TS-ogn

Toyota Sportscar - Owners Group Norway 

  • Dynamo???

  • Teknisk diskusjon / spørsmÃ¥l rundt MR2
Teknisk diskusjon / spørsmål rundt MR2
 #153046  av nomad25
 
Heisann, nå har jeg sittet ett par timer å lest i forumet angående lading og dynamo men ingenting som er helt det samme som jeg opplever.

Jeg starter bilen og sjekket volten nå ingenting elektrisk var slått på og da ble den etter en liten stund på litt over 13V og kom opp i 14V hvis jeg ruset motoren opp i 2500rpm. Så slo jeg på lysene og varmlufts viften på fullt og da datt volten ned i 11V, prøvde å ruse bilen men det ga ikke noe utslag på volten... Noen som har peiling på hva det kan være?? Mistenker denne spennings regulatoren men det var jo merkelig siden den gir 14V når jeg ikke har på lys osv og ruser...så den lader jo...ergelig dette her..

 #153072  av CelicaTurbo
 
spenningsregulatorens oppgave er jo nettopp det å sørge for at spenningen blir korrekt uansett hvor mye saker du skrur på som trekker strøm i systemet.. ingen garanti for at det er den som er problemet men det høres nå slik ut ;)
 #153084  av proson
 
Stor sjanse for at det er regulatoren ja, men det kan også være dyramo reima som slurer noe jævlig! Prøv og bytt reim og regulator Og sjekke om det blir bedre da, hvis ikke, ny dynamo! :?

Gates reim er mye billigere enn toyota's orginale, og like bra!

Del nr: Gat 4PK833 hvis du har servostyring på bilen
Gat 4PK823 Hvis uten

Kan også skaffe Dynamo til deg, også trolig mye billigere enn på toyota. Ring for pris, har ikke prisoversikt her.

Regulator må du skaffe på Toyota, tror ikke det finnes andre leverandører på den regulatoren i Norge.

http://www.torshovbil.no

Mvh Andreas Torshov Trondheim
 #153401  av nomad25
 
Hva er enkleste måte å ta ut dynamoen på? ovenfra eller undenfra?

 #153415  av Larsen
 
kanskje kortslutning et eller annet sted...

 #156191  av nomad25
 
Bare til info..... Det var dynamoen som var knekt, og lenge før sin tid...bilen er bare gått 105tusen :evil: Det hadde lekket fra topp pakningen og oljen hadde funnet veien inn til dynamo....bzziit kortslutning....gikk på verksted og skiftet dynamo for 764,- og ny dynamo for 2000,-.. Det ordnet seg til slutt men surt alikevel...så nå blir det kikking til dynamo etter hver tur frem til jeg får skiftet topp pakning som blir når det bli litt varmere i været...... Takk for all god respons som var til god hjelp..

 #185846  av FireWalk
 
Var ute og kjørte nå, og så plutselig begynner batterilampa å lyse i dashbordet.. Merkelig nok begynner den gule oljelampa å lyse også, noe jeg finner merkelig siden ledningen der er kortslutta sånn at den ikke skal lyse uansett (har j-spec motor nå uten bunnpanne-nivåmåler på oljen) .

Var på biltema en tur og sjekka da spenningen på kondensatoren fremme med batteriet, da var det bare 11,7 volt... startet motoren, og spenningen forble 11,7.. kom meg akkurat hjem.

Ingen lading på batteriet.

Regner med dynamoen er gåen nå.

bør jeg bytte hele dynamoen? Hva er sansynligheten for at det er børster eller regulator som er gåent? det blir vel betydelig billigere enn å bytte hele dynamoen..

Uansett, tingen er at jeg skal på gatebil nå om noen få dager, så dette passet jo UTROLIG dårlig!!! Det er jo sånn UR-typisk..

Uansett, bestiller heller en ny dynamo over natta og klasker den poå sånn atj eg får vært med på gatebil, enn å drive å pusle med den jeg har... også kanskje finne ut at det ikke var børstene likevel.....

Noen som har noen tanker? eventuelt andre ting det kan være?

Hvor får jeg i så fall kjøpt dynamo til MR2 turbo 2. gen j-spec motor? er det samme som står på gti? hvor mange ampere er disse på? passer celica dynamoen på min motor?

 #185882  av Larsen
 
Enda mer uflaks.....
Tror det er 10 amper forskjell fra (mener det er 70 og 80 amper) git og turbo så det går nok fint å bruke en gti dynamo. Bytte dynamo er nok rimligste og beste, men det er jo dyrt det og da :?

 #185885  av FireWalk
 
Larsen skrev:Enda mer uflaks.....
Tror det er 10 amper forskjell fra (mener det er 70 og 80 amper) git og turbo så det går nok fint å bruke en gti dynamo. Bytte dynamo er nok rimligste og beste, men det er jo dyrt det og da :?
mener å huske at braketten er forskjellig fra dynamoen beregnet på biler med servostyring og de uten, altså 80 og 100 ampere er det vel?

Hva koster det for en byttedynamo da?

 #185886  av MR2WideBody
 
Larsen skrev:Enda mer uflaks.....
Tror det er 10 amper forskjell fra (mener det er 70 og 80 amper) git og turbo så det går nok fint å bruke en gti dynamo. Bytte dynamo er nok rimligste og beste, men det er jo dyrt det og da :?
Dynamoen jeg hadde på gtien min, passet ikke med j-spec turbo maskin..
Innfestinga på boltene er forskjellig, så du får ikke strammet reima skikkelig, ligger bare løst oppå.

Jeg måtte ha ny dynamo.. Men det går sikkert ann å ta enn reodor felgen-løsning og borre opp det ene feste som er skrudd inn mot blokka, for da er den sannsynligvis riktig i forhold til reima.. Men jeg valgte hvertfall å ikke gå for den løsninga

 #185892  av Larsen
 
Nå sjekket jeg bare for 4age motoren. De skulle vel ha rundt 2000,- på mekonomen. Det ende med at jeg fant en lik en på skraphandleren til 250,-. Helt lik, bare fra en helt annen toyota.

 #185900  av Larsen
 
Sjekket litt på epc. Der fant jeg fire forskjelige dynamoer til 3-sgte'en. Ut av det jeg fant frem så var det bare mr2en som bruker sdisse dynamoene :(

 #185903  av FireWalk
 
Larsen skrev:Sjekket litt på epc. Der fant jeg fire forskjelige dynamoer til 3-sgte'en. Ut av det jeg fant frem så var det bare mr2en som bruker sdisse dynamoene :(
er det en EGEN dynamo på 3S-GTE på MR2en? ikke samme som celica gt4 altså? :( damn! da blir det jo så å si umulig å oppdrive da... Toyota blir vel eneste alternativ da. Rundt 2000 kr for en bytteturbo på mekonomen? hva koster det på toyota da? rundt det samme?

Desperate tider krever desperate tiltak.. så selv om det sikkert hadde vært billigere å overhale den jeg har så har jeg ikke tid til det, skal rekke gatebil og da må jeg bare få puttet inn en ny fort som fy!

 #185958  av FireWalk
 
Ingen som har dynamo til denne bilen ser det ut til, de har den ikke i listene sine engang! :shock:

Sjekka med toyota i dag, de skal ha 7000 (!!!!!!!!!!!!!!!!) kr for en ny!!!!! :shock: