TS-ogn

Toyota Sportscar - Owners Group Norway 

  • MR2 Turbo

  • Generell diskusjon / "off topic" emner, media, annonser pÃ¥ Finn.no, video fra YouTube osv
Generell diskusjon / "off topic" emner, media, annonser på Finn.no, video fra YouTube osv

 #31  av PÃ¥l
 
Jeg har planer om å skaffe meg en MR2 Turbo, noen som har erfaring med disse, og kan si meg hva jeg burde sjekke osv?

 #32  av CelicaTurbo
 
Tja, egentlig burde en Turbo-eier svare på dette (Markus, føler du kallet?), men generellt sett bør du ihvertfall passe på å sjekke bilen hos NAF før du kjøper den, sjekke at den ikke nøler noen steder i turtalls-spekteret og se etter tegn til at trykket har vært økt tidligere (se trykksensor-slange fra wastegate bl.a. og se om den er skjøtet). Ellers rent teknisk kan vel heller turbo-eiere svare på, men, du må for all del ikke glemme å sjekke forsikringen på en slik bil for den er meget dyr. Særlig om du er en ung sjåfør. Hvilken bil har då nå da?

- Kristian -

 #34  av PÃ¥l
 
Jeg er 21 år, og kjører en Golf 84 modell. Jeg hadde planer om å ha en MR2 som sommerbil og beholde golfen som vinterbil. Jeg er klar over at det er dyrt med forsikring osv, men jeg er helt gal etter MR2, så hvis det er muligheter for at jeg har råd, så slår jeg til. Hva med deg, mr2? Har du hatt din bil lenge?

 #36  av CelicaTurbo
 
Kall meg Kristian, men, jeg er 24 år og har hatt bilen i 1.5 år nå. Det var min første bil men jeg vil egentlig ikke anbefale å kjøpe MR2 som første-bil men jeg snyltet på foreldrene i en del år først så jeg hadde vel en del erfaring og er stort sett fornuftig av meg i trafikken. Etter utdanning brukte jeg litt tid på å finne en sjelden men stilig bil som ikke kostet all verden, og jeg fant ut at MR2 mk2 måtte det bli. To måneder senere fikk jeg kjørt en prøvetur og jeg var helt solgt. Bilen har et fantastisk utseende, men det er allikevel følelsen av å kjøre den som gjør den spesiell (har du kjørt en?). Jeg har bl.a. kjørt en Mitsubishi Eclipse 4WD Turbo på påstått 270hk, og selv om den var rimelig mye kjappere enn min 156hk vogn så gav den allikevel ikke den samme sportslige følelsen. Så, jeg tror jeg kommer til å eie MR2 i ganske mange år fremover og heller kjøpe en daglig-bil så snart det blir økonomisk forsvarlig og jeg har plass til å parkere to biler. Men, for å få noe som er artigere, og kjappere og mer sjeldent har jeg bestemt meg for å importere en MR2 Turbo nå..  mye penger og mye glede :-)

- Kristian -

 #39  av PÃ¥l
 
Ja jeg har prøvekjørt en MR2 på TG-bil i Drammen en gang. Kribla bra i magen, siden jeg hadde lest om bilen i ca ett år før jeg faktisk fikk prøve en. Utrolig følelse ja. Har ikke prøvd turboen ennå, men så snart jeg har det økonomiske på det tørre, skal jeg prøvekjøre en. Tør nesten ikke gjøre det før, for jeg tror jeg blir besatt hvis jeg får smaken på turboen  :D

 #41  av CelicaTurbo
 
Ok, har du kjørt en MR2 så er det ingen vei utenom da. Jeg har ikke kjørt en turbo da men jeg bare vet at jeg vil ha en. Mer krefter og hardere skyv, men også farligere og høyere vedlikeholdsutgifter da. Nå på vinteren skal man være ganske tålmodig med en turbo for man vil aller helst ikke at turboen skal begynne å lade midt i en sving når man ikke er klar for det :)

- Kristian -

 #43  av PÃ¥l
 
Nei, vil jo ikke at den skal lade når jeg ikke er klar for det. men hovedgrunnen til at jeg ikke vil bruke mr2 på vinteren er jo rust. Som kjent fører saltede veier til mer rust. Det som er bra med TG-bil er at de importerer biler fra Sveits og Tyskland, og der salter de ikke veiene, så de bilene er relativt trygge for rust da... Bruker du bilen på vinteren, Kristian? åssen blir det når bilen slipper taket?

