TS-ogn

Toyota Sportscar - Owners Group Norway 

  • Skjære ut varmeteppet til scoop.

  • Teknisk diskusjon / spørsmÃ¥l rundt Celica
Teknisk diskusjon / spørsmål rundt Celica
 #15011  av funkes
 
Nå har jeg skjært opp scoopene på carlos sainzen, vet ikke helt hvor lurt det var jeg men :)

Tingen er jo den at nå er det jo "rett inn" til turboen for regn og snø.

Men det kommer ut MYE varme nå, når jeg står på lyskryss (har ikke kjørt hardt engang) ser jeg at det kommer sånn varme flimre luft ut av scoopet :)

Hva mener dere om dette?

 #15015  av Turbo 4x4
 
Jeg har gjort det samme.. Lurer litt på om jeg skal montere et plexi glass under gitteret om vinteren.. Sånn at det ikke kommer så mye snø og regn ned på turboen når jeg har kjørt hardt... Det er jo ikke helt bra..
 #15016  av chris
 
funkes skrev:Nå har jeg skjært opp scoopene på carlos sainzen, vet ikke helt hvor lurt det var jeg men :)

Tingen er jo den at nå er det jo "rett inn" til turboen for regn og snø.

Men det kommer ut MYE varme nå, når jeg står på lyskryss (har ikke kjørt hardt engang) ser jeg at det kommer sånn varme flimre luft ut av scoopet :)

Hva mener dere om dette?
Høres skikkelig lurt ut :mrgreen:

Nei, seriøst. Sånn varmeluft har jeg også, og de fleste andre biler. Motorer blir jo veldig varme, sånn generelt sett. Hvordan det er å få dritt inn i turboen, vet jeg ikke. Men det høres ikke spesielt gunstig ut

 #15046  av henningl
 
dritten går jo ikke INN i turbo ;) dingsen er jo solid stål.. tåler sikkert litt vann ;)

 #15082  av CelicaTurbo
 
tror nok alt sammen tåler vann ganske bra jeg, slik som det er med min scoop får jeg jo masser av regnvann inn der når jeg kjører i regn uten at det skaper problemer.. men om det er vann i nærheten av dynamo er det nok greit å beskytte denne?

ellers, det er MYE varmere under panseret til Celicaen min enn det noensinne var under motorlokket til MR2'en, det er rett og slett for trangt under der, samt at turboen er heftig varm og turbomotorer generellt opererer på høyere temperaturer.. er ikke uten grunn at det er luftriller i panseret :)

 #15095  av @lpher
 
Hos meg er det katalysator(ene?) som blir varmest ser det ut til....merka det godt i sommer...da jeg gikk mye i shorts....de gangene jeg gikk ut av bilen med en gang etter å ha stoppet, med motor i gang vel og merke....flere ganger jeg skvatt til i refleks fordi det er så varmt under der ;-)

Er ikke fritt for at det lukter litt varmt heller etter at det har vært kjørt litt aktivt...MEN det VET JEG dere kjenner til selv ;-)


@lpher

 #15099  av Bjørn E
 
Det var da også derfor de konstruerte "trakten" fra panseret og ned til register-reima på rallybilen (og RC og Carlos-modellen) pga. alfor høy temperatur... Ser det også på dynamoen som henter kjøling nede i bakkenivå (alle modeller).
Men det sies at Carlos-utgaven har bedre kjøling i motor-rommet pga. at luften blir sugd ut gjennom panseret istedet for å bli presset inn som på min.

 #15100  av chris
 
@lpher skrev:MEN det VET JEG dere kjenner til selv ;-)
Hæ?! *tegne glorie* Fatter ikke hva du snakker om nå.. blir det varmt sier du? *ha stor respekt for alle fartsgrenser* (og lyskryss) :!:

 #15188  av funkes
 
Men uansett stor forskjell på ST185 gtfour og st185cs scoopene da.
På vanlig gt4 skal jo lufta INN for å kjøle ned luft/luft IC'en,
mens på CS skal jo lufta som sagt ut. Og her er tingen at scoopet er RETT over snurra (og dynamoen).

 #15203  av memo
 
etter litt aktiv (jeg liker å kalle det ALTERNATIV) kjøring, så har celica'en min tendenser til å bli sinnsvaaakt varm under panseret ja...
jeg ble nesten redd første gangen, men ettersom temp.måleren på motorn fortsatt lå på venstresia, så er det vel i orden tenker jeg ;)

-memo

 #15206  av CelicaTurbo
 
CS-scoopen er designet for at luften skal ut ja så den er nok vesentlig mer effektiv i å fjerne varme fra motorrommet, og det hjelper nok mye om man fjerner den beskyttelsen også med den ulempen at ting blir mer åpent for miljøet rundt..