Oki.
Tenkte jeg skulle bli mer klukk på diesel biler da jeg snart henter meg en hos forhandler og det blir ikke den siste dieselen jeg har kjøpt.
1. Comonrail, disel inspørytnings system, fungerer på den måten at den sprøyter inn diesel i forbrennings kamer med et trykk opp til 1,5 bar. stemmer ikke det? Men er det noen andre viktige prinsipper rundt dette?
2. Hvaslags turboer som er brukt på D4D motorer. Tenker ikke her på produsent men egenskaper, dvs. maks trubo trykk, når de åpnår den (1,4 D4D er mest interesante for min del).
3. Hva er turbo trykket en 1.4 D4D har?
4. Trimming, en løsning er å sette inn en chips om overstører instørytnings systemmet slik at motoren får mer Diesel, dermed, økt dreiemoment og antall HK.
5. Teori. En 1,4 D4D åpnår maks dreie moment ved fra 1800 til 3000 rpm. Hva er det som forårsaker at den ikke går lenger? Er det turbo? Er det egenskaper til dielesen? Kasnkje ikke nok eksos trykk?
Ville ikke det vært mulig å bygge om motoren til Twin turbo slik at den andre turboen overtar der den første stopper? Ville ikke da dreie momentet følge videre til høyre turtall?
Det ble mye på en gang men håper noen kloke hoder svarer.
Tenkte jeg skulle bli mer klukk på diesel biler da jeg snart henter meg en hos forhandler og det blir ikke den siste dieselen jeg har kjøpt.
1. Comonrail, disel inspørytnings system, fungerer på den måten at den sprøyter inn diesel i forbrennings kamer med et trykk opp til 1,5 bar. stemmer ikke det? Men er det noen andre viktige prinsipper rundt dette?
2. Hvaslags turboer som er brukt på D4D motorer. Tenker ikke her på produsent men egenskaper, dvs. maks trubo trykk, når de åpnår den (1,4 D4D er mest interesante for min del).
3. Hva er turbo trykket en 1.4 D4D har?
4. Trimming, en løsning er å sette inn en chips om overstører instørytnings systemmet slik at motoren får mer Diesel, dermed, økt dreiemoment og antall HK.
5. Teori. En 1,4 D4D åpnår maks dreie moment ved fra 1800 til 3000 rpm. Hva er det som forårsaker at den ikke går lenger? Er det turbo? Er det egenskaper til dielesen? Kasnkje ikke nok eksos trykk?
Ville ikke det vært mulig å bygge om motoren til Twin turbo slik at den andre turboen overtar der den første stopper? Ville ikke da dreie momentet følge videre til høyre turtall?
Det ble mye på en gang men håper noen kloke hoder svarer.
----------------------------------------
x- 2009 Honda Civic i-CTDI -> *Diesel glaskap, kun for entusiaster*
x- 2006 Toyota Yaris D4D -> *Fornuftighet på 4 hjul*
x- 2000 Toyota Celica GT T23 -> *Galskap på 4 hjul, kun for entusiaster*
x- 2009 Honda Civic i-CTDI -> *Diesel glaskap, kun for entusiaster*
x- 2006 Toyota Yaris D4D -> *Fornuftighet på 4 hjul*
x- 2000 Toyota Celica GT T23 -> *Galskap på 4 hjul, kun for entusiaster*