 #44  av CelicaTurbo
 
Jeg bruker bilen på vinteren ja, jeg har egentlig ikke lyst men jeg har ikke mulighet til å ha to biler nå så det får bare være. Før jeg kjøpte bilen var den avskiltet fra oktober til april vært eneste år tilogmed 98, som sikkert har bidratt til at den er helt fri for rust fremdeles. Nå har min bil det reviderte understellet som er mer stabilt så den oppfører seg ok på vinteren. Den kan plutselig slenge med rompen men det er ikke så vanskelig å hente den inn igjen egentlig. Har ikke vært ute for noe farlig enda da. Fremkommeligheten er helt super og spinner du oppfører den seg egentlig veldig bra. Men man er nødt til å ta det veldig rolig i glatte svinger da. Det viktigste egentlig er å ikke slippe gassen når den slenger for da snurrer den mye mer.. ha en moderat gasspådrag slik at den småspinner.

- Kristian -

 #49  av MR2turbo
 
Jeg følte kallet til å si noe ja, men du har jo skevet så mye bra om temaet under artiklene, Kristian :)
Pål: Jeg vil egentlig bare si det at hvis du ikke er helt trygg på at du kan nok om biler selv så må du for all del få med deg en som har greie på det når du kikker på biler, tusenlappene sitter veldig løst hvis det begynner å gå i stykker ting på en mr2 turbo... det er jo en bil som har vært laget for å kjøres hardt så de allerfleste har vært igjennom en del...  Generelt er det nok mye høyere servicekostnader på en turbo-bil..
Når jeg kjøpte bil følte jeg at jeg ikke stolte nok på meg selv så jeg hadde med meg en bilmekaniker og vi gikk sammen igjennom bilen og brukte vel nærmere to timer på det... Men så har jeg ikke hatt noen overraskelser etterpå heller :)

 #144  av Hobbes
 
Vær nøye og sjekk alt!!
Husk bilene begynner og bli noen år nå, og en turbo blir somregel ikke kjøpt av en " mann med hatt".
Når det gjelder NAF og mr2 Turbo så er min erfaring at det ikke kjenner bilen godt nok.
De fant ikke ut at den manglet nesten 30 hk, som muligens skyldtes en tett katalysator. Og jeg måtte ha en motoroverhaling innet et år etter at jeg hadde kjøpt den. Kjørt litt hardt, ja. Men skiftet olje og filter hver 4000 km.
Og husk å skiftet tennings annlegget fra coil og utover. det kan spare deg for mue trøbel. Et fordeler lokk varer runt 20000 km og hvis dette ryker så kan det dra med seg pluger som igjen drar med seg plugpledninger. Jeg har byttet ledninger på en dårlig plugg, med det resultat at den røk etter kun kort tid. Og den fungerer greit  helt til turbo trykket slår inn.

Og en annen ting, sjekk dekk dimensjonene. I Norge har jeg sett flere som har samme dimensjon framme og bak. etter min mening så ødelegger dette balansen på bilen.

Er det noe mere så er det bare og spørre.

MVH

GBT

 #145  av CelicaTurbo
 
Med tanke på turbo-overhaling; hvor fremtredende skal turbo-lyden i en MR2 være?  Jeg vet at når broderen fikk sin 200sx var det en ganske fremtredende lyd fra den. Senere fikk jeg prøvekjøre en annen 200SX som var lettere trimmet og på den gikk det omtrent ikke ann å høre turboen. Og etter 3/4 år røk turboen til broderen så den måtte byttes.

så, når jeg prøvekjører min snart-min-turbo vil du turbohvinet være ganske hørbart eller knapt hørbart?

- Kristian -

 #146  av Import Tuning
 
Hei. Jeg vet om en MR2 Turbo tilsalgs for 120.000,- i Ã…lesund.. med et fett stereo anlegg.. noen int??

 #147  av Hobbes
 
Jeg hører det litt, men må lytte etter det. Men det en hører best er retur ventilen. ( den som sirkulerer lufta til bake før turboen når en slippe gassen. )

mvh

GBT

 #148  av MR2turbo
 
Import Tuning on Jan. 12 2002 @ 23:43 skrev:Hei. Jeg vet om en MR2 Turbo tilsalgs for 120.000,- i Ã…lesund.. med et fett stereo anlegg.. noen int??
Er dette den med høyre ratt? Ellers, hvorfor er den så billig?

 #149  av CelicaTurbo
 
Den turboen er vel så billig at det må være noe feil med den? Og høyreratt er ihvertfall ikke jeg interessert i (men har fått tilbud om en 3. generasjon turbo for £4500)..

Hobbes: takker for svar, det var omtrent slik lyd jeg ventet at det skal være så om det er tydelig hvin så vet jeg at jeg må beregne med en ny turbo :)

- Kristian -