TS-ogn

Toyota Sportscar - Owners Group Norway 

• ABS lyser i dashbordet

• Teknisk diskusjon / spørsmÃ¥l rundt Celica
Teknisk diskusjon / spørsmål rundt Celica
 #163865  av ventreC

Det lyser ABS med gule bokstaver i dashbordet mitt. Noen som vet hva det betyr? Det var ikke så lett å få noe ut av den tyske håndboken som fulgte med bilen... Noen som vet om jeg kan finne en engelsk utgave på nett?

#163875  av BrennaRacing

Det samme skjer med meg å...Er nok ABS sensoren som er gåen...Koster 800 spenn eller no (til mr2 hvertfall)

Funker ABS`en??

#163876  av MacBain

Vet ikke hvilken modell du har, men at ABS lampen lyser er ikke noe godt tegn.
Det resulterer i at abs sytemet er blitt koblet ut.
Hvis du prøver å bremse litt hardt vil du merke at hjulene låser seg.
En mulig årsak kan være en defekt sensor. Ville fått det sjekket ut, er ikke lurt å kjøre med lysende abs lampe.

Sjekk ut side 17 på http://www.celicatech.com/imagearchive/ ... /BR/BR.htm

#163881  av ventreC

er vel verdt å nevne at jeg har en 91 st182 celica... absen funker så lenge motoren er kald virker det som.. men så snart det blir litt varme i motoren så kobler den seg ut :?: den fungerer også rett etter at jeg har startet bilen... så kobler den seg ut etter en liten stund... merkelig... så lenge abs lyset ikke virker så funker ikke absen (logiskt nok)... så hadde håpa noen der ute hadde ei håndbok hvor det sto hva problemet kunne være :wink:

#163882  av BrennaRacing

Akkurat sånn var det med meg for litt siden å...Så byttet jeg calippere å da ble det bedre å ABS`en funket som den skulle...Men så for litt siden, så har den kuttet helt ut å lampa lyser hele tiden....Tror nok det er sensoren...Du kan jo få toyota til å se på d

#163883  av Fredrik

Er nok en ABS-sensor som ikke funker som den skal, ja.. En stk sensor til MR2 koster rundt 700-800,- på Toyota som BrennaRacing nevner ;)

#163884  av BrennaRacing

Trenger man bare en sensor eller er det fler??

å hvor lett er d å bytte denne selv

#163886  av Fredrik

BrennaRacing skrev:Trenger man bare en sensor eller er det fler??

å hvor lett er d å bytte denne selv
Toyota byttet en sensor for meg og sa at jeg måtte belage meg på å bytte en til, da den har vært limt(?!) en gang i tiden..
Så det er nok fler ;) En for hvert hjørne vil jeg tro..?

#163955  av 2fastgt4

er en føler pr hjørne ja.
som regel sitter de fastrusta og er helt jævlig å få ut.
i værste fall så må de bankes/borres ut og da må spindelen av også.
jeg ble litt lei av att disse røyk på banekjøring så jeg har koblet ut det relèet det står abs på.
grunnen til det er fordi at det på min bil låste seg bare på en side av og til.

veldig morsomt når man har 80kmt og må bremse hardt.
blir noen piruetter da.

tror toyota kan se hvilken føler som har ryki ved en slik signaltest.

min bil bremser foresten ganske mye bedre uten abs.

#163979  av Speeder

2fastgt4 skrev: min bil bremser foresten ganske mye bedre uten abs.
Enig!

Kobla ut min abs jeg også. Ikke akkurat 'state of the art'

Bedere på ruudskogen uten :wink:

#163980  av CelicaTurbo

De sensorene er ganske dyre, så det aller første du bør gjøre er å prøve å kjøre diagnosefremgangsmåten som Peak linket til der. Så kan det kanskje belyse spesifikt hva som er problemet.