TS-ogn

Toyota Sportscar - Owners Group Norway 

  • Problemer med dumpventil..

  • Teknisk diskusjon / spørsmÃ¥l rundt Celica
Teknisk diskusjon / spørsmål rundt Celica
 #15196  av tbergstad
 
Har gått til anskaffelse av dumpventil til celican, kanskje litt for stor, men pyttt pytt. Problemet er at denne har jeg tenkt å sveise fast til inntaket på intecooleren, og intercooleren er laget av aluminium.. Med dumpventilen fulgte det bare med et rustfritt-rør på 38mm. i diameter. Og som kjent går det ikke å sveise fast rustfritt på alu.. Har forhørt meg litt her på verdal nå og ingen klarer å skaffe alu-rør med denne diameteren.. Noen her som har noen tips?

 #15211  av CelicaTurbo
 
Fensport har en Samco-slange som passer mellom turbo og IC som kan brukes til dette.. om du går på deres sider (http://www.fensport.co.uk) selger de dette som et kit med Blitz dumpventil til din bil, men de har tidligere solgt denne slangen løst uten at den har vært vist på hjemmesiden så de selger nok denne fremdeles. Burde ikke koste allverden, og du får en løsning som gjør at du kan gjøre bilen orginal igjen med en håndvending :)

 #15215  av tbergstad
 
Hmm. Var på fensport sine sider og så på koblingen. Men den er alt for liten. Ventilen min har en indre diameter på 35mm. Så jeg må nok Bare sveise den fast.. Men det er egentlig ikke noe problem.. Har en kompis som er sabla go til å sveise. Hadde jeg bare hatt et alu-rør..

 #15242  av MR2turbo
 
Du kan jo bare få dreid en stuss i aluminium som har de rette målene, og tig sveise denne fast til innsugsrøret..
Jeg dreide meg overgang til min dumpvalve.. laget bare fine pasninger på det og limte det fast med et godt epoxy-lim ;)

 #15245  av tbergstad
 
Limte du fast direkte på intercooler? holder det da?.. Vi har lekt litt med tanken men slo det fra oss. Blir det ikke for varmt da? Trenger jo ikke noe annet enn rustfri-røret jeg allerede har hvis det holder med lim..

 #15246  av tbergstad
 
Oops.. leste feil.. Men det må da være mulig å skaffe ferdig rør. Snakka med et verksted som kunne dreie rør til meg, men det var visst mye jobb og kosta ganske mye.

 #15256  av erling
 
Må vel kunne finnes en stubbe med alu-rør hos skraphandleren vel? :wink:

 #15262  av MR2turbo
 
tbergstad skrev:Limte du fast direkte på intercooler? holder det da?.. Vi har lekt litt med tanken men slo det fra oss. Blir det ikke for varmt da? Trenger jo ikke noe annet enn rustfri-røret jeg allerede har hvis det holder med lim..
Jeg limte det med et sånt spesial-epoxylim som vi bruker på helikopterdeler, og det har tålt varmen, det :)
Men går du til et mek. verksted burde det jo være mulig å finne en liten rørstuss med rett dia ;)

 #15263  av tbergstad
 
Tja.. Da har jeg flaks. :? Kan ta meg en turing å sjekke..

 #15919  av tbergstad
 
Monterte dumpventilen i går! Vi sveiset fast rustfritt-stål direkte på intercooler.. :shock: Det skal egentlig være umulig, men det ble veldig bra. Tok en del bilder som jeg skal legge ut her..

 #15921  av CelicaTurbo
 
flott det ordnet seg, og bilder vil vi se :)

 #15947  av Mr2 Mk2
 
noen verksted kan/kunne sveise det,må bare ha spesial tråd...

 #15954  av erling
 
tbergstad skrev:Monterte dumpventilen i går! Vi sveiset fast rustfritt-stål direkte på intercooler.. :shock: Det skal egentlig være umulig, men det ble veldig bra. Tok en del bilder som jeg skal legge ut her..
Hmmm.. En liten ingeniør inni meg sa at det hørtes ut som en dårlig idë mtp spenninger.. Korrusjonen på aluminiumen vil vel bli svært fremskyndet rundt/under den rustfrie delen..? Stålet stjeler elektroner fra alu'en fort og gale.. Eller hur?

 #15967  av tbergstad
 
Jo. Vi følger med i spenning. Vi skjønner ikke hvordan vi fikk det til... Her er noen bilder
Vedlegg
Det ferdige resultat..
Det ferdige resultat..
bilde%2819%29.jpg (14.57 kiB) Vist 4717 ganger
Her har vi nettopp sveiset.
Her har vi nettopp sveiset.
bilde%2815%29.jpg (9.92 kiB) Vist 4717 ganger

 #15988  av MRQuoc
 
tbergstad skrev:Jo. Vi følger med i spenning. Vi skjønner ikke hvordan vi fikk det til...
ett mirakel har skjedd?! :lol: :lol: .. godt at noen kan klare noe andre ikke klarer .. og håper at det står stødig fremover :)