TS-ogn

Toyota Sportscar - Owners Group Norway 

• Olje ut dumpventil

• Teknisk diskusjon / spørsmÃ¥l rundt Celica
Teknisk diskusjon / spørsmål rundt Celica
 #155615  av cs2451

Som topic sier så kommer det store mengder olje ut dumpventilen. Bilen nykker veldig, men det trodde jeg bare var noe tenningsdeler. Men nå er jeg veldig i tvil her. er det noe pakning som kan være røken?
 #155616  av w-master

cs2451 skrev:Som topic sier så kommer det store mengder olje ut dumpventilen. Bilen nykker veldig, men det trodde jeg bare var noe tenningsdeler. Men nå er jeg veldig i tvil her. er det noe pakning som kan være røken?
Det var det som skjedde på den første motoren min...blåst toppakning og slitte stempelringer...

#155621  av Larsen

eller gåen oljetetting i turboen. Du får håpe det

#155645  av TheStig

hvor stor eksos har du?

#155745  av Morten

GÃ¥ent stempel (ett eller flere) er mitt tips da.... :?
Anbefaler deg å ta en komp test/ sylinder lekkasje test med en gang. :wink:

#155752  av cs2451

Har kjent på turboen nå. og det er ikke noe mer slark der enn på den andre Turboen. Men kan høres ut som om den tar litt borti veggene. eller er det bare masse olje inni der. flyter over alt. skal bort til en kompis å låne komptest nå. Så blir tatt i løpet av en halvtime. Jeg har orginal eksos på bilen

#155762  av cs2451

Comptest:

Syl 1: 128psi

Syl 2: 110psi

Syl 3: 110psi

Syl 4: 60psi

Med andre ord motoren er død.

Spørsmålet nå er om jeg skal bytte til den andre motoren jeg har. Eller om jeg skal plukke ned denne og satse på at det kun er topppakninga!

det som og er litt rart er at denne sylinderen har hatt lekaskje i manifoilen. ene bolten var borte vekk, så det kan jo være at noen ventiler som er brent.

Og det skal vel og være maks 1 bar forskjell mellom sylindrene?

#155799  av Morten

cs2451 skrev:Comptest:

Spørsmålet nå er om jeg skal bytte til den andre motoren jeg har. Eller om jeg skal plukke ned denne og satse på at det kun er topppakninga!

det som og er litt rart er at denne sylinderen har hatt lekaskje i manifoilen. ene bolten var borte vekk, så det kan jo være at noen ventiler som er brent.

Kan nesten garantere at det ikke kun er toppakningen. Gjennomganstemaet på disse motorene er desverre at ringbanen mellom stempelringene er gåen og/eller stempelfjær smelta fast. :roll:

Kjørt mye trykk eller?

#155837  av tojo

Om du skal bruke den motoren du har i nå(overhale) .
Burde du vurdere et combos kit(stempel/råder) disse kittene koster fra $725 til $1245 ( http://www.importperformanceparts.net ) ++ alt etter hvor mye hk du skal hente ut av motoren. :D

#155896  av w-master

cs2451 skrev:Comptest:

Tok sjangsen på og skifte toppakninga når dette skjedde til meg...men det var bortkasta penger...

Etter erfaring så anbefaler jeg deg og gjøre noe mere en det...

#155898  av TheStig

leakdown test

#155905  av cs2451

Jeg har ikke kjørt høyt trykk.

Hvordan funker en sånn leakdown test?

Skal peøve å få forsikringselskapet til å dekke litt her. Fikk jo satt i en 'ny' motor etter jeg hadde krasja. Og når den ikke holder lenger enn 3 mnd så må det gå an å reklamere litt.

#156024  av cs2451

Nr 1 på bilde: Her kommer det store mengder olje ut.

Nr 2 på bilde: Her hadde jeg eksos lekkasje.
Vedlegg
Arild motor 008.JPG
Arild motor 008.JPG (485 kiB) Vist 327 ganger

#156070  av sleeper

må nok ha nye stempel og ringer til den der! :cry:

typisk feil på disse motorene!

(foresten så har jeg 4 brukte stempler og råder i bra stand liggende hvis du er int.!!? fra en 92 mod motor)

#156150  av Koop

Den med blå ring er veivhusventilasjon, og kommer det olje der betyr det masse leakdown.
Det er nok bare å rive motoren og bytte ringer.