TS-ogn

Toyota Sportscar - Owners Group Norway 

• Helix autosport clutch.... NEI TAKK!! ST185 CS

• Teknisk diskusjon / spørsmÃ¥l rundt Celica
Teknisk diskusjon / spørsmål rundt Celica
 #143887  av urq26

Kjøpte komplett clutch fra kollevold av merke Helix Autosport. Dette skulle være av det beste på markedet?? Pris: ca. 6 500,- for komplett clutch.

Fikk ut kassa etter mye banning og steiking. Monterer sammen, resultat: Clutchen frir ikke ut.... Kassa ut igjen fordi jeg trodde utløserlager hadde glidd ut av stilling. Inn med kassa igjen. resultat: Clutchen frir fortsatt ikke ut.... Kassa ut igjen, og vi begynner å måle. Utveksling på trykkplata fra Helix er en helt annen en på org. trykkplate.

Konklusjon: Den passer rett og slett ikke. gjett om jeg skal returnere clutch til Kollevold! NÃ¥ setter jeg tilbake orginal Toyota clutch, den er bra nok, og koster mye mindre.

Styr unna!

#143893  av CelicaTurbo

Helix produserer et clutchkit for våre biler som jeg har sett fornøyde referanser til, men høres ut som at du har fått noe feil ja.

#143928  av Kjelliken

8) funker no på min bil.. har brukt den over ett år no... :roll:

#143935  av urq26

Da lurer jeg på, var clutch kittet ditt bolt on, eller måtte du modifisere noe. De på Kollevold sa at det skulle passe rett på, men det gjør det ikke. enten er trykkplata for hard, eller så har den for kort arbeidsvei. Virker gjør det ihvertfall ikke.

#143966  av GT4 CS

Er nokk samme girkasse ja ;) Etter mye diskutering kom vi vel fram til det. Hva med og levere den gml clutch'n til kristoffer og bekken(clutch og brems på alnabru) Disse bygger om til sinterclutch, ble tippset om detta av gundersen motorsport, kostet ca 1600kr for hele herligheten. Han kjørte iallefall med denne i rallybilen sin da han ratta en st185 :)

#143985  av 2fastgt4

på min måtte dem bytte noe dem kalte styrepinne eller noe sånt måtte ha en annen lengde.
jeg har ikke greie på dette :)

#144011  av TheStig

støtter opp topicstarter om Helix clutchen. Den klarer ikke frigjøre tilstrekkelig. Etter montering av min fikk jeg mange advarsler fra den engelske gt4 klubben angående disse clutchene ... Og jamen ble jeg småplaget

Planen før jeg solgte bilen var forøvrig å bestille forlenget slavesylinderarm ..

#144431  av Toyota4ever

TheStig skrev:støtter opp topicstarter om Helix clutchen. Den klarer ikke frigjøre tilstrekkelig. Etter montering av min fikk jeg mange advarsler fra den engelske gt4 klubben angående disse clutchene ... Og jamen ble jeg småplaget

Planen før jeg solgte bilen var forøvrig å bestille forlenget slavesylinderarm ..
Må si at jeg er litt enig, den frigjør ikke helt 100% bestandig. Men har ikke noen plager med det. Men den er jo vesentig kraftigere en org. cluchen da.

#144432  av urq26

Snakket forøvrig med Kollevold i dag, og de hadde aldri hørt om at du måtte ha forlenget slavesylinderarm..... De var ikke sikre på om de ville ta tilbake clutchen heller, men det er jeg sikker på!!!!

#144479  av Amund

GT4 CS skrev:Er nokk samme girkasse ja ;) Etter mye diskutering kom vi vel fram til det. Hva med og levere den gml clutch'n til kristoffer og bekken(clutch og brems på alnabru) Disse bygger om til sinterclutch, ble tippset om detta av gundersen motorsport, kostet ca 1600kr for hele herligheten. Han kjørte iallefall med denne i rallybilen sin da han ratta en st185 :)
problemet da er at du kjører med orginal trykkplate. Og kenneth kan vel fortelle hva som skjer da? :wink:

#144481  av larsst185

hva du en gjør.IKKE få laga uavfjæret zinter.Spør toyota4ever hvordan den så ut etter et års bruk.Jeg fikk laga den av clutch og brems og den er overkill så det holder.ikke brukanes hvis du skal ha en bil som er litt komfortabel til daglig bruk.min mening vertfall.

#144523  av GT4 CS

larsst185 skrev:hva du en gjør.IKKE få laga uavfjæret zinter.Spør toyota4ever hvordan den så ut etter et års bruk.Jeg fikk laga den av clutch og brems og den er overkill så det holder.ikke brukanes hvis du skal ha en bil som er litt komfortabel til daglig bruk.min mening vertfall.
Satt nokk en annen trykkplate i rally bilen hans da hehe. Nei den dagen jeg skal bytte clutch kommer jeg til og kjøpe en forsterket, kansje orginal og. Kommer aldri til og føle behov for og rivstarte bilen uansett :)

#144536  av kennethx

Amund skrev:
GT4 CS skrev:Er nokk samme girkasse ja ;) Etter mye diskutering kom vi vel fram til det. Hva med og levere den gml clutch'n til kristoffer og bekken(clutch og brems på alnabru) Disse bygger om til sinterclutch, ble tippset om detta av gundersen motorsport, kostet ca 1600kr for hele herligheten. Han kjørte iallefall med denne i rallybilen sin da han ratta en st185 :)
problemet da er at du kjører med orginal trykkplate. Og kenneth kan vel fortelle hva som skjer da? :wink:
:roll: ka då?

hehe, nei, 9 mnd etter den 4 pucks sinter lamellen ble montert var det originale svinghjulet FULLSTENDIG spist opp, det var sprekkt og hadde sikkert pulverisert om den hadde stått i bilen en uke lenger.
http://www.ts-ogn.no/phpBB2/download.php?id=9154

Poenget var at, selv om det var det var en ufjeret 4 pucks zinter lamel, så SLURET den om man prøvde en rivstart på tørr asfalt. (og det gjør jo jeg en del :D ) Så da tok det altså bare 9mnd for zinteren å spise opp svinghjulet.

Det er min mening at det er meningsløst å forsterke lamel delen av clutchen dersom du ikke samtidig går over til en kraftigere trykkplate med større trykk. Hvis du ikke gjør det får du rett og slett bare en clutch som er nappete, men som ikke holder til så mange Nm du trenger for å rive løs hjulene.

Nå kjører jeg på en HKS GD Pro (twinplate), og de som har sett meg i aksjon kan vel skrive under på at hjulspinn ikke er noe problem :wink:

#144555  av GT4-R

Bilde

köp riktig koppling istället hks gd

Har också haft de problemet du beskriver jag slängde den kopplingen så långt det gick!!