriftene og jeg fikk mangelapp pga. dokumentasjon...og jeg fikk ikke skiltet bilen.

#13744  av CelicaTurbo

jeg har faktisk undersøkt TÜV papirer hos produsent av felgene (nettsiden deres) og der har de ikke papirer til noe større en 17" på min bil så det blir nok Toyota som må gjøre seg opp en mening om dette.. får se til uka :)

#13747  av CelicaGT

Så lenge rulleomkretsen ikkje stemmer eller er over 5% kan det bli vansklig å få det godkjent.
Toyota må jo stå til ansvar for dei godkjenningane dei gir.....

#13750  av henningl

Tror Kristian har gode sjangser jeg.. han har vært der før, og dem husker ham nok, så får sikkert verksteds-mesteren til å si "ok" med et smil :)

#13752  av MR2turbo

Ja vi får håpe det ;)

#13765  av chris

Vel, hele greia er mildt sagt latterlig, spør du meg. Men har man ikke tuv, så kan det bli vanskelig. Som dere sikkert husker hadde jeg også store problemer med biltilsynet og felger/dekk.. men fikk jo ordna opp i det en gang for alle, og har med alle papirene sammen med vognkortet.

Biltilsynet ser for øvrig ikke ut til å ha peiling på noe som helst ang biler.. på lik linje med politiet.....

#13768  av CelicaTurbo

vel, jeg antar faktisk at det med rulleomkrets skal gå greit for, som jeg har beskrevet ovenfor, selv om rulleomkretsen er over 5% større enn orginalt så står det feil i vognkortet og rulleomkretsen er rundt 5.02% større enn hva som står der, de må da kunne se gjennom fingrene med så lite for i praksis er jeg jo under 5% av vognkortets verdier nå pga at dekkene har redusert mønster?

men som sakt, for se hva dem sier selv, de pleier å være hjelpsomme og behjelpelig der ute så jeg håper dem er det denne gangen også.

#13808  av jensi

Noen som har prøvd å overse en biltilsyn kontroll langs vegen?
Altså bare kjøre pent og pyntelig forbi.
De harr jo ikke akkurat så mye å følge etter med.
En Mercedes mini buss?
Må jo som regel inn på kontroll uansett .
Så dersom de tar bilnunmmeret kan en iallefal få på alt det orginale(fjærer/felger o.s.v) før en møter opp.

Det er jo andre i distriktet som har oversett div. radarkontroller.
:wink:

Har ikke tenkt å prøve ,men lekte bare litt med tanken.
Jensi