TS-ogn

Toyota Sportscar - Owners Group Norway 

• Clutch bytte

• Teknisk diskusjon / spørsmÃ¥l rundt Celica
Teknisk diskusjon / spørsmål rundt Celica
 #141505  av Daniel_hoy

Har no startet på clutch prosjektet. Bestemte meg for å ta ut motoren. Og er nesten klar til å ta den ut no. Bare litt småting igjenn.

Har litt dårli tid til å sitte å søke på forumet nå så hadde vært fint viss noen kunne fortelle meg hva type frostvæske som skal være å intercoolern og motoren. Hvor mange liter er det snakk om?

Noen som vet hva det koster for rotor/fordelerlokk?
Vedlegg
Slik det ser ut no
Slik det ser ut no
DSCF1461.JPG (558.27 kiB) Vist 353 ganger

#141520  av 2fastgt4

hvis jeg ikke husker feil så betalte jeg rundt 8-900kr for rotor/fordelerlokk :)

#141686  av Daniel_hoy

Jaja.. Da var motoren ute. Og som vanli når du starter på noe så er det alltid noe som duker opp.
Ser ut som at toppakningen er ganske sliten så må vel byttes den også..
Og med det samme det skjer så tar jeg reg reima.
Tenkte på å kjøpe stålpakning no, men må/bør toppen planest?
Noe mer som bør byttes med det samme jeg starter med jobben?

Ser ut som det blir stor overhaling så viss det er andre ting som bør gjørest så er det bare å si fra.

#141709  av larsst185

Det ligger en post her fra når jeg nettopp skifta pakninga mi.jeg plana toppen.tror ikke du må det men jeg føler det spm en ekstra sikkerhet at det er gjordt.jeg kjøpte 1,6mm HKS pakning i stål og ARP bolter fra bjørnstad bil.tror muligens de har dette på lager.

#141713  av Daniel_hoy

Snakka med dei om pakning no. Har inne 1,6mm hks.
Hvor mye måtte du betale for den?

Var det bolter eller "stag" du kjøpte?
Finner ikkje ARP bolter noen plass. Hva pris var det på dei?

Noen som vet delenummer på en "skru" på servopumpa? Går to vakumslanger inn på den. Den ene slangen kommer fra innsuget. Finner ikkje den på EPC. Kan ta bilde av den etterpå. Såg ut som det var den samme tingen på servopumpa på en gammal carina.

#141731  av larsst185

jeg har studs.ikke bolter.betalte litt over 5000for alt.Dyrt men jeg tror det er verdt det.Jeg plana samtidig toppen 0.2mm.Funker som bare det :D

#141745  av Daniel_hoy

forsto det slik at du ikke burde bruke studs.
Men så er ikke jeg et engelsk geni :P

Keep in mind that in order to use head studs you NEED to get the bores refinished. Otherwise you will LOSE power because studs distort the bores differently then bolts, so the rings will no longer seal correctly. Just letting you know.

Don't ever reuse stock headbolts, bolts are designed with a specific ammount of stretch in mind and once you've used them they are junk.

In the case of the studs, they will indeed provide more clamping force on the gasket, that is because they have opposing forces, both pulling up from the threads in the block, and down from the threads in the head with the nut on them. It is this difference in force that causes the bores to distort differently then they do with bolts, which pull only from the block. If you install them without refinishing the bores you will still get an increased clamping force on the head gasket, but you will lose power, mileage and get more oil contamination because your rings are now no longer sitting evenly in the bores. In extreme cases it can also lead to destroyed engines because the rings are the primary way the pistons shed heat. When contact with the bore walls is broken, the pistons retain the heat, get soft, and melt/crack. Of course, this would probably only happen if you were under a heavy load for an extended period of time, but regardless, you will still be down on power, and dumping more unburnt fuel into the oil.

#141762  av sleeper

Daniel_hyo skrev:forsto det slik at du ikke burde bruke studs.
Men så er ikke jeg et engelsk geni :P

Keep in mind that in order to use head studs you NEED to get the bores refinished. Otherwise you will LOSE power because studs distort the bores differently then bolts, so the rings will no longer seal correctly. Just letting you know.

Don't ever reuse stock headbolts, bolts are designed with a specific ammount of stretch in mind and once you've used them they are junk.

In the case of the studs, they will indeed provide more clamping force on the gasket, that is because they have opposing forces, both pulling up from the threads in the block, and down from the threads in the head with the nut on them. It is this difference in force that causes the bores to distort differently then they do with bolts, which pull only from the block. If you install them without refinishing the bores you will still get an increased clamping force on the head gasket, but you will lose power, mileage and get more oil contamination because your rings are now no longer sitting evenly in the bores. In extreme cases it can also lead to destroyed engines because the rings are the primary way the pistons shed heat. When contact with the bore walls is broken, the pistons retain the heat, get soft, and melt/crack. Of course, this would probably only happen if you were under a heavy load for an extended period of time, but regardless, you will still be down on power, and dumping more unburnt fuel into the oil.
trur ikke du behøver og tenke på det problemet!
etter som jeg forstår så mener han at blokka må streeborres før du montere arp studs! men det behøver du ikke på denne motoren!

#141821  av Daniel_hoy

Kikka på motoren igjenn no i dag. Ser ut som mesteparten av oljen kommer fra en simmerring og ikke fra toppakninga. Så blir ikke til at jeg skifter den nå. Får ta storoverhaling til sommeren når jeg ikke trenger bil på noen dager.

Har fått av girkassa i dag og montert den nye clutchen. Så i morra skal jeg prøve å få det sammen igjenn. Alt gikk stortsett greit. Litt styr å få på kassa igjenn, men ikke mer enn forventet.

Hvordan lufter du servoen? Finner ikke det i BGB.
Vedlegg
Nye clutchen
Nye clutchen
DSCF1475.JPG (407.44 kiB) Vist 341 ganger
Sist redigert av Daniel_hoy den 11 nov 2005 13:51, redigert 1 gang totalt.

#141838  av kennethx

Lufte servoen er bare å svinge fra side til side, helt over. Sliter den med å komme i gang kan det hjelpe med litt turtall.

Skal du skifte register reim, er det vel like greit å skifte det reim hjulet og vannpumpen samtidig.

#142058  av Daniel_hoy

Da var motoren montert igjenn. Har prøvd bilen litt no og clutchen ser ut til å virke bra. Litt mindre slurepunkt men heilt grei å kjøre med.

Hvordan bør du "kjøre inn" clutchen?