Master skrev:Gratulerer med bil! 
RØD oljelampe hadde jeg blitt bekymra over! GUL lampe er oljenivålampe dersom oljenivået kommer noe under minimum på peilepinna. RØD lampe er oljetrykket og burde ikke begynne å lyse med mindre du har svært lite motorolje (kanskje 2 liter for lite) eller noe galt. Ville fått sjekka det ASAP. Det heter at du ikke skal kjøre en meter med rød oljelampe. Fort at et rådelager tar kvelden +++. kan jo være noe så enkelt som at du har en litt tullete oljetrykkssensor. Hvem vet. Ville hvertfall sjekka det OM lampa skulle begynne å lyse igjen....
Ja, vet det fra GTI'n min. Men virker litt som det var anderledes her. For det første er den gule lampen plassert på ett helt annet sted. For det andre peilet jeg oljen når den lyste, og den var ca halvfull, så det burde ikke ha vært så lite olje at trykket forsvannt. Jeg la forøverig merke til at lampen kom og gikk, og det var i motbakkene som den dukket opp. Etter jeg fyllte på en halvliter, slik at nivået steg helt til fullt på pinnen, så har jeg ikke sett noe mer til oljelampen.
Kan det være at det er byttet om her? slik at rød lampe er nivå, og da muligens gul lampe er trykk? Uansett fikk jeg med en oljetrykksmåler som ikke er montert enda. Burde vel kanskje fått slengt opp denne, så er jeg iallefall helt sikker.
Uansett, bilen har gått som en kule og ikke merket noen problemer. Engine lampa har ikke dukket opp i dag heller, men er jo sikkert lurt å ta en diagnosering ja
Nå må jeg si at jeg er rimelig grønn når det gjelder teknisk på turbo. Bare lurte litt på ett par ting når det gjelder ladetrykk. For min del er det viktigste at motoren har det fint, og holder lenge

Om jeg mister noen få hester på å kjøre ned trykket litt, og dette sikrer motoren mer, så gjør jeg gjerne det.
Vanligvis lader turboen rundt 1.0, men innimellom opp til 1.2 Er dette spesiellt høyt, og ville det eventuellt vært lurt å skrudd den litt ned med tanke på motor-varighet?
Når det gjelder nedroing/kjøling av turboen før man slår av bilen, så har jeg hørt at dette skal gjøres alt fra 5 sec til 5 minutter. Er det noen som kan si hvor lenge jeg burde vente?
Som sagt så er jeg meget intressert i motorpleie, og tar gjerne mot flere tips for å forebygge eventuelle kjedelige overraskelser.