TS-ogn

Toyota Sportscar - Owners Group Norway 

  • Turbotrykk

  • Teknisk diskusjon / spørsmÃ¥l rundt Celica
Teknisk diskusjon / spørsmål rundt Celica

 #16774  av CelicaTurbo
 
aner ikke hva "boost spikes" kan kalles på norsk, men "trykk topping" er kanskje et forslag? Det vil si at trykket først spretter høyere enn hva man ønsker at det skal ligge på, for deretter fort å flate ut på ønsket nivå. Om man opplever det kan det resultere i tenningsbank om det når for høyt, eller eventuellt "fuel cut" (bensinkutt pga overtrykk, en ganske brutal opplevelse).

 #16846  av larsst185
 
Bruker den defenseren som jeg laga sjøl men kopla den feil og hadde ingen defense i det hele tatt :lol: .Turbo 4x4 lurte på hva du mente med boost spikes.det er vel den maks ladinga turboen yter før den flater ut,klarer ikke å opprettholde maks ladetrykk i hele turtallspekteret og ved alle belastninger.

 #16854  av CelicaTurbo
 
jeg trodde jeg forklarte boost spikes jeg: det er uønskede hopp i trykket når det stiger fort, før det synker og legger seg på ønsket nivå. Trykket bykser altså forbi det nivået kontrolleren er innstillt til før det kommer under kontroll og synker. På elektroniske kontrollere er dette stort sett pga for mye "gain" justering, mens på mekaniske kontrollere har det stort sett med for lange vakumslanger mellom wastegate/trykkilde og ventilen. Det har lite å gjøre med maks hva turboen kan levere :)

 #16963  av larsst185
 
Ikke meningen å være kverulant :D Men jeg har erfart det at høyest turbotrykk oppnås ved moderat turtall og høy belastning,høy belastning betyr stor hastighet på eksos=mye trykk fra turbo og lavt turtall gjør at trykket "ikke slipper unna" og bygger seg opp inntill turtallet øker,og trykket flater ut.arrester meg om jeg tar feil :lol:

 #17199  av CelicaTurbo
 
hehe, joda, du har helt rett, du får høyest trykk på lavere turtall og høyest belastning, gjerne høye gir.. men dette kalles ikke "boost spike" så langt jeg vet, det ligger vel også i naturen til ordet "spike" at det omhandler en kortvarig topp :)

 #17213  av larsst185
 
aften

bruker du boost controller christian?i så fall hvilken.jeg bruker en som heter mekman men denne måtte jeg borre opp fordi den var for trang.

 #17242  av CelicaTurbo
 
jeg bruker en "relief valve" eller "grainger" som det også kalles, det er det som er sett på som den greieste og mest stabile mekaniske ventilen. I korthet er det bare en ball og fjær som stenger allt trykk til wastegate intill et gitt nivå er nådd. Fungerer bra for min del, men det beste hadde så klart vært noe elektronisk :)