TS-ogn

Toyota Sportscar - Owners Group Norway 

• Valg av sommerdekk...

• Diskusjon rundt dekk og felg osv. (Ikke kjøp og salg)
Diskusjon rundt dekk og felg osv. (Ikke kjøp og salg)
 #151745  av lasse

Er nødt for å ha meg nye bakdekk til MR2'n (sommer).
Tenkte å bestille fra dekkonline.com, driver og vipper mellom bridgestone potenza REo5o, og dunlop spsport9000 (som jeg har foran og er ganske fornøyd med).

Er intressert i ett dekk med masse grep, og stive sidevegger (bilen har en litt "tyggis" effekt nå, skikkelige billigdekk som nesten vrenger seg av felgen under litt "inspirert" kjøring...)

Noen som har noen tips?
Eventuelt noen andre dekk derfra noen kan gå gode for?

Størrelsen jeg er ute etter er 235-40-17
 #151751  av James

lasse skrev:Er nødt for å ha meg nye bakdekk til MR2'n (sommer).
Tenkte å bestille fra dekkonline.com, driver og vipper mellom bridgestone potenza REo5o, og dunlop spsport9000 (som jeg har foran og er ganske fornøyd med).

Er intressert i ett dekk med masse grep, og stive sidevegger (bilen har en litt "tyggis" effekt nå, skikkelige billigdekk som nesten vrenger seg av felgen under litt "inspirert" kjøring...)

Noen som har noen tips?

Kjører selv på Dunlop SPsport 9000 som jeg er veldig fornøyd med, men vurderer nye dekk til sommer siden di har begynt å bli litt slitt helt ytterst...
Pirelli Zero Nero, Toyo Proxes t1-R, har jeg hørt skal også være gode, men tror jeg faller for Dunlop SPsport 9000 nå igjen... :P

#151761  av Rømmling

hva slags dekk skal man velge da.
hvem er mest slite sterke til vanlig og litt effektiv kjøring (ikke bane)
Goodyear EAGLE F1 GS-D3
Bridgestone Potenza RE 050
Dunlop SP SPORT 9000
Fulda CARAT EXELERO
Continental SportContact 2
Pirelli P ZERO NERO
noen i ca samme pris klasse over kant av 1k per stk, Bare kom med andre forslag.
er det noen som er bedre en andre

og hva betyr: Felgbeskyttelse??

#151765  av Rømmling

og hva betyr: Felgbeskyttelse??
dette er fra dekkonline.com

#151767  av blixern

er veldig fornøyd med Kumho sitt dekk, tror det het 712 ?
det som var nytt for fjoråret.
så har du jo yokohama sitt sportsdekk, men de koster litt.
vet mange skryter av det, spes en del taxi sjåfører som har skrytt av yokohama sin varighet.

det du kanr se på dekkene er jo slite indexen, den bruker å stå på dekk-veggen, alt fra 120 til 300 , hvor 300 er best, men dette kan å gå utover veigrep, f.eks mange av dekkene som sitter som klister på veien slites fort.

p.s , selger en del Fulda,Goodyear og Michelin via jobb.
Goodyear koster litt, men MEGET bra... Fulda er billig og bra, men levetiden er noe kortere vis det er mye hard kjøring.

#151773  av Rømmling

blixern skrev:p.s , selger en del Fulda,Goodyear og Michelin via jobb.
Goodyear koster litt, men MEGET bra... Fulda er billig og bra, men levetiden er noe kortere vis det er mye hard kjøring.
så du vil anbefale goodyear da eller

er jo ikke så ille pris da på Goodyear EAGLE F1 GS-D3 215/45 R17 91Y XL BSW =1283,80 NOK x 4= 5136kr

så klart kommer jeg rundt bilen for 4k med Kumho 712 da 947,30 NOK x 4 = 3792.

men er disse like slite sterke. tener man på det over tid å kjøpe litt dyrere dekk så man slipper å skifte så ofte?
 #151782  av 2000celica

lasse skrev:Er nødt for å ha meg nye bakdekk til MR2'n (sommer).

Noen som har noen tips?

Jeg har hatt begge disse. Potenza er et veldig slitesterkt dekk med veldig godt grep, jeg hadde mine 3 sesonger og under hard kjøring var dekka kontante, opplevde ikke at de vasr "myke" Byttet til Dunlop, og merket forskjell med en gang, de er litt mykere og passer meg bedre.

#151783  av blixern

Rømmling skrev:
blixern skrev:p.s , selger en del Fulda,Goodyear og Michelin via jobb.
så du vil anbefale goodyear da eller

er jo ikke så ille pris da på Goodyear EAGLE F1 GS-D3 215/45 R17 91Y XL BSW =1283,80 NOK x 4= 5136kr

så klart kommer jeg rundt bilen for 4k med Kumho 712 da 947,30 NOK x 4 = 3792.

men er disse like slite sterke. tener man på det over tid å kjøpe litt dyrere dekk så man slipper å skifte så ofte?
hm sjekket opp, 712 er vel etter "eldre" dekk fra Kumho, ville nok heller valgt Goodyear her!
http://www.autogrip.no/sider/kuintro.htm der er importøren.

Kumho dekket jeg tenker på heter KU31 vis du sjekker den siden der!
Det mener jeg er ett kjempebra dekk.

#151791  av Magne_F

Har kjørt en sesong på Kumho KU31 og er kjempe fornøyd med de dekkene. Kjøpte mine hos josh bjerke. Super service. :-)
 #151858  av Rømmling

2000celica skrev:
Jeg har hatt begge disse. Potenza er et veldig slitesterkt dekk med veldig godt grep, jeg hadde mine 3 sesonger og under hard kjøring var dekka kontante, opplevde ikke at de vasr "myke" Byttet til Dunlop, og merket forskjell med en gang, de er litt mykere og passer meg bedre.
dunlop var mykere sier du, er de like slitesterke da?
bridgestone potenza holdt i 3 sesonger sier du. det høres jo bra ut da for en fatig student

er det noen med negativt om potenza

#151866  av 2000celica

Har kun kjørt 5000 på Dunlop dekka, så jeg har ikke så mye grunnlag for å si noe om levetiden, men det skulle overraske meg om de er like slitesterke som Potenza. Har ingenting negativt å si om potenza, kanskje ikke de beste regndekka, de er dyre, og er du ute etter komfort-kan du glemme de. Men veigrep- da er de topp. Har du vært inne på http://www.tirerack.com , der kan du lese mange erfaringer som kan gi deg en pekepinn på hva du er ute etter i et dekk. :wink:

#151911  av lexusmann

Hadde GY F1 gsd3 på Lex'n...syns de var veldig bra jeg...i dim 225/35-18..som er en dyr dimensjon.... :?

#152982  av ka

min anbefaling er dunlop spsport maxx,d beste dekket jeg noen gang har kjørt med,sitter utrolig godt,slettes ikke dårlig på våt vei,og stillegåene,og d holder lenge..
khumo som ble også nevnt har jeg bare noen ukers erfaring med (ku 31) må si jeg var godt fornøyd med dette dekket også,mønster lingner på spsportmaxx,og har veldig mange av dets egenskaper,,har ikke testet holdbarheten og på våttføre,så d kan jeg ikke uttale meg om.
jeg har også kjørt brigdstone s03, og dette er ikke i nærheten av dunlop og khumo...
dette er bare mine erfaringer,d er helt sikkert noen som er uenige med meg..